Niels Wagenaar Geplaatst: 14 januari 2011 Geplaatst: 14 januari 2011 Zelf heb ik ong. een jaar een nvidia ION chipset (Atom 330@1,6Ghz) met 2GB aan geheugen en tot op heden heb ik geen enkel probleem met de processorkracht. Zowel onder Linux/VDR als Windows 7 met MCE7 en DVBLink. Ik weet dat je met Ati/Intel kaarten gebruik kan maken van VAAPI, maar IMHO vind ik de out-of-the-box ondersteuning voor de ION chipset toch wel enorm goed. De laatste tijd probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van standaard packages en zo weinig mogelijk te compileren (vanwege mogelijke stability issues) en dan is de ION chipset een echte aanrader. Al is het alleen maar omdat VDPAU onder Linux vele malen volwassener is en al een zeer geruime tijd standard wordt ondersteund in onder andere XBMC en Xinelib. Mvg, Niels Wagenaar Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD. Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.
sat newbie Geplaatst: 19 januari 2011 Auteur Geplaatst: 19 januari 2011 De configuratie verder uitgeplozen: Opbouw: - kast: Antec Fusion Remote black - voeding: be quiet! Pure Power L7 300W - processor: integrated in mobo - geheugen: Kingston 2 x 1Gb - harde schijf: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB - moederbord: Asrock A330ION - DVB-S2: Mystique SaTiX-S2 V2 Dual DVB-S2 PCI-e 1x (wordt misschien de single versie aangezien ik niets ga opnemen) - CI module/Card reader: Smargo+ - koeling: stille effectieve Scythe - software: Yavdr 0.3 - remote: Harmony 555 - keyboard: probeer Logitech Dinovo Edge 2e hands te verkrijgen of de Enermax Aurora Vraagje tav de harde schijf: Wordt een ssd schijf en wordt alleen gebruikt voor de besturingssoftware. Enig advies omtrent de schijfindeling in partities?
Earthfinder Geplaatst: 20 januari 2011 Geplaatst: 20 januari 2011 @sat newbie: De Antec Fusion Remote is een prachtige kast. Alleen is het wel efficient om daar een Asrock ION mobo in te zetten? Het is natuurlijk maar net wat je wensen zijn. Maar voor mij gold en geldt: Klein en zuinig. Ik gebruik een Antec ISK300-150 (150Watt) kast(je) icm Asus AT3ION mobo. Ik werk icm Ubuntu 10.10 + VDR 1.7.16 en dat werkt lekker snel. Het is allemaal nog niet af, maar daar wordt hard aan gewerkt! Heb gister gekeken naar de processor-load: SDTV: rond de 8% Geheugengebruik: 340Mb van 2Gb HDTV: rond de 28% Geheugengebruik: 490Mb van 2Gb Wisselgeheugen (SWAP-partitie) in beide gevallen 0%. Ik vind zelf yaVDR 0.3 nog niet echt heel stabiel. Naar mijn idee hoeft er maar iets te gebeuren en het werkte al niet meer. Niet werken is dan dat yaVDR niet meer opnieuw opstart. Gebruik iig geen OScam onder yaVDR 0.3, maar NewCS 1.65!!! Via onderstaande site kun je redelijk eenvoudig een Ubuntu 10.10 omtoveren tot een VDR-HTPC (mits je een beetje Duits kan lezen en de persoon die de tutorial gemaakt heeft gebruikt ook een SSD-schijf voor Ubuntu + VDR 1.7.16): Ubuntu HD VDR. Succes! Andries HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
sat newbie Geplaatst: 20 januari 2011 Auteur Geplaatst: 20 januari 2011 Earthfinder, bedankt voor je positieve input. De Fusion had ik gekozen daar ook andere borden in passen, uitbreidbaar met additionele componenten, ir module etc. en natuurlijk de look. Maar nu breng je me wel op een idee, dus ga ook kijken naar de ISK300 (ons uitgangspunt is nagenoeg hetzelfde nl. klein en zuinig). De link is ook handig en duits moet geen probleem zijn. Aangezien yaVDR 0.3 al een tijdje uit is, had ik gehoopt dat het inmiddels stabiel zou draaien. Ga eea doorlezen. Even ander vraagje: ga niet opnemen, dan zou ik toch kunnen volstaan met Ubuntu + XBMC?
Earthfinder Geplaatst: 20 januari 2011 Geplaatst: 20 januari 2011 @sat newbie: Maar je wilt wel tv kijken via sat-tuner. Zelfs dan is de combi met XBMC nog niet stabiel. VDR icm Xine of xineliboutbut is dan vele malen stabieler. Waar VDR/TVheadend icm XBMC een melding geeft dat een kanaal niet beschikbaar is, geeft VDR icm Xine of xineliboutput dat niet. Volgens mij is teletekst ook (nog) niet beschikbaar via XBMC, weet niet of je dat belangrijk vindt, maar dan is het iig bekend. Wat betreft de Antec ISK300-150 daar kunnen alleen MiniITX bordjes in. En je IR-ontvanger zal via USB moeten, ipv intern en er is natuurlijk geen display op de kast zelf. Er is ook nog de Antec ISK300-65 (65Watt... op zich voldoende vermogen voor een HTPC) maar de meegeleverde voeding levert niet genoeg voltage om Horizontaal gepolariseerde kanalen op de Satelliet te kunnen ontvangen. Hiervoor is 18Volt nodig maar dat kan de laptop-voeding van ISK300-65 dus niet aan. Mvg, Andries HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
sat newbie Geplaatst: 20 januari 2011 Auteur Geplaatst: 20 januari 2011 Origineel bericht van: Earthfinder @sat newbie: Maar je wilt wel tv kijken via sat-tuner. Zelfs dan is de combi met XBMC nog niet stabiel. VDR icm Xine of xineliboutbut is dan vele malen stabieler. Waar VDR/TVheadend icm XBMC een melding geeft dat een kanaal niet beschikbaar is, geeft VDR icm Xine of xineliboutput dat niet. Volgens mij is teletekst ook (nog) niet beschikbaar via XBMC, weet niet of je dat belangrijk vindt, maar dan is het iig bekend. Mvg, Andries Dank, precies de info die in nodig heb. Kan dus zo te zien gewoon jouw link volgen.
sat newbie Geplaatst: 20 januari 2011 Auteur Geplaatst: 20 januari 2011 Origineel bericht van: Earthfinder Via onderstaande site kun je redelijk eenvoudig een Ubuntu 10.10 omtoveren tot een VDR-HTPC (mits je een beetje Duits kan lezen en de persoon die de tutorial gemaakt heeft gebruikt ook een SSD-schijf voor Ubuntu + VDR 1.7.16):Ubuntu HD VDR. Succes! Andries @Earthfinder Leuke en leerzame stof. Als beginnende user in deze materie, waar kan ik de repo's vinden (08.12.2010 en 08.01.2011) waar de gebruiker naar verwijst?
sat newbie Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Geplaatst: 27 januari 2011 Ben er nu wel zo'n beetje uit, configuratie gaat er als volgt uit zien: Omschrijving Artikel Kast + voeding Silverstone SG05B Mobo (CPU/GPU/IR port) ASRock A330ION Geheugen Kingston 2*1GB (KVR1066D3N7/1G) Harde schijf OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB DVB-tuner Mystique SaTiX-S2 V2 Dual DVB-S2 PCI-e 1x (wordt misschien de single versie aangezien ik niets ga opnemen) DVD speler Samsung SN-S083C Zwart Card reader Smargo+ Remote Harmony 555 Keyboard probeer Logitech Dinovo Edge 2e hands te verkrijgen Software yaVDR 0.3a, VDR en XBMC gescheiden opstarten! To be continued. Mvg, Anoep
Psychosammie Geplaatst: 28 januari 2011 Geplaatst: 28 januari 2011 Ben benieuwd. Heb de thread effe snel doorgelezen dus misschien zijn dingen al gezegd. Ik heb zo het idee dat een 32Gig SSD te klein is voor OS, XBMC en aanvullende tools. Geen harde schijf voor opname en media? Je zou eens naar een VisionTek CandyBoard Wireless Keyboard kunnen kijken. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
sat newbie Geplaatst: 28 januari 2011 Auteur Geplaatst: 28 januari 2011 SSD van welke zou dan aan te bevelen zijn? Vooralsnog komt er geen harde schijf voor opname aangezien ik niet ga opnemen. Media: als ik eentje neem dan wordt het de Samsung SN-S083C Zwart. Toetsenbord heeft geen haast dus ik zie wel welke het uiteindelijk wordt.
Psychosammie Geplaatst: 28 januari 2011 Geplaatst: 28 januari 2011 Ik zou er zonder meer een harde schijf inzetten. Daar kan je dan al je films en foto's op zetten. Of wil je alles streamen? Die samsung is geen HD maar een DVD brander. Als je niet gaat opnemen, wat wil je dan met VDR? Als SSD scoort de OCZ Vertex 2 Extended 60GB erg goed. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast satire Geplaatst: 29 januari 2011 Geplaatst: 29 januari 2011 Ik heb altijd twee test partities van 25GB op de harde schijf, heb nog niet meegemaakt dat dat te weinig was. Ga je echter beeld materiaal en muziek opslaan of wat anders dan is dat of 32GB veel te weinig. Heb vandaag de 32GB OCZ SSD binnengekregen maar ook een 1TB (best buy) harde schijf, nog geen 50 euro. Je kan ook een externe of netwerk HD nemen of gebruiken maar een beetje opslagruimte is echt nodig. succes.
Niels Wagenaar Geplaatst: 30 januari 2011 Geplaatst: 30 januari 2011 Ik heb gewoon een simpele schijf van 250GB in mijn HTPC. Ik neem wel eens wat op, maar zodra ik het heb bekeken; verwijder ik het gewoon. Ik zou wel gaan voor zo'n green-variant. Wat minder WATT is altijd goed Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een SSD. IMHO zijn die dingen te duur en daardoor haal je nooit een goede prijs/energieverbruik ratio. Je moet behoorlijk wat uren met je HTPC draaien alvorens je het geld eruit kan halen. Want minimaal 200 euro meer, dat was bij mij iets van 2,5 jaar voordat ik het eruit zou kunnen halen. Bovendien zijn SSD's relatief klein en wellicht wil je meer ruimte hebben voor meerdere opnames. Mvg, Niels Wagenaar Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD. Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.
Lamko Geplaatst: 30 januari 2011 Geplaatst: 30 januari 2011 Het zou je om de stilte of het patsgehalte moeten gaan anders zou ik ook niet voor een SSD in een HTPC gaan. Daarnaast heb ik in mijn alledaagse laptop wel één zitten en kan ik ook niet meer zonder. Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
sat newbie Geplaatst: 30 januari 2011 Auteur Geplaatst: 30 januari 2011 Heb voor een SSD gekozen vanwege stilte en snelhied. Op de SSD komt alleen besturingssoftware. Daarnaast was de gedachte dat mocht het nodig zijn om andere data op te slaan, ik dan voor een externe HD zou kiezen. Als ik nu voor een 'Ecogreen' schijf kies (5400 rpm), maakt het wat uit in een HTPC (hoofdzakelijk tv kijken)? Zaptijden? etc. Heb een alternatief voor de SSD bekeken t.w. Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB. Kan ik dit zonder meer in een Ubuntu install gebruiken, denk aan restricties tav grote van een schijf? NB. Kan geen 'green' schijfjes vinden van ca. 500GB, klopt dat?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen