Busje komt zo Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Hallo allemaal, Ik heb hier een ventilator (een model zoals ook in computers zit, maar dan op 230V). Deze wil ik in verband met zijn geluidsproductie wat terug kunnen regelen in toerental. Weet een van jullie waar ik zo'n regelaar kan kopen of hoe ik hem zelf kan maken? De specs van de ventilator zijn als volgt: Afm.: (b x h x d) 120 x 120 x 38 mm Type: SF 1212AD.BL.GN Vermogen: 21,5 / 19,5 W Max. pompvermogen: 161 / 196 m³/h Max. geluidsontwikkeling: 44 / 49 dB (A) Nominaal toerental: 2700 / 3100 omw/min Stroomverbruik: 0,27 / 0,13 A Type: SF 1212AD.BL.GN Voedingsspanning: 115 / 230 V Bedankt voor het meedenken weer. Gr. Remo .
paardengek Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Dan moet je een frequentieregelaar op de kop zien te tikken. Maar dezen zijn wel duur. Een motor op 220 volt ( of 380 Volt ) die krijgt zijn snelheid door de frequentie. En die frequentie is in europa standaard 50 hertz. De frequentie van de wisselspanning moet je dus omlaag brengen. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Psychosammie Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Google op: ventilator toerental regelaar En je vindt genoeg. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
leo1949 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Hoi Sjaak leuk dat je weer terug bent en nu zorgen dat je terug blijft. Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
goofykwek Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Probeer het eens met een lichtdimmer. succes Goofykwek
Busje komt zo Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 @Paardengek en Psychosammie: Ja, ik heb er inderdaad via Google een paar gevonden en ze zijn inderdaad duur. @ Sjaak (k): Dat is net even wat te veel experimenteerwerk voor mij. @Goofykwek: De dimmers die ik ken doen het pas vanaf 40 W. Deze ventilator is maar 20W. Ik ga verder zoeken. In ieder geval bedankt allemaal! Gr. Remo .
paardengek Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Is er geen mogelijkheid om een gelijkstroom motortje / ventilatortje te gebruiken ? Dezen zijn vrij gemakkelijk in toerental te regelen. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Busje komt zo Geplaatst: 19 februari 2011 Auteur Geplaatst: 19 februari 2011 Ja, dat zou wellicht ook kunnen, maar dan moet ik een 12v ventilator kopen met een losse voeding. .
iemand Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Als je 2 ventilatoren heb van hetzelfde type .... zet ze beide in serie. gr. Erik
focus103 Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 toerental terug brengen tot de helft met een diode ? 25Hz in plaats van 50 Hz
paardengek Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Origineel bericht van: focus103 toerental terug brengen tot de helft met een diode ? 25Hz in plaats van 50 Hz Dat gaat niet werken. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
prutsie Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Het allermooiste werkt een lichtdimmer. Gewoon zo'n knakending van een grote bouwmarkt. Probleem is vaak dat ze nogal fors aan de maat zijn. Een oplossing is dan het printplaatje uit de behuizing te slopen en deze in een ander kastje onder te brengen. De "El Cheapo" methode is een dikke condensator in serie met de ventilator te zetten. Hulp condensatoren uit 220V motortjes werken doorgaans goed, je moet alleen wel ergens een oud ongebruikt motortje hebben liggen waar je de condensator van kan gebruiken. Moet je een nieuwe condensator kopen dan is die vaak duurder dan de lichtdimmer van de bouwmarkt. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
grunnsat Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Volgens mij bestaan er van diverse merken ventilatoren wel van die inbouw regelaars die in een wand inbouwdoos passen. Plafond ventilatoren hebben ook snelheidsregelaars, volgens mij zijn het voorschakel spoelen met meerdere aftakkingen.
henkvd1 Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Als het niet regelbaar hoeft te zijn een condensator er tussen, alleen als je de beschikking hebt over een handvol hoogspanning condensatoren om te kunnen expirimenteren voor het juiste toeren tal. En anders bij een bekende groot grutter deze bestellen 183199 - 89 Triac toerental- en vermogensregelaar.
Busje komt zo Geplaatst: 21 februari 2011 Auteur Geplaatst: 21 februari 2011 Als deze methode werkt, is dat een mooie en betaalbare oplossing. Bedankt! Gr. Remo .
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen