Ga naar inhoud

[DM7000] problemen met installeren en gebruik Samba

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik benader mijn harde schijf in de Dreambox altijd met FTP via de windows verkenner. Ik hoorde dat het via Samba makkelijker gaat dus wilde ik via software Samba server toevoegen. Ik kreeg toen de melding dat de var vol was. Eerst wat plugins proberen te verwijderen (waaronder PPpanel tutorial, waar is die voor en hoe krijg ik hem weer terug?) maar bleef te weinig ruimte. Nu wist ik dat je de var kon verplaatsen naar hdd, cf of usb. Ik had nog een cf kaartje van 256 mb liggen dus die eerst maar eens gepakt. Ik had hem in de dreambox gestopt maar kon nergens vinden hoe ik hem moest mounten. Ik dacht ik ga er de volgende dag wel mee verder. Toen ik thuis kwam bleek er een probleem met de harde schijf te zijn. De timer opname was niet gelukt en de hele harde schijf leek weg. |Ik kon wel zien bij info dat alles er nog opstond. Ook via ftp en webinterface kon ik niet meer op de Dreambox komen. Hij reageerde niet meer op de ab en kon dus ook niet meer zappen. cf kaartje verwijderd en nog niets. uiteindelijk proberen op standby te zetten maar Dreambox ging rebooten. Daarna was alles weer goed.

Ik kwa er later achter dat de CF in een DB7000 niet echt wil lukken in combinatie met hdd. Ik had zo snel geen usb stick bij de hand dus heb ik de var verplaatst naar de hdd. Toen kon ik wel programma's toevoegen. Ik weet alleen niet of het zo'n goed idee is om de var op de hdd te plaatsen. Blijft de hdd dan niet continue draaien? Ook zag ik de mogelijkheid om een swapfile aan te maken op de hdd. Is dit aan te raden?

Het liefste zou ik nu de var verplaatsen naar usb. Er is echter een maar. Ik heb een smartreader (die ik overigens nog niet werkend heb) dus die zou in de usb poort moeten. Is het mogelijk om een hub te gebruiken? Ik weet wel dat met een bepalde hub je meerdere smartreaders kan gebruiken. Kan dit ook met smartreader en usb geheugenstick?

En welke usb stick kan ik het beste gebruiken? Ik weet dat er eerst een hele lijst was. Die is denk ik niet echt actueel meer omdat er nu hele andere sticks te koop zijn.

Als ik een usb stick heb hoe moet ik die mounten? gebeurd dat automatisch? Ik kan het nergens vinden in de menu's want ik had gezocht naar de cf en ben het nergens tegen gekomen.

Laatste wat ik heb is waar het eigenlijk om gaat, Samba server.

Hij staat geinstalleerd maar ik zie hem niet bij plugings. Wel bij software die geinstalleerd is en te verwijderen software.

Moet ik op de Dreambox wat instellen voor samba of moet dat op de pc? En hoe merk ik het op de pc. Ik zie de drambox nog steeds niet als netwerk apparaat.

Ik hoop da iemand mij kan helpen met of meerdere vragen die in dit verhaal verstopt zitten.

Ik gebruik overigens de laatste Pli Jade (geen open pli dus)

• Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

tjees, een hele hoop vragen...

allereerst, move var moet je op usb stick doen enwel meteen nadat je het image op de dm7000 hebt geplaatst dan wordt het vanaf dat moment gebruikt en zullen addons en plugins ook automatisch bij een installatie daarvan op de usb stick komen

bij een vol image /var gaan verplaatsen kan tot fouten leiden

in gemini 4.7 deed ik dat altijd zo

in Pli jade kan het ook maar ik adviseer je toch het Openpli voor dm7000 (daar zit de sambaserver al in)

m.b.t. CF kaartje kun je het vergeten op een dm7000

weinig werkt echt goed qua type en grootte maar bijna nooit in combinatie met een interne hdd in je dm7000

dus usb stick MAAR LET OP, die moet wel als EXT3 worden geformateerd in je dreambox (dus geen windows fat32 stick gebruiken)

wat te doen:

1) neem nu een usb stick en formateer die in je dreambox

2) flash Openpli dm7000

3) stel het image in qua netwerk en tuner

4) herstart en plaats de /var op usb stick

5) daarna alles installeren aan addons en plugins

x) laat die stick altijd erin anders mist het image systeembestanden en boot niet meer

welke usb stick, bijna allen werken indien ze worden geformateerd op EXT3 in de dreambox en 256 MB is meer dan genoeg.

succes

Apocalypse

Cigarettes After Sex

Geplaatst:

uhm dan wegens samba>

als alles gelukt is met flashen en verplaasten van het /var

moet je wel nog even de workgroup aanpassen OP PC of OP DM7000

zoek even onder windows PC naar my computer > properties > networkidentity Daar staat de samba workgroup vermeld.

in dm7000 staat de configuratie van de samba server onder etc/samba/smb.conf (of was dat anders bij Openpli???)

Apocalypse

Cigarettes After Sex

Geplaatst:

ok bedankt voor de antwoorden.

ik kon zo snel geen openpli vinden voor de 7000.

maar ik heb nu de var op hdd staan en dat werkt nu gewoon hoor. dus als er een werkende usb stick in zit dan vermoed ik dat verplaatsen naar usb ook wel lukt.

ik kijk wel of ik nog ergens een kleine usb stick kan vinden maar een van 1 gb lijkt me makkelijker..

hoe moet ik die formatteren in de dreambox in mijn huidige image? Ik heb namelijk niet zo'n trek om nu een andere image te installeren. Ik heb de var nu op de hdd staan en samba lijkt er bij te staan. Het enige wat ik nu wil is de var niet op hdd maar usb.

Maar hoe kan ik samba gebruiken/benaderen/instellen?

Het downloaden en installeren is gelukt.

CF daar doe ik niets meer mee want dat levert problemen op.

Is het nog handig om een swap file in te stellen?

Geplaatst:

tajvdz,

jij je zin

zodra je de usb stick erin duwt en reboot, moet die onder je hdd menu ook te zien zijn OF bij devices.

dan initialiseer je de stick en kiest EXT3

daarna een reboot en zou je de /var kunnen verplaatsen.

dan reboot ie nogmaals vanzelf en moet je zoals ik al schreef de WORKGROUP gelijkstellen aan de PC

indien dat gebeurt is reboot je weer

en de DM7000 zal dan in je netwerkomgeving op de pc zichtbaar worden.

ciao

Apocalypse

Cigarettes After Sex

Geplaatst:

ok dat van die stick daar kom ik nog wel uit.

Maar dat gelijkstellen van de WORKGROUP moet in samba denk ik?

Ik heb samba er nu al opstaan (op de hdd) dus voor ik met de usb aan de slag ga zou ik het ook eerst zo kunnen proberen.

Maar zoals ik zei ik kan nergens iets van samba vinden. Hij staat wel bij software als geinstalleerd maar zie hem verder nergens. Ik probeer eerst liever dat uit. Als het werkt deinstalleer ik samba weer en ga ik met de usb stick aan de slag en installeer hem opnieuw...

Mij lijkt als ik hem nu niet kan vinden dat het dan straks op de usb stick ook niet lukt...

Misschien een reboot na installeren?

Geplaatst:

ik heb wel een linkje naar een afbeelding waarin je kunt zien wat de WORKGROUP van je PC is (in dit voorbeeld is arbeitsgruppe=workgroup maar dan op z'n duits)

als samba gelijkgesteld is kun je op de PC gewoon onder netwerk je hdd en de configuratiebestanden zien en dus beheren met de verkenner

en in etc/samba/smb.conf staat dan op regel 8

Code:
[global]   load printers = no   guest account = root   log file = /tmp/smb.log   log level = 0   security = share   server string = BM750 %h network services   workgroup = Fritz.box   netbios name = %h   case sensitive=yes   preserve case=yes   short preserve case=yes   socket options = TCP_NODELAY   preferred master = no ;(These stop the machine being master browser, which means that it doesn't waste time there.)[Configfiles]  comment = Configuration files - take care!  path = /  read only = no  public = yes  guest ok = yes[Harddisk]  comment = The harddisk  path = /hdd  read only = no  public = yes  guest ok = yes

dus workgroup = Fritz.box moet bij jouw aangepast zijn aan de WORKGROUP in de PC

ciao

Apocalypse

Cigarettes After Sex

Geplaatst:

dat schreef ik al

etc/samba/smb.conf

neem DCC en blader via ftp naar dat bestand

rechtermuisklik bewerken/bearbeiten en regel 8 aanpassen

opslaan

+ reboot dreambox

ciao

uiteindelijk zie je in de windows verkenner zo iets onder netwerk

(zie afbeelding {in dit geval een linux PC} )

Apocalypse

Cigarettes After Sex

Geplaatst:

Ik heb smb.conf in de etc map staan:

/etc/smb.conf

en ook in de var map op de harde schijf:

/media/hdd/pli/011020090627/var/etc/smb.conf

beide dus niet in de map samba.

in beide staat dit:

[global]

case sensitive = yes

load printers = no

guest account = root

log file = /tmp/smb.log

security = share

server string = DreamBOX network services

workgroup = Dream

netbios name = dm7000

[Configuration]

comment = Configuration files - take care!

path = /var

read only = no

public = yes

guest ok = yes

[Harddisk]

comment = The harddisk

path = /media/hdd

read only = no

public = yes

guest ok = yes

Is bijna hetzelfde maar bij [Global] staan bij mij wat minder regels. Ik zie dus wel op welke regel ik de werkgroep moet aanpassen.

maar in welke smb.conf moet ik dat doen? en maakt het nog uit dat ik het niet in de mao samba heb staan?

Geplaatst:

daar je var verplaatst is moet deze media/hdd/pli/011020090627/var/etc/smb.conf aangepast worden.

dat er geen samba map is ligt aan het image

ik heb een enigma2 en daar is dat dus anders (sorry voor misverstand)

als je dus workgroup = Dream aanpast OF ook op de PC de workgroupnaam in Dream wijzigt komt het goed

dus of beide Dream

of beide de naam die in je pC staat

let op bij het typen in de PC

daar is enkel de eerste letter een hoofdletter

windows laat ze allemaal als hoofdletter zien.

<casesensative>

ciao

Apocalypse

Cigarettes After Sex

Geplaatst:

oh ik dacht juist andersom. de ene etc map wordt toch naar de andere gekopieeerd? of is dat juist vanuit de var naar /etc?

Als ik in windows kijk dan staat daar als workgroup: HOMENETWORK

in mijn Nas en printerserver heb ik het overal ook geheel in hoofdletters neer gezet.

In de smb.conf moet het dus als Homenetwork?

Geplaatst:

ok ga ik het straks even proberen.

maar het is dus zo dat var/etc bij boot gekopieerd wordt naar /etc en niet andersom?

dus als ik in /var verander dan staat het na reboot ook in /etc?

Geplaatst:

De /etc onder /var is toch een symlink naar /etc ?

Of is dat bij Enigma1 niet zo?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen