Gast Geplaatst: 16 augustus 2002 Geplaatst: 16 augustus 2002 Wil de term imput symbolrate 2-31Ms/s zeggen dat je een waarde van 2000-31000 Ks/s kan invoeren? Wordt voor de scpc altijd lage symbolrates gebruikt, bijvoorbeeld onder de 5000 ks/s? Graag enig inzicht!
Gast Geplaatst: 16 augustus 2002 Geplaatst: 16 augustus 2002 De Symbol Rate is een funktie van de beschikbare bandbreedte op een gegeven transponder en het aantal kanalen per transponder. Bij een lage SR, bijvoorbeeld van 2000 kBit/sec (=2 mBit/sec) gaat het om een smalbandige transponder met transport van één enkel kanaal. Dit is meestal een zogenaamd SCPC signaal. (=Single Channel Per Carrier) Bij een hoge SR, bijvoorbeeld 27.500 kBit/sec - 30.000 kBit/sec is de transponder breedbandig, ca. 26.000 mHz - 40.000 mHz. Er kunnen dan meerdere programma´s in één "bouquet" ondergebracht worden. Het aantal mogelijke programma´s in één bouquet is afhankelijk van de gekozen SR die bij een voorgegeven bandbreedte maximaal mogelijk is en de gekozen FEC (=Forward Error Correction). Niet alle satellieten ontvangers zijn in staat om SCPC signalen te ontvangen. Als je hierin geinteresseerd bent, altijd even de technische gegevens checken. Groeten
realist Geplaatst: 19 augustus 2002 Geplaatst: 19 augustus 2002 Hallo Svetik, Met belangstelling jouw reply gelezen. Mijn kennis over QPSK-modulatie houdt in dat bij deze modulatiemethode, 2 bitjes samen een "Symbol" genoemd worden en dat zo'n groepje van 2 bitjes in de praktijk overeenkomen met een bandbreedte van ~1.3 Hz. Een bandbreedte van 36MHz zou dan een Symbolrate aan kunnen van 27.5 Msymbol/sec ofwel 55Mbit/sec. Dit heb ik ooit opgetekend uit een artikel in een of ander blad. Maak ik nu een vergelijking, dan druk jij de SR uit in Bit/sec en ik heb het over Symbol/sec. Maar daar zit een factor 2 verschil in. Daarnaast lijkt het er op dat jij een tik fout gemaakt zou kunnen hebben (26.000-40.000 voor 36000-40000mHz.) Zou jij mijn reply eens kritisch willen lezen? Gr. V/d realist Mijn actie hoort bij Jouw reactie. Hart. gr. v/d realist
Gast Geplaatst: 20 augustus 2002 Geplaatst: 20 augustus 2002 Realist, je hebt volkomen gelijk. Het moet MSymbols/sec zijn. Symbol is een ander woord voor fase-toestand. Bij QPSK modulatie ook wel 4-PSK genoemt, zijn 4 verschillende fasen-toestanden mogelijk die elk met 2 bits beschreven worden. Twee bits komen dus overeen met één fase-toestand of één symbol. Het omrekenen van bit-rate naar symbol-rate gaat is dus eenvoudig. Als er mensen geintereseerd zijn in dit thema, ben ik graag bereid hier dieper op in te gaan. Ik ben op het ogenblik in het buitenland en kan er nu niet al te veel tijd aan besteden. Ik heb in mijn bovenste posting inderdaad een tikfoutje gemaakt. Het moet natuurlijk 36 - 40 MHz zijn, niet 36.000 - 40.000 MHz...! Sorry.
realist Geplaatst: 21 augustus 2002 Geplaatst: 21 augustus 2002 Hallo Svetik, Och ja!, Ik weet hoe dat werkt met de menselijke geest. Ik heb er zelf ook één. Mijn actie hoort bij Jouw reactie. Hart. gr. v/d realist
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen