Ga naar inhoud


Toerental regelaar ventilator nodig


Busje komt zo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb hier een ventilator (een model zoals ook in computers zit, maar dan op 230V). Deze wil ik in verband met zijn geluidsproductie wat terug kunnen regelen in toerental.

 

Weet een van jullie waar ik zo'n regelaar kan kopen of hoe ik hem zelf kan maken?

 

De specs van de ventilator zijn als volgt:

 

Afm.: (b x h x d) 120 x 120 x 38 mm

Type: SF 1212AD.BL.GN

Vermogen: 21,5 / 19,5 W

Max. pompvermogen: 161 / 196 m³/h

Max. geluidsontwikkeling: 44 / 49 dB (A)

Nominaal toerental: 2700 / 3100 omw/min

Stroomverbruik: 0,27 / 0,13 A

Type: SF 1212AD.BL.GN

Voedingsspanning: 115 / 230 V

 

 

Bedankt voor het meedenken weer.

 

Gr. Remo

.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan moet je een frequentieregelaar op de kop zien te tikken. Maar dezen zijn wel duur.

Een motor op 220 volt ( of 380 Volt ) die krijgt zijn snelheid door de frequentie. En die frequentie is in europa standaard 50 hertz.

De frequentie van de wisselspanning moet je dus omlaag brengen.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paardengek en Psychosammie: Ja, ik heb er inderdaad via Google een paar gevonden en ze zijn inderdaad duur.

 

@ Sjaak (k): Dat is net even wat te veel experimenteerwerk voor mij.

 

@Goofykwek: De dimmers die ik ken doen het pas vanaf 40 W. Deze ventilator is maar 20W.

 

Ik ga verder zoeken.

 

In ieder geval bedankt allemaal!

 

Gr. Remo

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het allermooiste werkt een lichtdimmer. Gewoon zo'n knakending van een grote bouwmarkt.

Probleem is vaak dat ze nogal fors aan de maat zijn. Een oplossing is dan het printplaatje uit de behuizing te slopen en deze in een ander kastje onder te brengen.

De "El Cheapo" methode is een dikke condensator in serie met de ventilator te zetten. Hulp condensatoren uit 220V motortjes werken doorgaans goed, je moet alleen wel ergens een oud ongebruikt motortje hebben liggen waar je de condensator van kan gebruiken. Moet je een nieuwe condensator kopen dan is die vaak duurder dan de lichtdimmer van de bouwmarkt.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet regelbaar hoeft te zijn een condensator er tussen, alleen als je de beschikking hebt over een handvol hoogspanning condensatoren om te kunnen expirimenteren voor het juiste toeren tal.

 

En anders bij een bekende groot grutter deze bestellen 183199 - 89 Triac toerental- en vermogensregelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...