Pletskop Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Hallo, Onlangs een Triax T78 met 4 Quad LNB's (HB-A1-A3-A2) geplaatst aangesloten op een Vu+ Duo met OpenPLI (openpli-1.0-2010-09-06). Voor HB, A1 en A2 maak ik gebruik van Chess Platinum Edition2 LNB's. Voor A3 maak ik gebruik van een Inverto IDLB-QUDL20 Black MultiConnect. Ik heb hier omtrent nog een ander draadje lopen ivm uitval tijdens regenbuien maar dat is een ander topic. So far so good. Ik heb echter wat problemen bij het finetunen van de TVV TP op Astra1 (12721H). Ik haal namelijk een veel slechter signaal op deze specifieke TP dan op de andere. Hier een kort overzichtje van mijn waardes (bij droog weer): Astra1/ZDF HD (11361H) - SNR=93%, ACG=91%, BER=0 Astra1/BVN (10815H) - SNR=74%, ACG=76%, BER=0 Astra1/NED1 (12515H) - SNR=79%, ACG=73%, BER=0 Astra1/DisneyXD (12402V) - SNR=74%, ACG=73%, BER=0 Astra1/2BE (12721H) - SNR=68%, ACG=78%, BER=0 Let wel: ik heb overal beeld en geen uitval. De terugval van het signaal bij regen is ook maar matig. Op zich niet echt een probleem dus maar ik had toch wat meer regenreserve gehad op die TVV TP. Aangezien ik goede waardes krijg op ZDF, ga ik er van uit dat de LNB op zich goed is afgesteld tov de sateliet. Ik weet dat het enigszins normaal is dat er een minder signaal verkregen wordt bij hogere frequenties, maar ik vind het verschil tov de andere TP's toch groot. Aangezien we vrijwel constant op de TVV TP staan afgesteld, had ik graag wat tips of suggesties gekregen van hoe ik het signaal voor die specifieke TP kan verbeteren. Een verminderd signaal op de andere TP's is een gevolg waar ik mee kan leven... Moet ik de LNB wat verschuiven? Of moet ik hem in z'n houder wat verdraaien? Hij zit nu nl volledig recht gemonteerd. Misschien is dit een volledig normaal patroon en valt hier weinig aan te doen. If so, dan hoor ik het graag. Groeten, Peter ________________________ Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 1.0 (Blueshadow) Inverto IDL7000 ~ 2xDVB-S HTPC ~ 1xDVB-S2 (TT3200) ~ Windows7, MediaPortal 1.1.0 Triax T78 ~ 13*E - 19,2*E - 23,5*E - 28,2*E Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Origineel bericht van: Pletskop Of moet ik hem in z'n houder wat verdraaien? Hij zit nu nl volledig recht gemonteerd. Je laat al zien dat je schotel goed staat, wellicht dat je nog een beetje kunt winnen door de skew van de LNB aan te passen, ofwel de LNB in de houder iets draaien. De signaalverschillen tussen de transponders zijn best normaal, dus zou me er niet heel druk om maken als ik jou was.
_Bartje_ Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Je waardes zijn toch aan de lage kant. Dat kan beter op de VU, ik haal met een 78 cm triax en dezelfde lnb's en ontvanger toch meer als 90 procent op BVN. Op de HD zenders 86 procent gemiddeld op astra3. Je beugel moet je wel wat schuin zetten, zie topic http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1706380/1 suc6
Pletskop Geplaatst: 8 januari 2011 Auteur Geplaatst: 8 januari 2011 Origineel bericht van: _Bartje_ Je waardes zijn toch aan de lage kant. Dat kan beter op de VU, ik haal met een 78 cm triax en dezelfde lnb's en ontvanger toch meer als 90 procent op BVN. Op de HD zenders 86 procent gemiddeld op astra3. Misschien - volledigheidshalve - toch even bij vertellen dat er zo'n 70 meter tussen de ontvanger en de schotel zitten (schotel hangt aan het tuinhuis in de tuin). Ik weet niet of dat in invloed heeft op de "algemene" waardes... 't Is wel wat moeilijk om de VU naar het tuinhuis te sleuren. Voor de afstelling gebruikte ik de Satelite-finder op mijn Android (Enigmanoid) die me realtime de signaalwaardes doorgeeft die de Vu registreert. Origineel bericht van: _Bartje_ Je beugel moet je wel wat schuin zetten, zie topichttp://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1706380/1 De beugel staat inderdaad schuin zoals aangegeven in het artikel van Connexion. Ik heb dat artikel ook gebruikt om mijn schotel initieel af te stellen. Groeten, Peter ________________________ Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 1.0 (Blueshadow) Inverto IDL7000 ~ 2xDVB-S HTPC ~ 1xDVB-S2 (TT3200) ~ Windows7, MediaPortal 1.1.0 Triax T78 ~ 13*E - 19,2*E - 23,5*E - 28,2*E Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Origineel bericht van: Pletskop Misschien - volledigheidshalve - toch even bij vertellen dat er zo'n 70 meter tussen de ontvanger en de schotel zitten (schotel hangt aan het tuinhuis in de tuin). Ik weet niet of dat in invloed heeft op de "algemene" waardes... Mits je goede kwaliteitskabel hebt gebruikt, zal dat niet tot signaalverlies leiden. De langste afstand hier tussen LNB en verste sat-aansluiting in huis is nog groter dan de jouwe.
_Bartje_ Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Verlies heb je natuurlijk altijd wel wat op die afstand. Inderdaad goede kabel gebruiken maar dan nog. Mijn coax is inderdaad korter een 10 mtr ongeveer. Ik gebruik zelf een digisat pro voor af te stellen. Indien je aan de coax twijfelt misschien toch eens op een goede dag een klein tv'tje met je vubox dicht bij de schotel plaatsen. mvg Bartje
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Origineel bericht van: _Bartje_ Indien je aan de coax twijfelt misschien toch eens op een goede dag een klein tv'tje met je vubox dicht bij de schotel plaatsen. Zo heb ik ook steeds m'n schotels uitgericht, maar ja dan moet je wel een confortabel weertje hebben he? Maar goed, dichtbij m'n schotel of veraf, het maakt hier echt niet uit.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen