Ga naar inhoud


Is as uit de open haard goede voedingsstof voor de tuin?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Even een beroep doen op de tuinexperts op dit board, want die zijn er ook smile

 

De titel zegt het al, is dit zo of is dit een broodje aap verhaal?

 

En indien ja, geldt dat dan voor alle planten en/of grondsoorten.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: ron1872
Waarom zou het slecht zijn? As is een natuurprodukt. Je voegt het toe, wordt afgebroken en opgenomen in het ecosysteem.


Maar voegt het iets toe, met andere woorden: wat is het beste, de as in groencontainer gooien of in de tuin strooien?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle natuurlijke spullen zijn goed.

 

Olie is ook natuurlijk, als je daar veel van in je tuin gooit moet je het later laten afgraven.

 

Ik had vroeger een tuin daar bleek in het verleden veel sintels in gegooid te zijn, en daar heb ik problemen mee gehad nadat een bodemkeuring was uitgevoerd.

 

Een beetje as tussen de bloemetjes zal wel geen kwaad kunnen, en houdt wellicht onkruid tegen, of verbeterd de zuurgraad. Maar teveel kan misschien wel leiden tot bodemverontreiniging, maar dat weet ik niet zeker, zoek het iig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik dan wel geen tuinman.

Maar op deze vraag zou ik zeggen, dat het geen kwaad kan.

Kijk eens naar een berm waar een bermbrand is geweest.

Daar zie je het jaar daar op niets meer van terug.

Er komen dus zeker voedings waarde vrij.

Ik zelf woon in een bos gebied waar een flinke brandt is geweest.

Ook daar zie je na een paar maanden weer van alles uit de grond schieten.

Dus een beetje as uit je kachel kan geen kwaad.

Dreambox 800HD
1x 65 cm op astra 19.2/astra 23.5  monoblock lnbf
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er natuurlijk ook van af wat je in die open haard mikt.

Als je je netjes aan de regels houdt, dus geen bad input = bad output,

dan lijkt me dat je het gewoon in de tuin kwijt kunt.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus

Maar voegt het iets toe, met andere woorden: wat is het beste, de as in groencontainer gooien of in de tuin strooien?

Volgens milieucentraal mag het niet bij het GFT afval, maar moet het bij het huisvuil.

As van onbehandeld hout bestaat voor een groot deel uit kaliumverbindingen.Vandaar dat as+water ->kaliumhydroxide gebruikt kan worden om de ruit van de kachel schoon te maken.

Dat kán goed zijn voor je tuin als die een tekort aan kalium heeft. Is er echter al een overschot aan kalium (kleigrond) dan is het juist slecht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk is wat er in de openhaard gestookt wordt!Geverfd en behandeld hout zal na verbranding toch gifresten bevatten. Een buurman heeft ondervonden dat hij niet alleen stank veroorzaakte,maar dat ook de planten de nodige last ondervonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees dit maar eens door.

waterpas

rap72.pdf

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1664
Origineel bericht van: Neptunus

Maar voegt het iets toe, met andere woorden: wat is het beste, de as in groencontainer gooien of in de tuin strooien?

Volgens milieucentraal mag het niet bij het GFT afval, maar moet het bij het huisvuil.

As van onbehandeld hout bestaat voor een groot deel uit kaliumverbindingen.Vandaar dat as+water ->kaliumhydroxide gebruikt kan worden om de ruit van de kachel schoon te maken.

Dat kán goed zijn voor je tuin als die een tekort aan kalium heeft. Is er echter al een overschot aan kalium (kleigrond) dan is het juist slecht.


Kijk! Hier heb ik wat aan. Ik woon op arme zandgrond (Veluwe) en dus lijkt het me goed de as in de tuin te gooien in plaats van in de afvalbak.
thnx

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem je tuin mee naar Abu Dabi, (rijke zandgrond) ben je van alle zorgen verlost. :D

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffie drab is ook een goede toevoeging,ik gooi de koekjes uit mijn expresso al jaren bij de planten.

Big Bisat +VU Solo 4K,DM800se +DM800 ,Samsung 65 KS9000, Samsung 59 6910 ,Samsung 40JU6440,Nuc6i5SYH,

PS4 1TB ,Samsung S7,Google Nexus 5x  , Google Nexus 7 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: naitsirhc
Als het bij Moerdijk uit de omgeving komt, kan de as wel eens niet zo best zijn. Dit in tegenstelling wat beweert wordt laugh


Ligt eraan waar je het vor gebruikt. Waarschijnlijk voldoet het prima als mosbestrijding laugh

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...