quattro Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 In windows kun je fotobestanden importeren en automatisch van een naam voorzien. De naam wordt dan bijvoorbeerd serie 001, serie 002, etc. Is dit ook mogelijk om te doen met foto's die al op de computer zelf staan? Ik heb namelijk nog zo'n 1000 foto's die nog geordend moeten worden, dus om handmatig te hernoemen is ook niet echt een optie... ik gebruik win 7. VU+ Solo2, VTI Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W
Tonskidutch Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Citaat: Fotograferen met een digitale camera is zo eenvoudig dat je harde schijf voor je het weet vol staat met digitale foto's. Allemaal heel leuk, maar die foto's van je camera krijgen doorgaans cryptische bestandsnamen mee, genre DSC01268, DSC01269, DSC01270, ... Gelukkig kan je deze foto's met Windows XP op een snelle manier van naam veranderen. Verzamel eerst alle bestanden die je een andere naam wil geven in een apart mapje. Vervolgens selecteer je alle foto's (dat gaat het makkelijkst met de toetsencombinatie CTRL+A) en druk je op de F2-toets. Nu kan je gewoon van één foto de naam wijzigen en daarna op ENTER drukken. Al de geselecteerde foto's zijn van naam veranderd en krijgen een volgnummer mee, zoals Kenia(1), Kenia(2), enzovoort. Zo kan je op een snelle en efficiënte manier een beetje orde scheppen in je digitale fotocollectie of dat ook bij windows7 nog altijd zo gaat moet je even proberen met een aantal kopieën in een mapje ciao Second Life Mungo Parker
Tonskidutch Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 overigens als je heel vaak en veel foto's bewerkt en categoriseert is een apart software pakketje daarvoor aanschaffen een prettigere optie zelf ben ik onder windows fan van ACDSEE (betaal software) onder linux gwenview (gratis) maar er zijn meer daarvan en soms als gratis software bij digitale camera's of printers (zoals canon zoombrowser) soms moet je die eerst eens testen om te zien hoe handig ze voor jouw doeleinden zijn. ciao ciao Second Life Mungo Parker
quattro Geplaatst: 17 januari 2011 Auteur Geplaatst: 17 januari 2011 Thanx! Wat kan het leven soms toch makkelijk zijn! VU+ Solo2, VTI Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W
Tonskidutch Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Gaarne gedaan... uhm spaties zou ik nooit in filenames gebruiken. koffie Second Life Mungo Parker
Sjattuh Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Ik heb soms wel eens een hele rits foto's waarvan b.v. de grootte en naam moeten worden aangepast. Dan gebruik is Photoshop en maak ik een recording welke ik vervolgens uitvoer op de hele batch. Zo kun je in een keer meer handelingen laten uitvoeren dan alleen hernoemen. Moet wel zeggen dat ik dit 1x per jaar doe en dan altijd weer even Google hoe het moet.... Weet je wat erger is dan een worm in je appel? Een halve worm in je appel...
Psychosammie Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Tonskidutch heeft gelijk. Bestandsnaam wijzigen is onzinnig. Foto's beheren doe je niet op bestandsnaam maar op metadata. Met zoiets simpels als Picasa is dat al leuk te oefenen. Er bestaan ongetwijfeld betere / duurdere applicaties. Het beheren bestaat dan uit het toekennen van meta data aan foto's waarna je ze in verschillende albums kunt plaatsen. Zo kan je een vakantiefoto waar tante Jopie op staat zowel plaatsen in het album "Vakantie 2009" als in het album "Familie". Daarbij worden de foto's niet gedupliceerd. Bij deze vorm van beheer is de bestandsnaam volledig onbelangrijk. En dan zie je gelijk dat knoeien met bestandsnamen geen zin heeft. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Tonskidutch Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Origineel bericht van: Psychosammie Tonskidutch heeft gelijk. Bestandsnaam wijzigen is onzinnig. Foto's beheren doe je niet op bestandsnaam maar op metadata. ook al schreef ik dat niet; dat het onzinnig is, maar meta data maken het inderdaad veel leuker voor image beheer software, dus vaak ook voor je fysieke media/geheugen behoefte op de pC. Psychosammie, er zijn toch echter ook proggies die bij conversie van bestandstypen de meta data per bestand "purgen" = laten wegvallen..? dus de juiste keuze is wel belangrijk. ciao Second Life Mungo Parker
Psychosammie Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Klopt. Daarom is conversie naar andere formaten ook niet echt aan te bevelen. Niet alle grafische formaten ondersteunen metadata. Daarnaast heb je 2 opties. metadata opgeslagen in de foto zelf of een software pakket dat metadata opslaat in een eigen database waarbij je dan wel meer mogelijkheden hebt. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Tonskidutch Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 thanks welke gebruik jij momenteel enkel picasso (a graf omdraai van de meester) of een ander? Second Life Mungo Parker
winwiz Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 1 van de mooiste pakketten is Lightroom van Adobe Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Psychosammie Geplaatst: 18 januari 2011 Geplaatst: 18 januari 2011 Citaat: welke gebruik jij momenteel Ha ha, iets van : bij de loodgieter lekt de kraan ook! Ik was met vriendin naar China geweest. We hadden 4 camera's bij ons. 2 analoge en 2 digitale. Thuisgekomen hadden we ruim 900 foto's. Dat valt nog reuze mee. Alleen hadden we een mega probleem met het uitzoeken van de foto's. Je wil nu eenmaal niet alle foto's bewaren. Sommige zijn ronduit mislukt en andere zijn gewoon dubbel. Het probleem was dat we de foto's niet op chronologische volgorde konden krijgen. De analoge gedigitaliseerde foto's hebben geen datum/tijd indicate. De digitale camera van mijn vriendin stond nog op de Nederlandse tijd en mijn digitale camera stond op Peking tijd. Ik heb dus verschillende foto beheersystemen bekeken en ik werd niet echt vrolijk van al die software. Met als gevolg dat ik nog steeds werk met de bij de Casio camera geleverde software. Nu begint de externe harde schijf vol te raken en wordt het tijd om maar weer eens te beginnen. Mijn vader is het afgelopen jaar enthousiast bezig geweest met Picasa. Het is gratis en er wordt flink aan de weg getimmerd wat updates en nieuwe functionaliteit betreft. Ik heb het al op mijn PC staan. Nu nog even tijd vinden. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen