Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Een vraag,

In de netwerk test staan alle vinkjes op groen.

Op sommige o.a. BBC kanalen hapert het beeld wel eens (codering denk ik).

Nu was dus de vraag is het beter om in je router een of meerdere poorten toe te wijzen.

En zo ja welke.

MVG.

gizmo865

gizmo865

Geplaatst:

Nee hoeft niet.

Het openzetten van poorten zal je probleem niet verhelpen.

Dit doe je alleen als je aan illegale WAN-sharing doet

wat we hier op Sat4All niet mogen bespreken.

BBC 1 t/m 4 en BBC HD zijn FTA.

Misschien staat je schotel niet helemaal zuiver afgesteld?

Geplaatst:

Hartelijk dank voor je reactie.

hoeft dus niet, maar zou geen kwaad kunnen dus.

Dat men illegale WAN-sharing niet mag bespreken kan ik wel begrijpen, maar daar ging mijn vraag ja ook niet over.

de BBC 1 t/m 4 en BBC HD hebben hier tussen de 63% en 66%, zou dus niet het probleem mogen geven.

Schotel heb ik vorige week door installateur laten plaatsen en afstellen.

technisat multytene

mvg.

gizmo865

gizmo865

Geplaatst:
Origineel bericht van: gizmo865
Hallo,

Een vraag,
In de netwerk test staan alle vinkjes op groen.
Op sommige o.a. BBC kanalen hapert het beeld wel eens (codering denk ik).
Nu was dus de vraag is het beter om in je router een of meerdere poorten toe te wijzen.
En zo ja welke.

MVG.

gizmo865

Net wat er al gezegt is je hoefd geen poorten open te zetten.Maar wat ik wel zou doen en dat is handig als je een settingslijst zelf wil plaatsen om DHCP in de box uit te zetten en je box een vast IP adres te geven. Een voorbeeld 192.168.1.9, maar dit kan ook anders zijn. net wat in het berijk ligt van je modem/router.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Loui (K)
... om DHCP in de box uit te zetten ...

Absoluut niet doen als het niet strikt noodzakelijk is. DHCP regelt wel meer dan alleen het IP adres, en als je niet precies weet wat je aan het doen bent, blijf er dan af. En als je wel precies weet wat je doet, zoals ik, blijft het advies hetzelfde: Lekker op DHCP laten staan.

Als je een vast adres wil toewijzen, regel dat dan in het modem. Ik heb hier een antiek ding staan van speedtouch, en daarin kan ik al op een "lock" knopje drukken om elk adres vast te pinnen.

Je kunt ook de lease tijd verlengen - aangezien de dreambox meestal wel aan staat, en de lease tijd meestal tot meer dan een week kan worden ingesteld, zal dat geen probleem zijn.
Geplaatst:

Huh? Ik zet al jaren het IP adres vast in de boxen, ik heb er werkelijk nog nooit een probleem mee ondervonden, ik wist ook niet dat het aan te bevelen is DHCP aan te zetten????

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo
... om DHCP in de box uit te zetten ...

Absoluut niet doen als het niet strikt noodzakelijk is. DHCP regelt wel meer dan alleen het IP adres, en als je niet precies weet wat je aan het doen bent, blijf er dan af. En als je wel precies weet wat je doet, zoals ik, blijft het advies hetzelfde: Lekker op DHCP laten staan.

Als je een vast adres wil toewijzen, regel dat dan in het modem. Ik heb hier een antiek ding staan van speedtouch, en daarin kan ik al op een "lock" knopje drukken om elk adres vast te pinnen.

Je kunt ook de lease tijd verlengen - aangezien de dreambox meestal wel aan staat, en de lease tijd meestal tot meer dan een week kan worden ingesteld, zal dat geen probleem zijn.

Milo nu maak je mij nieuwsgierig,leg eens uit waarom dhcp wel aan moet.Als ik hem aanzet kan ik hem toch niet benaderen met dreamboxedit/E2dcc/of andere hulp programma's?Daar moet je allemaal een ipadres invullen
  • Beheerder
Geplaatst:

Hij bedoeld daarmee gewoon (en heel terecht) dat je de box(en) beter op DHCP kunt laten staan als je onvoldoende verstand van netwerken hebt.

Ook als je wel verstand van netwerken hebt, kan je hem ook beter op DHCP laten staan en in je DHCP server (in de meeste gevallen je router) op basis van MAC adres een reservering maken.

Dan heeft je box altijd hetzelfde IP adres en hoef je daar nooit iets voor te doen. Wel zo makkelijk.

Citaat:
### DHCP reservations ###

host DM8000HD {

hardware ethernet 00:09:34:E9:XX:XX;

fixed-address 192.168.2.10;

}

host DM800HD {

hardware ethernet 00:09:34:C2:XX:XX;

fixed-address 192.168.2.11;

}

Of zo in bijvoorbeeld een Draytek router:

Image2.jpg

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Milo bedoelt dat je in je modem/router instelt dat DHCP geen nieuw adres uitdeelt, maar ik zie ook het verschil niet tussen het ingeven in de modem/router of rechtstreeks in de Dreambox.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

Michel was met net voor, maar daarmee is nog niet beantwoord waarom het beter is DHCP aan te zetten.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

• Beheerder
Geplaatst:

Omdat je dan nooit fouten kunt maken.

DNS, gateway, subnet komen allemaal automatisch van je router/DHCP server.

Dus als je in je router wat wijzigt, hoef je dat in principe niet in je andere apparatuur te wijzigen en in geval van een MAC adres reservering heeft je box altijd hetzelfde IP, ook al staat deze op DHCP.

Voor de nOOb dus sowieso beter.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Beheerder
Geplaatst:
Ja oke maar hoe zit dat dan met E2Dcc b.v.b daar moet een ip adres ingevuld worden, met DHCP aan vind hij hem toch niet?Of ben ik nu verkeerd bezig.

Dan lees mijn eerste bericht nog maar eens goed.

Mvg,

Michel

Geplaatst:
Origineel bericht van: Michel
Omdat je dan nooit fouten kunt maken.

DNS, gateway, subnet komen allemaal automatisch van je router/DHCP server.

Dus als je in je router wat wijzigt, hoef je dat in principe niet in je andere apparatuur te wijzigen.

Voor de nOOb dus sowieso beter.

Mvg,

Michel

Ja oke begrijp ik maar ik zet het in mijn dreambox vast vind ik makkelijker.ik heb verder ook nooit geen netwerk problemen wat ik ook aan mijn net werk hang alles werkt altijd.

Geplaatst:

Nou, dan laat je het toch gewoon zo zoals het is?

De wijze waarop Michel en Milo het regelen resulteert feitelijk ook in een vast IP adres, alleen is dat ingesteld in de modem/router en niet in de dreambox.

Dan blijft het IP adres hetzelfde en kan je de box gewoon via DCC benaderen. Overigens kan je in DCC ook de IP range scannen en zo je box vinden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen