Ga naar inhoud


[RE-8000HD] Signaal kwaliteit ten op zichte van de RE9000


CronoS

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik gebruik twee decoders, de RE9000 in mijn woonkamer en de RE8000 voor de slaapkamer. Nu was het mij eigenlijk al een tijdje opgevallen dat de signaal kwaliteit van de RE9000 ongeveer altijd 10% hoger lag ten opzichte van de RE8000, maar de RE8000 gaf eigenlijk altijd beeld, dus ik hechte er weinig waarde aan. In elk geval heb ik een simpele Triax 67 CM schotel met een Canal Digital Quad LNB. Ik dacht dat dit verschil kwam door de binnenbekabeling en dat ik ergens 10% kwaliteit verlies door wat slechte connectoren ofzo.

 

Nu was vannacht iets door de storm tegen mijn LNB aangevlogen, waardoor ik het dak op moest om deze opnieuw af te stellen. Net voordat ik het dak opging, gaf mijn RE8000 nog maar 55% en 65% kwaliteit aan (sterkte 95%) op beide tuners voor de 19.2 zenders. Mijn RE9000 kwam zo rond de 75% uit, dus de schotel was duidelijk wat verschoven.

Na opnieuw afstellen staat mijn RE9000 op 90% kwaliteit voor de 19.2 zenders en de RE8000 vertikte het om een hogere kwaliteit te geven dan die 65% op de 19.2 zenders.

 

Als test vervolgens de RE8000 aangesloten op de bekabeling van de RE9000, toen nog bleef de RE8000 rond de 65% aan kwaliteit hangen. Op b.v. de 12515 transponder bleef het signaal op 60% hangen. Uiteindelijk opnieuw de firmware ingeladen (Dit was al de .v75) en nu heb ik (zonder aan de schotel te hebben gezeten) 10% meer aan kwaliteit, zo rond de 75%. Hierdoor is het net voldoende om geen storingen te hebben bij het kijken, maar toch is dit ruim 10% minder dan de RE9000 en dit heb ik dus op elke zender.

 

Ik heb het gevoel dat bij de laatste firmwares de RE8000 ongeveer 10% aan kwaliteit heeft moeten inleveren, hebben andere mensen dit ook gezien? Het is dus bij niet de binnenbekabeling en ik verwacht ook niet dat er iets "kapot" is aan de tuners, want beide tuners hebben dezelfde kwaliteit. Ook heb ik persoonlijk het gevoel dat met eerdere firmwares voor de RE8000 de kwaliteit wat hoger was, maar ik kan mij vergissen?

 

Iemand anders dit probleem ook gezien op de RE8000?

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

In ieder geval maak ik uit je verhaal op, dat je lnb of schotel nog niet optimaal afgesteld is.

Heb je ook voldoende aandacht besteed aan de skew?

De skew kan van grote invloed zijn op je signaal kwaliteit, zonder dat de signaal sterkte verandert.

 

In de software zal de informatie over signaal sterkte en kwaliteit via een tabel of formule omgezet worden naar een getal op je scherm.

Op alle ontvangers is dit een relatieve waarde.

 

Dat betekent nog niet, dat het ontvangen signaal werkelijk slechter is.

 

Het beste is, om je ontvanger d.m.v. een spectrum analyser en de s/n en ber af te regelen.

 

Maximum signaal sterkte is slechts een indicatie, maar niet noodzakelijk het optimum.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: CronoS

Ik heb het gevoel dat bij de laatste firmwares de RE8000 ongeveer 10% aan kwaliteit heeft moeten inleveren, hebben andere mensen dit ook gezien?
Iemand anders dit probleem ook gezien op de RE8000?


Bij mij is in elk geval niets gewijzigd en dat kan ik toevallig goed aantonen.
Vorig jaar oktober heb ik mijn caravan in Oostenrijk op een wintercamping geplaatst en toen gelijk een Triax 64 met 2 losse LNB's vast opgesteld.
Toen ik eind november weer met mijn RE-8000 (FW 1.08.52) naar de caravan reed controleerde ik bij aankomst of de schotel niet versteld was en had toen een signaalsterkte / kwaliteit van 92 / 87 op ASTRA3 - RTL4 HD.

Toen ik op 22 januari weer met mijn RE-8000 (FW 1.08.75) naar de caravan reed controleerde ik wederom bij aankomst of de schotel niet versteld was en had toen dezelfde signaalsterkte / kwaliteit van 92 / 87 op ASTRA3 - RTL4 HD en dat met de nieuwste FW.

Dus ik kan jouw gevoel niet bevestigen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden, maar eigenlijk om een lang verhaal kort te maken. Als ik mijn RE8000 op de sat kabels van mijn RE9000 aansluit, dan heb ik niet dezelfde kwaliteitswaardes als mijn RE9000. Dit terwijl ik dit wel zou verwachten, aangezien ik dezelfde kabels gebruik en dezelfde firmware heb als op mijn RE9000 smile Ik verwacht ook niet dat er andere algoritmes worden gebruikt om het juiste percentage te berekenen.

 

@Jurgen: Ik kan ook niet zo snel mijn gevoel onderzoeken, want dan zou ik moeten downgraden en daar heb ik ook niet zoveel zin in smile

 

@Ceesv; Ik heb mijn schotel redelijk basic uitgericht (doe dit verder ook niet zo vaak), dus de buis waar de schotel op zit mooi waterpas gezet, de hoek op 29,6 gezet en draaien maar smile Voor de DuoLNB zit er een papiertje van Canal Digitaal bij voor de juiste "draai" van de kop. Ik heb hier me eigen op georienteerd. Momenteel zitten de 19.2 zenders rond de 88% - 90% kwaliteit en de astra 3 rond 86% op mijn RE9000. De astra 3 is iets lager dan ik gewend was, maar ik kijk dit wel eventjes aan, misschien dat dit aan het weer ligt ofzo...

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: CronoS
Als ik mijn RE8000 op de sat kabels van mijn RE9000 aansluit, dan heb ik niet dezelfde kwaliteitswaardes als mijn RE9000.

Zoals Ceesv het ook al aanhaalde, de op de Reboxen en andere ontvangers gepresenteerde weergave van de signaalsterkte / kwaliteit is maar een indicatie en is volstrekt onnauwkeurig te noemen.
Daarom is het ook niet verbazingwekkend en normaal dat de RE-9000 een andere waarde aangeeft als de RE-8000.
Het gaat uiteindelijk op het inkomende signaal en dat is wel hetzelfde. Ik zou me daar verder niet te druk over maken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog even een opmerking t.a.v. deze threat, want ik vind het volgende wel vreemd.

Ik houd mijn RE8000 eigenlijk altijd aan en dan heb ik altijd zo rond de 80% signaal kwaliteit en altijd wel goed beeld. Dit maakt uit op welk moment ik hier naar kijk. Ik heb hier verder geen problemen..

 

Nu heeft mijn RE8000 decoder vandaag even de gehele dag uitgestaan. Toen ik hem dus vandaag later aanzette, gaven de tuners in het begin gewoon 0% kwaliteit op alle zenders... 5 minuten later ging dit naar de 55% toe en kwam er langzaam beeld. 10 minuten later stond die weer rond de 75-80% en was het beeld OK. Dit betekend helaas dat in de eerste 10 minuten de decoder gewoon niet bruikbaar is; want ik krijg dan de "geen signaal" foutmelding.

 

Met eerdere firmwares heb ik hier eigenlijk geen last van gehad, maar het lijkt er gewoon op dat de decoder moet opwarmen? Mijn RE9000 heeft dit probleem alleen op History HD en deze heeft ook altijd meer "kwaliteit". In de eerste 5 minuten gaf geen enkele zender beeld, waardoor de decoder eigenlijk niet bruikbaar is...

 

rara hoe kan dat smile

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, er zijn naar mijn mening een paar mogelijkheden.

 

Je LNB is aan het kapot gaan.

De Local oscillator heeft moeite met opstarten, daardoor duurt het even voor je beeld hebt.

 

Hetzelfde geld voor je hardware van je ontvanger.

De voeding kan een probleem hebben.

 

Het zou de software kunnen zijn.

Echter, zouden dan veel meer gebruikers soortgelijke problemen moeten melden.

 

Downgraden van de software zou redelijk eenvoudig moeten zijn.

Daarmee heb je dan de huidige software uitgesloten.

 

 

Pas geleden bij de buren een LNB uitgewisseld.

Klacht was, dat s'ochtends de kinderen geen Sesamstraat konden kijken. In de middag werkte de ontvangst wel altijd zonder problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Tja, er zijn naar mijn mening een paar mogelijkheden.

Je LNB is aan het kapot gaan.
De Local oscillator heeft moeite met opstarten, daardoor duurt het even voor je beeld hebt.


Ceesv, bedankt voor je antwoord. Ik ben geen expert op dit gebied, maar persoonlijk zou ik mijn LNB niet de oorzaak geven. Op dezelfde LNB zit ook de RE9000, die geen problemen geeft. Draai ik de RE8000 om met mijn RE9000, dan heb ik hetzelfde probleem en dan gebruik ik de bekabeling van de RE9000. Dan lijkt het mij niet de LNB of de bedrading smile

De decoder is vanaf vorig jaar juli, tot december geen problemen gezien. Problemen kwamen pas toen ik met de v75 firmware aan de slag ging, het viel me op dat de kwaliteit toen wat omlaag ging, maargoed verder werkte het wel... Nu heb ik dus bij een reboot van de decoder geheel even geen signaal meer en na een ruime uur is het signaalkwaliteit op het normale niveau.

