Hellum Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Ik zie op internet een hele lading projecten om van een standaard ATX een labvoeding te maken, dit leek mij wel handig omdat je de standaard voltages al hebt, 5 volt, 12 volt, maar ook -12 volt dat is wel handig als ik met opamps wil kloten ofzo. maar kan ik hem dan ook met (bijvoorbeeld) lm350 regelbaar maken tussen 0 en 24 volt met -12 als gnd? of zal dit voor grote problemen zorgen? ik wil dit alles dan gewoon in een standaard instrumenten behuizing van Velleman (WCAH2505) zetten zodat het er netjes uit ziet, ook met standaard 5 en 12 volt pinnen + 1 regelbaar gedeelte. de echte vraag is eigenlijk, is het mogelijk om een regelbare 24 volt te maken met -12 en +12 en toch tegelijk 5 volt en 12 volt nog kunnen gebruiken. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Hellum Geplaatst: 7 maart 2011 Auteur Geplaatst: 7 maart 2011 ik heb zelf al gekeken en dit (zie bijlage, layout) lijkt me de enige oplossing, of 24 volt regelbaar of 5, 12, -12 MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
henkvd1 Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Houd er rekening mee dat de -12 Volt zeer beperkt is kwa maximale stroom. Als dat geen beperking is , dan is het mogelijk, je maximale stroom wordt bepaald door de -12 Volt. Hier de specs van een willekeurige 500 Watt voeding. - +5V: 42A - -5V: 0.3A - +12V: 20A - -12V: 0.8A - +3.3V: 32A - +5VSB: 2.0A
focus103 Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Denk er ook aan dat de MIN voor alle spanningen hetzelfde is. Dus als je de -12 als nul gebruik kan je niet de rest gebruiken. 5 volt wordt dan 17 volt tov de -12
tritium Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 ik weet niet precies hoe, maar je kunt beter op de pwm chip iets doen om zo de spanning regelbaar te maken.
iemand Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 pak je toch een 2e voeding en de 2-e sluit er bovenop aan dan heb je -12 en + 12 volt en zelfs 12+12 volt Maar let wel op met inbouwen in 1 kast. Meestal zit er een draadbrug tussen 0 (mass) en het chassis die even opzoeken er verwijderen. Zelf heb ik zo 2* zelfde voeding gemodificeerd 5 volt opgetild naar 6 volt en dan 2*6 volt op elkaar = 12 volt bij 22 ampere en kortsluitvast !!! suc6 met de hobby gr. Erik
chellohacker Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 Origineel bericht van: Hellum Ik zie op internet een hele lading projecten om van een standaard ATX een labvoeding te maken, dit leek mij wel handig omdat je de standaard voltages al hebt, 5 volt, 12 volt, maar ook -12 volt dat is wel handig als ik met opamps wil kloten ofzo. maar kan ik hem dan ook met (bijvoorbeeld) lm350 regelbaar maken tussen 0 en 24 volt met -12 als gnd? of zal dit voor grote problemen zorgen? ik wil dit alles dan gewoon in een standaard instrumenten behuizing van Velleman (WCAH2505) zetten zodat het er netjes uit ziet, ook met standaard 5 en 12 volt pinnen + 1 regelbaar gedeelte. de echte vraag is eigenlijk, is het mogelijk om een regelbare 24 volt te maken met -12 en +12 en toch tegelijk 5 volt en 12 volt nog kunnen gebruiken. MVG. Gerard Lijkt me sterk dat dat kan, want de massa van de min12 V is eigenlijk plus 12 V. Wil je dus tussen 0 en 24 V gaan dan zal je de min aan massa moeten leggen, dan heb je sluiting. Wat MISSCHIEN wel mogelijk is, is om een DC-DC converter tegebruiken, dat is een schakelende voeding die met een scheidings trafo werkt.Maar die zijn peper duur, althans industriele tiepen, en met minder zou ik het niet doen. Maar je kan net zomakkelijk een kleine trafo erbijzetten, met een 20 volt wikkeling 200 mA, een stand alone 24 V voeding maken, is wel zogemakkelijk, en scheelt denk ik een hoop frustratie(s). Een AT voeding zal ook kunnen, let wel op de powergood(oranje)ook bij de ATX voed.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen