Ga naar inhoud


Toerental regelaar ventilator nodig


Busje komt zo

Aanbevolen berichten

Ik henb het setje ( toerenregelaar met een 470K potmeter) dat Henkvd1 onder de aandacht bracht, besteld en een proefopstelling gemaakt.

 

Als ik de potmeter dicht (naar links) heb staan, staat de ventilator stil. Tot (pak m beet) 50% van het bereik van de potmeter blijft de ventilator stil staan. Daarna gaat de ventilator al vrij snel naar een hoog toerental. Dit tot ongeveer 85% van het bereik van de potmeter. Daarna gaat de ventilator niet meer sneller draaien (draait dan wel al op 100%)

 

Het toerental van de ventilator is met dit apparaatje dus wel te regelen, maar ik kan maar een klein deel van het bereik van de potmeter gebruiken om het toerental van de ventilator te gebruiken.

 

Moet ik wellicht een andere potmeter hebben om het toerental wat nauwkeuriger te kunnen regelen?

.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Is het toevallig een logaritmische potmeter?

Dan zou je die kunnen vervangen voor een lineare versie.

Mischien dat dit beter werkt.

 

Suc6,

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me er op je verhaal te hebben gelezen.Dat je een 230V serie motor hebt als ventilator.

Bij dit type motor word de toerental bepaalt door de weerstand van wat de motor ondervind.

In theorie geen weerstand oneindig hoog toerental(de motor slaat op hol).

Het vermogen om lucht te verplaatsen loopt quadratisch op met het toerental. Vandaar dat hij binnen een klein gebied te regelen valt.

Eigenlijk is dit soort motoren alleen met hulp wikkelingen goed te regelen. Je zou een temp. meter kunnen plaatsen zodat de ventilator alleen aan gaat als hij echt nodig is.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
Het lijkt me er op je verhaal te hebben gelezen.Dat je een 230V serie motor hebt als ventilator.
Bij dit type motor word de toerental bepaalt door de weerstand van wat de motor ondervind.
In theorie geen weerstand oneindig hoog toerental(de motor slaat op hol).



Dat is niet correct. Anders zou je nooit een elektromotor onbelast kunnen laten draaien.
Het toerental van een wisselstroom motor wordt bepaald door de frequentie van de wisselspanning. Dat geldt voor 1 fase motors ( 230 Volt ) en voor 3 fasen motoren ( 220 / 380 V ).
Voor europa is dat 50 Hz. Dus bij een 2 polige 3 fasen motor is dat een theoretische snelheid van 50 Hz maal 60 sec: 3000 rpm.
Dan is er nog een zogenaamde slip. Daarom zal de theoretich toerental nooit worden bereikt.
Ook voor één fase motoren is de frequentie van de spanning snelheid bepalend, deze snelheid zal lager uitvallen, wanneer de motor zwaarder wordt belast.
Vandaar mijn antwoord: frequentie regelaar.

Is wel een dure oplossing.

Met vriendelijke groet, paardengek


Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor een potmeter het is. Het is de potmeter die de Duitse leverancier aanbeveelt.

 

Het probleem was de geluidsproductie op vol toerental, zodra hij was ingebouwd in een kast.

 

Ik heb nu de ventilator lasgekoppeld van het hout door twee lagen van een zacht rubber-achtig spul tussen de ventilator en het hout te monteren.

 

Vervolgens heb ik de ventilator gefixeerd met touwtjes ipv bouten.

 

Het geluid is nu flink afgenomen.

 

Gr. Remo

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Origineel bericht van: clemens2
Het lijkt me er op je verhaal te hebben gelezen.Dat je een 230V serie motor hebt als ventilator.
Bij dit type motor word de toerental bepaalt door de weerstand van wat de motor ondervind.
In theorie geen weerstand oneindig hoog toerental(de motor slaat op hol).



Dat is niet correct. Anders zou je nooit een elektromotor onbelast kunnen laten draaien.
Het toerental van een wisselstroom motor wordt bepaald door de frequentie van de wisselspanning. Dat geldt voor 1 fase motors ( 230 Volt ) en voor 3 fasen motoren ( 220 / 380 V ).
Voor europa is dat 50 Hz. Dus bij een 2 polige 3 fasen motor is dat een theoretische snelheid van 50 Hz maal 60 sec: 3000 rpm.
Dan is er nog een zogenaamde slip. Daarom zal de theoretich toerental nooit worden bereikt.
Ook voor één fase motoren is de frequentie van de spanning snelheid bepalend, deze snelheid zal lager uitvallen, wanneer de motor zwaarder wordt belast.
Vandaar mijn antwoord: frequentie regelaar.

Is wel een dure oplossing.

Met vriendelijke groet, paardengek



Is wel correct er zijn meerdere typen motoren en als ik zijn verhaal lees heeft hij het type motor dat zijn toerental bepaald word door de belasting.
Frequentie regelaars voor een niet 3 fasen motor ben ik nog niet tegengekomen, en ik werk er dagelijks mee.
Dus er zijn motoren waarvan het toeren tal af hangt van de frequentie, maar er zijn er ook waarvan het toerental afhangt van de belasting.
Als je de spanning bij deze verlaagd leverd hij minder vermogen en gaat daarmee het toerental omlaag.
Maar bij onder andere een ventilator is de belasting zo dat deze bij verdubeling van verplaatsing (lucht) het vermogen 4 keer zo hoog moet worden. Dit is gewoon lastig regelen in de praktijk zal op het moment dat de ventilator genoeg vermogen krijgt hij al vrij snel richting zijn maximale toerental gaan, maar om juist in dat laatste stuk goed te kunnen regelen zal je de regelaar weer een heel stuk moeten opendraaien. Je krijgt gewoon niet een mooie liniaire regeling. Het enigste waar ik nu even aan twijfel is of ze wel serie motoren worden genoemd.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ventilator was dmv de potmeter ook wel te sturen, maar het probleem was dat als je de potmeter-bediening zou onderverdelen in een schaal van 1-100, de potmeter van 0-65 niets doet. Van 65-75 begint hij te draaien van 0 naar (pak m beet) 65% en daarboven gaat hij meteen naar 100%.

 

Dit veranderde niets met de extra weerstand of met een dimmer ipv de module.

 

Gr. Remo

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik:

 

Origineel bericht van: waterstofcyanide
Is het toevallig een logaritmische potmeter?

Dan zou je die kunnen vervangen voor een lineare versie.

Mischien dat dit beter werkt.

 

Suc6,

 

HCO.

 

Kijk naar het grafiekje en let op lijn 1 en 2.

 

Zoals je ziet gaat lijn 1 mooi recht en geeft dus een constante verandering in de weerstandwaarde.

Lijn 2 doet het eerste deel vrij weinig en gaat dan heel snel.

 

image002.jpg

 

 

 

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...