Ga naar inhoud


[DM7000] problemen met installeren en gebruik Samba


tajvdz

Aanbevolen berichten


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Nou ik ben net aan de slag geweest en leek heel hoopvol maar uiteindelijk nog geen resultaat.

Alleen had ik 1 regel met nmbd en maar 1 met smbd en dus niets zoals:

437 root 4128 S nmbd -D

439 root 6832 S smbd -D

462 root 6832 S smbd -D

(nummers waren denk ik ook anders) kan het niet meer nakijken want heb het nu uitstaan vanwege de test met usb stick en op interne flash is er geen plek voor samba.

 

Als eerste een heel vrrmd iets waar misschien een verklaring voor is en misschien wel te maken heeft met mijn vorige vraag.

Als ik de var verplaats naar de USB stick dan is hij daarna niet meer zichtbaar bij Hardware instellingen. Daar staat hij met Harddisk, Toetsenbord, etc. Daar kan je unmounten, formateren en de USB mount vertraging opgeven.

Ik heb de var weer op de interne flash gezet en hij staat er weer. Iemand een idee waarom dit is en of dit met de mount vertraging te maken heeft? En waar moet die op staan?

Op zich niet zo´n heel probleem want als je de var er op hebt staan dan hoef je toch niet te unmounten of formateren..

Het werkte verder wel goed want ik kon de usb stick nog wel benaderen via ftp en zien dat er wel beatanden naar toe werden geschreven (had namelijk ook de epg en logfiles verplaatst naar usb)

 

Dan nu naar het Samba probleem.

Want nadat ik de var naar usb had verplaatst heb ik samba server opnieuw geinstalleerd. Ik zag toen iets staan dat je die moest installeren voor "enable file sharing". Ik ben daarna door de instellingen gelopen en ik zag dat bij systeeminstellingen, Sevices activeren een regel bijstond om Samba te starten. (ik denk dat dat er voorheen ook stond maar nooit op die plek gekeken). De optie aangezet en daarna het via telnet ps getypt en ik kreeg toen 2 regels te staan zoals eerder beschreven. Dit stemde mij positief dus later ook nog de werkgroep veranderd maar helaas...niets te zien als ik zoek naar computers in werkgroep. Ik heb het geprobeerd als HOMENETWORK en Homenetwork. Op de pc staat het met hoofdletters en maakt niet uit wat je daar typt (ook zonder caps en shift verschijnen er hoofdletter)

Ik heb daarna nog op 1 pc de werkgroep aangepast naar DREAMTEST / Dreamtest maar ook niets.

Vanaf de Dreambox lijkt het dus wel goed te gaan maar wordt toch niet herkend in het netwerk. Zowel op XP als Vista geprobeerd.

 

Iemand nog een tip?

Bij services activeren kan je ook nog kiezen voor Firewall, Crond en Activeren NFS Server. Moet ik een van die ook aanvinken misschien? Weet overigens niet eens wat Crond is.

Bij downloaden Samba server kan je ook Samba client downloaden. Zou het daarom mis gaan omdat ik die niet heb?

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Kan je op een of andere manier de pc forceren om er geen te gaan of zal het met vertraging toch op een pc verschijnen?

Valkuil lijkt me ook nog steeds moet het in smb.conf met hoofdletters of alleen de eerste?

 

Ik heb samba nu dus weer uitstaan omdat ik eigenlijk eerst een antwoord zou willen voor die usb stick en dan die mountvertraging. Daar kan ik dus nu bij maar niet meer als ik de var er op plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vorige post zat een fout omdat ik later wat heb toegevoegd en dat op de verkeerde plaats terecht is gekomen.

 

Het probleem van de USB stick heb ik in een nieuwe topic geplaatst dus zal ik nu achterwege laten..

 

Ik ben dus aan de slag geweest met Samba en leek heel hoopvol maar uiteindelijk nog geen resultaat.

 

Als eerste een heel vreemd iets waar misschien een verklaring voor is en misschien wel te maken heeft met mijn vorige vraag.

Als ik de var verplaats naar de USB stick dan is hij daarna niet meer zichtbaar bij Hardware instellingen. Daar staat hij met Harddisk, Toetsenbord, etc. Daar kan je unmounten, formateren en de USB mount vertraging opgeven.

Ik heb de var weer op de interne flash gezet en hij staat er weer. Iemand een idee waarom dit is en of dit met de mount vertraging te maken heeft? En waar moet die op staan?

Op zich niet zo´n heel probleem want als je de var er op hebt staan dan hoef je toch niet te unmounten of formateren..

Het werkte verder wel goed want ik kon de usb stick nog wel benaderen via ftp en zien dat er wel beatanden naar toe werden geschreven (had namelijk ook de epg en logfiles verplaatst naar usb)

 

Dan nu naar het Samba probleem.

Want nadat ik de var naar usb had verplaatst heb ik samba server opnieuw geinstalleerd. Ik zag toen iets staan dat je die moest installeren voor "enable file sharing". Ik ben daarna door de instellingen gelopen en ik zag dat bij systeeminstellingen, Sevices activeren een regel bijstond om Samba te starten. (ik denk dat dat er voorheen ook stond maar nooit op die plek gekeken). De optie aangezet en daarna het via telnet ps getypt en ik kreeg toen 2 regels te staan zoals eerder beschreven.

Ik had 1 regel met nmbd en maar 1 met smbd en dus niets zoals:

437 root 4128 S nmbd -D

439 root 6832 S smbd -D

462 root 6832 S smbd -D

(nummers waren denk ik ook anders) kan het niet meer nakijken want heb het nu uitstaan vanwege de test met usb stick en op interne flash is er geen plek voor samba.

 

Toch stemde dit resultaat met ps mij positief. Later ook nog de werkgroep veranderd maar helaas...niets te zien als ik zoek naar computers in werkgroep. Ik heb het geprobeerd als HOMENETWORK en Homenetwork. Op de pc staat het met hoofdletters en maakt niet uit wat je daar typt (ook zonder caps en shift verschijnen er hoofdletter)

Ik heb daarna nog op 1 pc de werkgroep aangepast naar DREAMTEST / Dreamtest maar ook niets.

Vanaf de Dreambox lijkt het dus wel goed te gaan maar wordt toch niet herkend in het netwerk. Zowel op XP als Vista geprobeerd.

 

Iemand nog een tip?

Bij services activeren kan je ook nog kiezen voor Firewall, Crond en Activeren NFS Server. Moet ik een van die ook aanvinken misschien? Weet overigens niet eens wat Crond is.

Bij downloaden Samba server kan je ook Samba client downloaden. Zou het daarom mis gaan omdat ik die niet heb?

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Kan je op een of andere manier de pc forceren om er geen te gaan of zal het met vertraging toch op een pc verschijnen?

Valkuil lijkt me ook nog steeds moet het in smb.conf met hoofdletters of alleen de eerste?

 

Ik heb samba nu dus weer uitstaan omdat de var weer op de interne flash staat en ik eigenlijk eerst een antwoord zou willen voor die usb stick en dan die mountvertraging. Daar kan ik dus nu bij maar niet meer als ik de var er op plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tajvdz,

 

mbt samba en de case sensative workgroup;

 

eerder had ik workgroup Dream> ingetypt D r e a m in de smb.conf

 

in de pC shift D r e a m en dat zag uit als DREAM (in windows)

de eerste letter is wel degelijk een hoofdletter de rest is klein getypt en groot afgebeeld... (geen spaties)

 

na herstart loopt smbd en nmbd

 

in de adresregel van de verkenner

Code:
smb://bm750/Harddisk/
laat de inhoud van mijn VU+ zien

of in de netwerkomgeving

 

in de config staat ook een regel

case sensitive=yes

preserve case=yes

die kun je eens proberen op no te zetten als je de workgroup niet perfect getypt krijgt.

ciao

 

 

 

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het momenteel niet proberen omdat ik dus de var weer op de interne flash heb staan tot dat ik weet waar die mount vertraging voor is.

Maar ik kreeg bij ps 1 regel met smbd en in jouw voorbeeld stonden er 2. maakt dat nog wat uit?

 

Op mijn pc wordt de werkgroep totaal met hoofdletters weergegeven maar ik weet niet ik het met of zonder shift heb getypt. Ook op mijn Nas en printerserver staat het met hoofdletters maar volgens mij moet je daar wel shift indrukken om daadwerkelijk hoofdletters te zien. Maar deze apparaten zien elkaar wel allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tajvdz,

kan even afhankelijk zijn van de image versie (ik heb een enigma2 receiver) maar volgens mij is dat op een dm7000 maar een proces

welke gebruik je nu (mede in verband met het usb verhaal?

 

Citaat:
Maar deze apparaten zien elkaar wel allemaal.

dat is alvast prima, nu de dm7000 nog.

Ook niet vergeten samba aan te zetten in "services to run" in Pli

 

ciao

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even, kan zijn dat je windows versie een beetje pingelig is met de verbinding naar de dreambox (in je netwerkomgeving)

als het met puur TCP niet wilt lukken, kun je ook nog de netbios voor TCP inschakelen op de PC.

 

ga naar netwerk - rechtermuisklik - eigenschappen LANkaart - TCP IP zie afbeelding

 

daarmee wordt de ouderwetse broadcast gebruikt en wil het wel eens beter lukken tussen dream en PC

 

ciao

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb samba weer geinstalleerd en ook het vinkje weer geplaatst.

 

ik heb ook nog even nebios ingeschakeld op mijn pc.

 

dm7000 verschijnt nog steeds niet op mijn laptop.

 

Als ik \\dm7000 intyp wordt er ook een wachtwoord gevraagd

gebruikersnaam staat iets van computernaam/gast

als ik naar de smb.conf kijk kan dat wel kloppen

wachtwoord heb ik wel gewijzigd dus is niet meer het standaard wachtwoord.

maar als ik het invul dan kom ik er niet op

 

 

 

Mij lijkt windows hier de boosdoener maar ja dat gebruikt bijna iedereen bij hun werkt het wel.

 

ik weet niet wat ik nu mog moet doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien de services to run "samba" ingeschakeld is

moest met dit in je verkenner adresregel

Code:
smb://dm7000

of

Code:
smb://ip_dreambox

de hdd + configuratien zichtbaar worden conform deze smb.conf

Code:
[Configuration]comment = Configuration files - take care!path = /varread only = nopublic = yesguest ok = yes[Harddisk]comment = The harddiskpath = /media/hddread only = nopublic = yesguest ok = yes

 

we werken met windows die samba client is

we weten wat de workgroup is

we hebben de juiste smb.conf waarbij hdd + configuration gedeeld worden

we zien ook dat samba draait op de dreambox smbd + nmbd

 

indien er al een paswoord gevraagd wordt bij aanmelden is het root want die staat als guest in de smb.conf

 

uitgaande verbindingen kunnen in windows worden geblokkeerd door de firewall of security-software dan is het een kwestie daar nog naar kijken

verder weet ik niks meer te bedenken.

 

kijk nog even in de log file = /tmp/smb.log

of je PC wilt aanmelden

 

 

ciao

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben nu een stap verder.

Met smb:// er voor komt ik telkens op google.

En zoals ik gister deed met \\dm7000 vraagt ook vista om gebruikersnaam en wachtwoord. Hier kan ik wel gebruikersnaam invoeren maar lukte me niet want kreeg telkens de melding dat ze onjuist waren. vista plaatst wat ik bij gebruikersnaam invul daarna achter de computernaam, bij xp kan ik het niet eens opgeven.

Typ ik het ip adres in \\192.168.1.50 dan kom ik er meteen op.

Dan zie ik 3 mappen: Configuration, Harddisk, Printers.

Ik heb de onderste 2 precies zo staan zoals in je voorbeeld.

Kan je die printer ook achterwege laten? In de config staat bij load printers nu overigens no

is die case sensitive = yes voor de gevoeligheid? misschien kan ik die eens op no zetten?

 

 

Verder staat er bij configuration en harddisk path. ik neem aan dat ik die ook kan aanpassen. /var kan ik beter het path naar de var op de usb stick van maken denk ik? Ze tonen beiden dezelfde inhoud maar als ik wat moet wijzigen kan ik beter meteen in de juiste var zitten lijkt me.

 

In de logfile zie ik inlogpogingen van mijn vista pc. staat allemaal achter elkaar dus wel beetje lastig te lezen.

 

Verder is het op zich niet zo spannend dat ik de dreambox niet zie bij zoeken naar computers in netwerk.

Ik maak toch een snelkoppeling aan of maak een schijfletter aan. Misschien krijg ik dat nog wel werkend door wat te veranderen ofzo maar wat ik wil door de harde schijf direct te benaderen zonder ftp:// en die dan weer openen in windowsverkenner is op deze manier al gelukt.

Maar aan dat lijstje met pc in netwerk kan je op iedere pc toch ook een apparaat handmatig toevoegen?

En verder denk ik dat het voor dit probleem ook weinig uitmaakt of ik open pli ga gebruiken en dan die samba? zal op de pc wel hetzelfde effect hebben.

Ik ga open pli wel gebruiken maar heb nu even zoiets van dat doe ik als het echt noodzakelijk is voor een bepaalde functionaliteit.

 

 

Nu alleen kijken of vista op deze manier ook traag is.

Als ik ftp (via verkenner of client maakt niet uit) op xp gebruik scheelt het de helft in tijd met vista.

Hiervoor zoek ik ook al 2 jaar naar een verklaring..

 

oh ja wat is het voordeel van samba ten opzichte van NFS?

want die kan ik ook nog aanzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even wat geprobeerd in vista.

 

Ik kan niet direct een schijfletter toevoegen, maar ik kan met netwerkverbinding maken wel een lokatie toevoegen. (moet dan wel Harddisk selecteren want alleen ip adres werkt niet) Op een of andere manier kan windows dus wel contact maken met de dreambox via het internet maar ziet hem niet als een onderdeel van het lokale netwerk. Daarom komt hij ook niet in de lijst te staan denk ik.

 

Hier even een voorbeeld. De eerste 2 zijn de schijven van mijn Nas (ik moet de bestanden nog verplaatsen zodat ik maar 1 schijf heb die ik voor de dreambox gebruik)

netwerk.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou eindelijk resultaat,,, wink

 

je kunt erbij komen, poe hee inimini.

 

die netwerkschijf "shortcutten" is wellicht het makkelijkst

 

vista of xp is niet heel belangrijk enkel dat vista betere beveiliging bied en dus ook lastiger verbinding maakt, eenmaal aanwezig is de snelheid tussen de dream en PC nagenoeg identiek

 

NFS op windows moet je maar snel vergeten

dat is de linux-PC's voorbehouden

 

wat je nu wilt en kunt is de volgende vraag

 

samba is actief en verbinding heb je met PC

je kunt dus makkelijk op de dreambox komen

voor bestanden overhevelen zul je uiteindelijk aan 2,5 MB/sec komen wegens de 100Mbit netwerkkaart van de dream

 

Maar bedenk wel dat direct editeren van bestanden op je dreambox met een linux compatibele editor moet gebeuren... notepad of write resulteert in syntax fouten

 

het is volbracht .

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou kijk even naar mijn vorige post met afbeelding.

zo lukt het wel maar ik kan dus niet een schijfletter toevoegen zoals bij de 2 nas schijven.

als hij in de netwerklijst zou staan dan gaat dat wel lukken denk ik.

ik zal het vanavond nog eens verder testen ook of er niet een andere manier is.

 

dat ik de dreambox verder niet zie is misschien omdat ik enigma1 heb? ik zie overigens ook maar 1 regel bij ps in telnet.. misschien is dat het verschil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...