Ga naar inhoud


Is as uit de open haard goede voedingsstof voor de tuin?


Neptunus

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: Bigfoot
Het slootwater uit de omgeving Moerdijk kun je nu heel goed gebruiken om verf mee op te lossen. Gewoon een hele deur in de sloot gooien en na 10 seconden is het hout weer blank......

Kijk.. Een Echte Nederlander.. laugh
Gewoon weer direct de handel zien. :D

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Bigfoot
Het slootwater uit de omgeving Moerdijk kun je nu heel goed gebruiken om verf mee op te lossen. Gewoon een hele deur in de sloot gooien en na 10 seconden is het hout weer blank......



En als je daarna de deur in de sloot gooit, die vanavond op het journaal was, dan heb je hem gelijk weer mooi rood

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Even een beroep doen op de tuinexperts op dit board, want die zijn er ook smile

De titel zegt het al, is dit zo of is dit een broodje aap verhaal?

En indien ja, geldt dat dan voor alle planten en/of grondsoorten.


In as van schoon hout zit veel kalium en dat is vooral heel goed voor de aardappelteelt, zoals ik reeds lange tijd bemerk.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Brombeer
In landen als Indonesie branden ze hele bossen plat om als voedings bodem te dienen voor de landbouw ,ik zou dus zeggen mits schoon hout is dat een prima meststof voor je tuin..
Ik gooi overigens ook as van mijn houtkachel op de composthoop is allemaal puur natuur .

Moi Brombeer. smile
Ja ,ze vegeten een ding,nl dat die zgn landbouw grond ,,voorheen tropisch Regenwoud,zeer schraal is,en maar 1a2 jaar voor de landbouw gebruikt kan worden,daar na groeit er niets meer en zo houd men géén bos meer over op den duur.En dan komen ze ons vragen om voetsel te sturen,en vooral geld,en natuurlijk weer via zo'n Tv progamma om hulp vragen. Dus als je zomaar as in je tuin strooit heb je meschien wel eens kans dat er alleen nog maar onkruid groeit.De natuur heeft nl ook schadelijke stoffen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Ja ,ze vegeten een ding,nl dat die zgn landbouw grond ,,voorheen tropisch Regenwoud,zeer schraal is,en maar 1a2 jaar voor de landbouw gebruikt kan worden,daar na groeit er niets meer en zo houd men géén bos meer over op den duur.En dan komen ze ons vragen om voetsel te sturen,en vooral geld,en natuurlijk weer via zo'n Tv progamma om hulp vragen. Dus als je zomaar as in je tuin strooit heb je meschien wel eens kans dat er alleen nog maar onkruid groeit.De natuur heeft nl ook schadelijke stoffen.


Ik kan me hier niet in vinden. De grond is ooit geschikt geweest om bomen op te laten groeien dus vruchtbaar genoeg. Het probleem zit hem in verkeerd gebruik lijkt mij. Ik weet nog dat ik ooit eens op de basisschool heb geleerd dat boeren hun land in 4-en deelden en elk jaar een ander kwartdeel niet beplantte zodat de voedingstoffen in de grond weer konden aansterken.

Als je een beetje Google'd zul je zien dat As juist heel goed voor je grond kan zijn, mits correct gebruikt. Zoals al eerder in deze draad aangegeven heeft as bepaalde stoffen en wanneer je land deze nodig heeft is het perfect.

b.v.:

Citaat:
Wood Ashes as Fertilizer

There has been considerable talk lately of recycling yard prunings and clippings as mulches and composts. Another source of recyclable materials is the ash from the fireplace or barbecue. At one time wood ashes were a chief source of potassium and much used in farming and horticulture. While not an important fertilizer anymore, gardeners with a supply of ashes often want to know if they would be useful as a fertilizer or soil amendment.

The answer is yes, if used appropriately. The benefits derived from ashes depend on your soil and the rate at which the ashes are applied. Generally, ashes contain potassium, a major plant nutrient plus a number of minor nutrients. Wood ashes contain all the mineral elements that were in the wood, except for nitrogen and sulfur which are lost through the burning process. Potassium, calcium and magnesium carbonate or oxide are present in comparatively large amounts giving the ashes a strongly alkaline reaction which can neutralize acid soils. However in soils that are already alkaline, high application rates can be harmful. A further compounding problem is that about 80 to 90 percent of the minerals in wood ashes are water-soluble, so that high application rates can cause salts to build up in soils, resulting in plant injury.

As a plant food, ashes contain 5 to 7 percent potassium and 11/2 to 2 percent phosphorous. They also have 25 to 50 percent calcium compounds. Hardwood (e.g. oak) ashes contain more potassium than those from softwoods (e.g. pine). If left out in the rain, because these nutrients are water-soluble, the ashes will lose their nutritive value. The less soluble carbonates which cause alkalinity will remain longer.

So how to use ashes? An average application is 5 to 10 pounds per 100 square feet, scattered on a freshly tilled soil and raked in. For a pre-plant treatment, it is best to apply ashes 3 or 4 weeks in advance of planting. They also can be sidedressed around growing plants or used as a mulch. A ring of ashes around a plant may ward off snails and slugs because the ashes are irritating to them.

In order to avoid problems of excess salinity or alkalinity, the applications should be limited to once per year. Avoid contact between freshly spread ashes and germinating seeds or new plant roots by spreading ashes a few inches away from plants. Ashes that settle on foliage can cause burning. Prevent this by thoroughly rinsing plants after applying ashes. Because they are alkaline, avoid using ashes around azaleas, camellias and other acid-loving plants.

Remember that ashes contain very little nitrogen, so your plant's need for this element must be met by other sources in a regular fertilizer schedule.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...