Ga naar inhoud


5 jaar geleden: Ontvangst Omrop nog matig in Zuidoosthoek


rolandroland

Aanbevolen berichten

LEEUWARDEN De ontvangst van Omrop Fryslân blijkt nog steeds gebrekkig

in de onbekabelde buitengebieden van Ooststellingwerf. Volgens het

ministerie van economische zaken had de Omrop de problemen al lang op kunnen

lossen.

 

Begin dit jaar zei directeur Pim Gaanderse nog te hopen dat de

problemen in februari konden worden aangepakt. Hoewel er minder klachten

zijn, bevestigt hoofd techniek Johan Visbeek van de Omrop dat de ontvangst

nog steeds niet goed is.

 

De ontvangstproblemen zijn het gevolg van de verhuizing van de

zendmast eind vorig jaar van Smilde naar Jirnsum. Vlak na de verhuizing

kreeg de Omrop tientallen klachten vanuit Ooststellingwerf. Het Agentschap

Telecom - dat valt onder Economische Zaken - waarschuwde toen al dat dit een

slechtere ontvangst in Zuidoost-Friesland tot gevolg zou hebben.

"Miskien hawwe minsken seis ek wol oanpassings dien, bygelyks troch

it pleatsen fan bettere antennes." (Misshien hebben de mensen zelf

ook wel aanpassingen gedaan, door het plaatsen van betere antennes)

De Omrop wil een nieuwe antenne hoger op de zendmast in Irnsum

plaatsen. De vergunning is geregeld, maar het wachten is volgens Vis beek

nog op het ministerie van economische zaken dat zich volgens hem financieel

garant zou stellen voor deze klus. "Der binne ein foarich jier al

tasizzings dien, mar it wachtsjen is noch op de formele befêstiging."

(Daar zijn vorig jaar al toezeggingen gedaan, maar het wachten is nog op de

formele bevestiging)

 

Onzin, zegt Aad van Baarlen van het ministerie Er zijn toezeggingen

gedaan over een financiële garantstelling. "Wij houden ons aan ons woord. De

Omrop had al lang kunnen handelen." Blij is hij niet dat de oorzaak

van de vertraging in Den Haag wordt neergelegd. "We hebben door mee te

werken aan de verhuizing een buitengewoon gebaar gemaakt richting de Omrop. Dan past toch ook wel enige dankbaarheid."

 

 

5 jaar geleden had ik deze persbericht gestuurd naar de Leeuwarder Courant. Naar mijn idee zijn de antennes nog steeds niet verhoogd in Jirnsum. Weet iemand dat toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dus als ik het goed begrijp heb ik net eerst een stuk nieuws van 5 jaar geleden gelezen om er aan het eind achter te komen dat er oud nieuws staat?

 

Dat had je ook wel boven de tekst duidelijk kunnen maken.

Maar is dit een obsessie van je aan het worden?

Op Radioforum ben je al tig topics begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had dit in off topic gezet omdat dit met radio te maken heeft, dit berichtje is door iemand anders gezet onder DVB. Dit bericht is nog steeds actueel omdat Omrop Fryslân na 5 jaar de antennes nog niet heeft verhoogd en nog steeds niets heeft gedaan in de verbetering van de ontvangst. Als je het niet wilt lezen, dan lees je het toch niet? Als de postbezorging slecht is en na 5 jaar geen verbetering is dan moet daar toch ook wat aan gebeuren? Of dat na 7 jaar de Pro Rail de treinreizigers nog steeds niet goed informeert dan kan dit toch ook gemeld worden? Of als de kabel tv bij jouw thuis ruis in beeld geeft en je hebt dit gemeld en vervolgens gebeurd er niets aan dan laat je het daarbij zitten? Of dat asbest slecht is voor je maar gewoon daar maar niets aan gaan doen? Ik probeer aan te geven dat men in Nederland de doofpot gebruikt en vervolgens zo laat zoals het was.

 

Je hoeft Radioforum er niet bij te halen vind ik. Ik heb daar diverse onderwerpen aan besteed. Bijvoorbeeld dat er een piep toon door de 92.2 heen zat. Dat werd niet erkend terwijl er later bekend werd dat ze de verkeerde antennes gebruikten in Irnsum namelijk antennes welke geschikt waren voor de 100.4 en niet 92.2. Dat is weer een ander onderwerp dan waar de ontvangst te kort schiet. Radio Drenthe heeft in de zuid oost hoek de ontvangst wel verbeterd door inzet van een steunzender via de 99.3MHz. Echter dat kost EXTRA geld, en helaas is in de wet geregeld dat de regionale omroepen zelf verantwoordelijk zijn voor een goede ontvangst van de calamiteiten zender. Ik vind dat dit niet kan en mag.

 

 

Obsessie? Jammer dat je dit zo benoemd. Ik zag toevallig mijn eigen persbericht waarin ik zag dat daarin stond dat de antennes verhoogd zouden worden en vroeg me af of dat inmiddels al veranderd is. Of mag ik dat niet vragen en valt dit direct onder de obsessie? Ik bied mijn excuses aan dat ik dit gevraagd heb en dit niet mocht doen.

 

Prediker heeft een goede spreuk:

 

Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon. Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey DX'r

 

Thanks for the info. Eerder heb ik diverse gemeentes brieven gestuurd hoe het gesteld was met de ontvangst van Radio Noord. Uiteindelijk is de zendmast verplaatst (zij het om goedkopere redenen voor KPN Telecom) van Hoogezand naar de stad Groningen. De ontvangst is toen direct verbeterd in het Westerkwartier. Wat ik me wel afvraag is hoe het nu met de ontvangst zit aan de andere kant van de provincie Groningen!

 

Nu begrijp ik ook waarom de 93.2MHz een betere ontvangst heeft dan de 92.2MHz.

 

http://radio-tv-nederland.nl/historie/irnsum/irnsum5.html

 

Staat dat de hoogste antennes de 91.0MHz en de 93.2MHz hebben en daaronder de 92.2MHz zit. Lijkt mij dat juist de 92.2MHz in de top zou moeten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende opties zouden beter zijn:

 

* Terug naar Smilde maar helaas wil de Friese Omroep niet hun zender hebben in Drenthe. Toen zij nog vanuit Smilde uitzonden was de ontvangst overal uitstekend! Toen zij in 2003 gingen overschakelen waren er op dat moment condities, dus atmosferische storingen. Op dat tijdstip dat ze onderzoek deden was de ontvangst tijdelijk slecht. Ik ben in al deze plaatsen geweest waar de ontvangst slecht zou zijn maar ik trof geen bijzonderheden aan. Zie ook bericht: http://www.radio.nl/portal/home/medianie...ArticleID=81875

 

 

* Steunzender vanuit Smilde gericht op de Zuid Oost Hoek. Net zoals Radio Drenthe in de Zuid Oost Hoek ook een steunzender heeft op de 99.3MHz en laten we wel weten Radio Drenthe zend ook nog uit van een zeer hoge toorn dan Omrop Fryslân dat doet!!!! Dus hoezo geen steunzender? Er zijn zat frequenties vrij in de Zuid Oost Hoek van Friesland te weten: 90.1MHz; 92.7MHz; 98.2MHz; 100.0MHz; 101.4MHz of de 104.0MHz. De 91.5MHz en 96.3MHz zouden misschien ook mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...