timmerman_606 Geplaatst: 1 maart 2011 Geplaatst: 1 maart 2011 probleem met men ontvanger van konig. Een onderdeel TH81 is zwart geblakert, kan niets meer lezen. Krijg de indruk dat die open is gezien de smurrie die er aan hangt. Hij zit op de voeding naast de elco van 400V 47uF. Iemand een idee wat dit is en welke waarde? Heb geen schama gevonden. TNX Max
boarder Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 maak eens een foto, klinkt als een VDR of ntc/ptc. maar ik denk dat je eerder de fout moet zoeken bij slechte elco's....
chellohacker Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Origineel bericht van: timmerman_606 probleem met men ontvanger van konig. Een onderdeel TH81 is zwart geblakert, kan niets meer lezen. Krijg de indruk dat die open is gezien de smurrie die er aan hangt. Hij zit op de voeding naast de elco van 400V 47uF. Iemand een idee wat dit is en welke waarde? Heb geen schama gevonden. TNX Max Smurrie, komt meestal uit condensatoren, kan zijn dat die geploft is. Je kan het printje van de voeding proberen lostehalen, en aan de onderkant kijken, waar de soldeerpunten vanhetbetreffende "smurrie" ding naar toegaan.Op diemanier kan je zien of ze direct aan de 220V liggen, maak voor je zelf een schemaatje, tot aan de trafo is voldoende.. Als ik het goed heb, zou het een condensator kunnen zijn van 0,1 -0,22 uF, 400V Rifa oid...
timmerman_606 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 blijkt een ntc od9 te zijn, de smurrie is vals alarm waarschijnlijk bij productie gemorst.Zal toch de dader niet zijn, omdat het onderdeel zelf zwart is. Even verder gemeten en nu denk ik dat het de pc 17k1 van 410v is. Daar meet ik maar aan de ingang spanning en niet aan de uitgang.
henkvd1 Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 pc 17k1 is een optocoupler van de terugkopeling van het secundaire gedeelte, daar zal je weinig meten.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen