Ga naar inhoud


Windgevoelig


TDCI-racer

Aanbevolen berichten


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Eindelijk even de tijd gehad om de Visiosat Big Bisat op het dak te zetten.

Met de allignment software eerst natuurlijk slechte ontvangst totdat ik doorhad hoe alles werkt.

Je moet namelijk eerst de astra 19,2 instellen en pas daarna de schotel in graden gaan draaien en de rest afstellen.

Nu op alle vier de posities tussen de 82 % en 89 % ontvangst dus dik tevreden.

 

Nu nog wachten tot de eerste voorjaarsstorm zich aankondigd :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een 88 cm met 4 lnb's . Wel geen alps , maar ik kan geen problemen melden , wat ook geld voor regen , 15 cm sneeuw op lnb's enz. Enkel in de zomer bij een zwaar onweer opkomende uit het zuiden valt het wel eens uit . Maar voordat de eerste druppel valt heb ik weer beeld .

 

 

Voor die 3 tientjes ben ik er dik tevreden over wink.

 

 

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn T-90 staat hier vol op de zuidwesten wind. Heb geen absurde trillingen waargenomen tijdens de storm. Hij bewoog wat en daar is alles mee gezegd. Heb alleen uitval tijdens zware onweersbuien en dan nog maar kort leert de praktijk. heb overigens net een triaxje 78cm gemonteerd hier midden in de polder op een loods. Het zal mij benieuwen hoe die zich gaat houden met een beetje wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: smoking
Heb een 88 cm met 4 lnb's . Wel geen alps , maar ik kan geen problemen melden , wat ook geld voor regen , 15 cm sneeuw op lnb's enz. Enkel in de zomer bij een zwaar onweer opkomende uit het zuiden valt het wel eens uit . Maar voordat de eerste druppel valt heb ik weer beeld .


Voor die 3 tientjes ben ik er dik tevreden over wink.


Hoe lang heb je hem al staan?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude triax van 88 cm had bij mij meer dan 10 jaar gestaan en was op de popnagels doorgescheurd en had veel stormen doorstaan.

Deze triax was zwaarder in gewicht en koste toendertijd meer geld dan de huidige versies die lichter zijn uitgevoerd.

 

Voor de reflectie geen probleem maar de stevigheid heeft er toch onder te lijden, want ik kan hem met 1 vinger zonder al te veel kracht redelijk verbuigen, wat ik gezien mijn vorige ervaring met triax niet kon geloven.

Ik denk dat de windrichting hem fataal is geworden, en hij steeds meer ruimte heef gekregen op de verbinding tussen bevestigingsframe en reflector, wat uiteindelijk leidde tot beelduitval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de triax in 2 uitvoeringen waarbij het verschil in het materiaal van de reclector zit, staal of aluminium.

 

Mijn 88 is uit 2003 en heeft een stalen reflector, en de popnagels zijn vervangen door bouten/moeren. De schotel hangt aan een 1 meter hoge stalen paal (met beton gevuld). Er hangen 3 lnb's aan een multirail, dit maakt het geheel niet echt steviger.

 

Ter vergelijking 2 plaatjes tijden windkracht 7 met windstoten van 80 km/h.

post-11905-1318261812,3039_thumb.jpg

post-11905-1318261812,3326_thumb.jpg

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groter de schotel hoe strakker de schotel moet worden afgesteld en bij het kantelen het signaal weg valt.

Vaak word er andersom gedacht.

Bij een kleinere schotel ben je bij zijwaartse bewegingen minder snel het signaal kwijd.

Popnagels vervangen door schroeven is na 10 jaar zeker aan te raden. Als het bord los zit/komt ben je regelmatig het beeld kwijt.

Kijk ook even als je de arm optilt het signaal beter word.

Mogelijk is je arm iets verbogen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude triax had 10 jaar gestaan en was bij de popnagelbevestiging volledig doorgescheurd.

 

Omdat deze schotel het 10 jaar zonder problemen had uitgehouden had ik opnieuw zo'n zelfde schotel genomen en zelfs 1 extra om altijd een perfecte afstelling per satteliet te kunnen maken.

Deze nieuwe triax was dus veel lichter dan de oude, en was volgens mij toen van staal en nu van aluminium.

Deze nieuwe schotel 2 mnd oud heeft dus de laatste storm niet geheel overleefd, de 2e nieuwe schotel is niet verbogen maar ving wel zoveel wind dat hij constant in trilling kwam ondanks een grote tegelvoet voorzien van 8 40x60 tegels.

Dit heeft mij toen doen besluiten om de hagelnieuwe triaxen te vervangen voor een visiosat big bisat die wel een minder signaalsterkte geeft ( triax 100% en nu Visiosat 87%) maar hopenlijk wel constant zelfs met wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met je eens dat de triax van dat type last van wind heeft, de schotel zelf niet, die staat gewoon stil maar de arm met de lnb,s (hier ook 4 erop) begint te trillen, het is maar een paar mm maar voldoende voor beeld problemen. de schotel met de maat eronder heeft geen problemen hiermee.

 

Maar het is zo op te lossen; gewoon een paar verbindingen van b.v. RVS pianosnaar van de lnb beugel naar de zijkant van de schotel. 2 gaatjes boren, en 2 stukjes fietsspaken met

een oogje eraan gebogen en de moertjes komen eventueel met een ringetje ertussen aan de achterzijde van de schotel, hier de draad aan andere kant van de draad ook met een gaatje door de lnb beugel en vastzetten zodanig dat de draaden strakgedraaid achter de schotel

kunnen worden.

Woon 800 meter van zee dus weet wat wind is.

suc6 Ed

 

 

Origineel bericht van: TDCI-racer
Met de windvlagen van nu ( windkracht 8) valt geregeld het geluid weg en krijg ik blokken op het scherm.

Vanwege regengvoeligheid heb ik een paar maanden geleden 2 Triaxschotels (88 cm) geplaatst met 2 MTI high gain LNB's en hiermee heb ik op zowel Astra 1 als Astra 3 98 - 100% signaalsterkte en 100 % signaalkwaliteit.( dreambox 800 HD se)

Ik ben op het dak gaan kijken om te zien wat de wind voor invloed heeft, want ze staan op de 2e etage vol in de wind, en tot mijn verbazing wordt de Triax iedere keer iets omgebogen en komt in een soort trilling waarschijnlijk door de windrichting.

Dit valt mij zeer tegen van de Triax schotel, maar wat is het alternatief ???

Welk merk schotel heeft wel die degelijke bevestiging waardoor e.e.a stevig blijft staan zonder problemen.

 

Wat is jullie advies hierin, want de Triax gaat vervangen worden dat is zeker.!!!

Schotel PrimeFocus 1.80 + Gregorian 120  75°E-63°W Fixed: Triax 28/23/19/13

Analoog: EchoStar 7000 Chaparral MC-115 Digital: Dreambox 800,8000 920

ET-10000 Xsarius (Fusion SE in Camper)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TDCI-racer

voor een visiosat big bisat die wel een minder signaalsterkte geeft ( triax 100% en nu Visiosat 87%) maar hopenlijk wel constant zelfs met wind.

13% negatief signaalverschil vind ik wel aan de pittige kant. shocked

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Origineel bericht van: TDCI-racer

voor een visiosat big bisat die wel een minder signaalsterkte geeft ( triax 100% en nu Visiosat 87%) maar hopenlijk wel constant zelfs met wind.

13% negatief signaalverschil vind ik wel aan de pittige kant. shocked


Het grootste deel van de signaalsterkte verlies komt door de MTI-lnb die beduidend beter ontvangststerkte geeft ( geprobeerd met 1 lnb in de Visiosat en toen 95 % signaalsterkte) maar die met 4 lnb's op de rail niet past.
Nu 4x de Alp's-lnb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...