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: CronoS
... Nu heb ik dus bij een reboot van de decoder geheel even geen signaal meer en na een ruime uur is het signaalkwaliteit op het normale niveau.


Dit lijkt mij echt een incidenteel aan jouw ontvanger / installatie / configuratie gerelateerd probleem.
Ik heb op mijn RE-8000 en RE-9000 onmiddellijk dezelfde prima signaalkwaliteit.

Volgens mij is de enige juiste oplossing om met de ontvanger naar de SAT-boer te gaan en daar e.e.a. te laten testen.
Als het probleem daar ook optreedt ligt het ongetwijfeld aan de ontvanger

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Dit lijkt mij echt een incidenteel aan jouw ontvanger / installatie / configuratie gerelateerd probleem.
Ik heb op mijn RE-8000 en RE-9000 onmiddellijk dezelfde prima signaalkwaliteit.

Volgens mij is de enige juiste oplossing om met de ontvanger naar de SAT-boer te gaan en daar e.e.a. te laten testen.
Als het probleem daar ook optreedt ligt het ongetwijfeld aan de ontvanger


Dit wordt toch lastig, bij de satboer is de garantie verlopen. Dit omdat ik bij de satboer eerder minimale support kreeg en toen is mijn eerste (kapotte) decoder omgewisseld via Haarlem. Dit werd netjes afgehandeld. Hierdoor is voor de winkel de garantie verlopen en zou ik het nu ook weer via Rebox zelf moeten regelen. Dit zou eventueel wel kunnen want er zit 2 jaar fabrieksgarantie op de decoders. Echter wil ik dit alleen doen als laatste redmiddel, want voor je het weet ben je de decoder lang kwijt en dan moet ik ook zeker weten dat het aan de decoder ligt....
Ik denk dat het dan slimmer is om de decoder eens aan een andere schotelinstallatie te kijken om te zien wat dat geeft. Toch denk ik dat er met de huidige firmware toch een bitje is omgevallen op mijn RE8000, aangezien ik het op beide tuners heb en dat het gebeurt is tijdens de installatie van de firmware. Dus vandaar dat ik zelf toch nog steeds denk aan een softwareprobleem op mijn RE8000...

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In dat geval is downgraden voor jou een oplossing.

Zet de laatste software versie erop waarmee je geen problemen had.

Werkt je ontvanger dan nog steeds niet goed, is het niet software gerelateerd.

 

Wissel daarna je 8000 en 9000 onderling uit en daarmee kan je de antenne installatie eventueel uitsluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat: Wissel daarna je 8000 en 9000 onderling uit en daarmee kan je de antenne installatie eventueel uitsluiten.

 

Uit het voorgaande is niet helemaal duidelijk of de ontvangers op doorlus staan (1 kabel naar schotel) of niet (2 kabels).

 

Staan ze op doorlus dan kun je eventueel ook tuner 1 en 2 eens verwisselen en bewust naar tuner 2 gaan kijken (doorluskabel eruit, schotel rechtstreeks op tuner 2 en separaat i.p.v. doorlus instellen). Is misschien minder werk. Is het probeem dan verdwenen, dan is van de RE-9000 tuner 1 defect.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Audioniek
Citaat: Wissel daarna je 8000 en 9000 onderling uit en daarmee kan je de antenne installatie eventueel uitsluiten.

Uit het voorgaande is niet helemaal duidelijk of de ontvangers op doorlus staan (1 kabel naar schotel) of niet (2 kabels).

Staan ze op doorlus dan kun je eventueel ook tuner 1 en 2 eens verwisselen en bewust naar tuner 2 gaan kijken (doorluskabel eruit, schotel rechtstreeks op tuner 2 en separaat i.p.v. doorlus instellen). Is misschien minder werk. Is het probeem dan verdwenen, dan is van de RE-9000 tuner 1 defect.

Groeten,

Audioniek.

Ik gebruik twee kabels, dus de decoder staat op seperate.
@ceesv: Ik zou het een keer moeten testen smile

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Altenatief is terug naar Rebox, en dat kan enige weken duren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Altenatief is terug naar Rebox, en dat kan enige weken duren.

Tsja.. dat ga ik nu toch nog niet doen, ik heb nog bijna een jaar fabrieksgarantie over. Dan wacht ik liever de komende firmwares even af om te kijken dat dit wat verbetering brengt, dus hopen dat er binnenkort eindelijk weer eens een nieuwe firmware gaat komen smile

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...