Ga naar inhoud


UFS910 loopt vast na 10 minuten


Stardust

Aanbevolen berichten

Ik heb een ufs910 die na ca. 10 minuten reboot en dan vastloopt. Als ik meekijk via puTTY op de RS232 zie ik dat hij bij herhaald opnieuw opstarten op willekeurige plaatsen vastloopt. Het ziet er uit alsof er "rommel" in het geheugen komt. Nu blijkt dat als ik een ventilator op de kathrein richt, hij het wel blijft doen.

 

Ik denk dus aan een van de volgende oorzaken:

- er wordt iets te warm.

- de geheugenchips zijn defect.

- een halfgeleider, printbaan of ander onderdeel heeft een scheurtje dat groter wordt zodra hij warm is.

 

Ik kan in het voedingsgedeelte niets ontdekken wat te warm wordt (vinger er op gehouden). Er zijn geen zichtbare beschadigingen (voor zover ik dit kan zien), ook geen bolle elco's e.d.. Ook kan ik niet ontdekken of het probleem in het voedingsgedeelte zit of op de andere printplaat. Heb helaas geen koude-spray meer om e.e.a. in te kunnen spuiten.

Wie herkent dit probleem en weet waar het zou kunnen zitten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op andere fora lees ik wel een dat de elko's ook bij de Kathrein een probleem kunnen zijn. Bolle elko's zijn een garantie voor problemen maar ook wanneer ze niet bol staan kunnen ze een probleem zijn.

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx voor de reacties !

Bij nadere inspectie van het systemboard staat er toch een elco iets bol. Dit is C23 (2200uF) en die staat inderdaad in de lijst met probleem-elco's. Hij staat vrij dicht bij een weerstand die nogal wat warmte produceert, dus dat kan verklaren dat de elco er helemaal de brui aan geeft als hij warmer wordt.

Ik zal van de week een nieuwe elco gaan halen en 'm er in zetten. Ik laat wel weten of het daarmee verholpen is.

Dan kan dit verhaal bij de lijst met probleemoplossingen wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update van de vorderingen:

Elco is vervangen. Stond ook aan de (niet zichtbare) onderkant behoorlijk bol. Probleem is echter niet verholpen. Kathrein blijft vastlopen zodra hij warm is.

Het heeft te maken met het ic en/of weerstand waar de elco dicht bij zit.

Als ik een kleine luchtstroom langs de weerstand en het ic laat lopen blijft de kathrein draaien.

Een zoektocht op internet levert het volgende op: Het ic, de MIC49300WR, is een spanningsregelaar voor lage spanningen en hoge stromen (tot 3A). De weerstand (0,7 Ohm) is een voorschakelweerstand om bij te hoge ingangsspanning een deel van de dissipatie over te nemen, dus dat e.e.a. flink warm wordt is normaal.

Probleem is dat het blijkbaar net iets te warm wordt.

Wie heeft een idee waar dit door kan komen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is duidelijk dat het probleem in de buurt van het ic zit.

Als ik die koel blijft hij werken. En de elco die daar aan hangt is duidelijk "geploft". Daarbij is het vervangen van elco's niet zonder gevaar. De soldeer-eilandjes op zo'n print vol met smd's sneuvelen nogal snel dus vervang ik ze liever alleen als het nodig is.

Heb ondertussen geconstateerd dat de min van de bewuste elco nergens aan vast lijkt te zitten.

De plus zit aan de uitgang van het stabilisator ic dus zou je zeggen dat de min aan massa hoort. Wie weet waar hij aan vast hoort ?

Heeft iemand toevallig een schema van de ufs910 en dan met name het gedeelte rondom de MIC49300WR ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels heb ik de complete voedingsprint uitgewisseld met een andere (goed werkende) Kathrein, maar het probleem blijft.

De omgewisselde voedingsprint werkt prima in de andere Kathrein dus neem ik aan dat de voeding in orde is.

Als ik de Kathrein zonder deksel in een koele kamer zet dan blijft hij werken, maar zodra ik de deksel sluit of de verwarming aanzet dan stopt hij weer na een paar minuten.

Het is dus maar een klein temperatuurverschil dat 'm de das om doet. Ik zou er een fan in kunnen zetten, maar dat verhelpt de oorzaak niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat dat ic de oorzaak van de shutdown is, omdat iets te veel stroom trekt maar wat ? De processor en het ic zelf worden iets warm maar niet overdreven. De uitgangsspanning is stabiel (ca. 1,0 V), maar de spanning op de 0,7 Ohm weerstand (vlak voor de ingang van het ic) neemt langzaam af. Mogelijk dus een shutdown door te weinig verschil tussen in- en uitgangsspanning.

Er hangt verder niets aan de Kathrein, geen cam, hd of stick e.d.

Ik probeer deze week aan een bus koude-spray te komen om op die manier de boosdoener te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...