Ga naar inhoud


Dompelpomp gezocht met schakelaar en hysteresis


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Mijn zoon heeft bijtijds water in z'n kelder, en er staan ook 2 pompen in voor putwater en regenwater met 200L reservoir.

Voor het geval er iets hapert zou een automatische dompelpomp wonderen kunnen doen.

In z'n vloer is een putje gemaakt van 25cm vierkant en 30 diep.

De opvoerhoogte is 2m + 8m horizontaal diam buis is 32mm.

Nu zoekt ie een pomp die door een ingebouwde vlotter ingeval van water, automatisch start en afvalt.

Om te vermijden dat er een automatische cyclus ontstaat: pompen stilvallen, buisleeglopen in de put, opnieuw starten enz dacht ie aan een schakelaar met een instelbare "hysteresis"...

Zou een terugslagklep op die opvoerbuis van 32mm, ten eerste bestaan en ten tweede "het ook doen"?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou kiezen voor een Finder. . . dit is een niveaubeveiliging

die met elektrodes werkt. Op die manier kun je héél precies

bepalen wanneer een dompelpomp in werking wordt gesteld.

 

Een terugslagklep is alleen boeiend wanner de persleiding van de

pomp erg lang is.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in je putje past ongeveer 18 liter.. (18.75) hoeveel water past er in een 2 meter buis van 32mm? vast geen 18 liter wink

 

een beetje pomp met vlotter slaat niet continu aan / af op een paar centimeter wink zolang het pijl maar niet gaat fluctueren door de terugloop waardoor de pomp continu aan gaat.. is er niks aan de hand wink

 

wel even zorgen dat het water wat richting de horizontale leiding gaat NIET terug kan stromen he... even een zwanenhalsje op zn kop toepassen oid wink

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan,

 

Ik heb een vergelijkbare pomp opstelling in een drainage putje.

De aan/uit schakeling heb ik niet met een vlotter, maar met een z.g.n stemvork niveau regelaar. Deze zijn veel betrouwbaarder en hoog / laag niveau separaat in te stellen.(ca. €35,=)

Ter controle heb ik een verbruiksmeter (€ 10,= bouwmarkt) voor de stekker geplaatst. Daar zit een klokje in zodat ik goed in de gaten kan houden hoe lang de pomp loopt.

Misschien heb je hier iets aan.

Suc6.

O-J

Meten is weten, maar vaak doe je meer met ongeveer.

--- Strong 8000 --- Humax 5400 --- Dream 600 PVR ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu

wel even zorgen dat het water wat richting de horizontale leiding gaat NIET terug kan stromen he... even een zwanenhalsje op zn kop toepassen oid wink


Met een zwanenhals los je dat niet op. Als die 2 meter buis leeg loopt zuig je de horizontale ook terug en hevel je al het water terug.

Het werkt alleen als je er een luchtinlaat maakt dmv een terugslag klepje. Als het pompje dan aanslaat gaat het klepje dicht.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...