Ga naar inhoud


Irritatie aanduiding satelliet groep


vincent1971

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Dus waarom niet gewoon het beestje bij de postie noemen en de verwarring is uit de wereld! smile


Helemaal niet.
De verwarring blijft tenminste net zo groot.

Iedereen praat nu over "de" Astra23.5 , alsof daar niet meerdere satellieten hangen met een totaal verschillende footprint.

Met grote regelmaat zie ik meldingen van zenders op "de" Astra 23.5 die voor mij en vele andere Europeanen in het geheel niet te ontvangen zijn omdat het over "de" Astra3A satelliet gaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat ben ik niet met je eens want op één enkele satelliet op een bepaalde positie kunnen transponders zitten met hele verschillende footprints. Zelfs verschillende frequentiegebieden zoals C-band en Ku-band.

 

Vertel mij dan eens wat er precies met bijvoorbeeld Astra 3 bedoelt wordt?

 

1) De positie,

2) Eén enkele satelliet op die positie.

3) Alle satellien op die positie

4) De kanalen-groep op die positie die voor NL, B of de uiteindelijke doelgroep van belang zijn.

 

Zie je nu wat ik bedoel met verwarring?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Vertel mij dan eens wat er precies met bijvoorbeeld Astra 3 bedoelt wordt?


23.5E
Dat was niet zo moeilijk toch ?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Ik erger me behoorlijk aan het volgende.
Mensen hebben het nogal eens over Astra 1, 2 en 3.
Weet in het algemeen wel wat iemand bedoelt maar het kan zeer verwarrend zijn. Ik voor mij gebruik liever de graden positie.
Dus 28,2, 23,5, 19,2.
Zie ook:
http://www.lyngsat.com/europe.html

Als iemand het heeft over bijvoorbeeld Astra 1 of 2 welke positie ( dus ook zenders bedoelt die nu echt ) ?



GAAAAAP, waar maken we ons toch druk om en wat een heftig taalgebruik

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
23.5E
Dat was niet zo moeilijk toch ?

Dan waarom noemen we die satelliet niet gewoon Astra 23,5E ?
Het is namelijk wel zo makkelijk als je ergens in de pampa staat en geen flauw benul hebt waar je die satelliet moet zoeken op de Clarke Belt. Zeker niet zonder internet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Een leek die van de kabel overstapt naar satelliet en er voor het eerst mee geconfronteerd wordt snapt er de ballen niet van.
Zeker als er meerdere Astra satellieten op één en dezelfde positie staan ontstaat hier de totale verwarring.

Iemand die over stapt heeft er helemaal geen idee van dat een sat-positie uit meerdere satellieten bestaat.

Dus hoe moet hij hier door in verwarring raken?
Hij raakt enkel in verwarring als jij namen gaat noemen die niet terzake zijn.

Een beginner heeft hooguit last te onthouden of Astra 1 op 19 graden staat en Astra 3 op 23 graden.
Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor Hotbird of Turksat.

Het is totaal niet interessant voor een beginner om te weten uit welke satellieten een positie is opgebouwd.
Dit is zelfs niet interessant voor jouw ontvanger, want die ziet enkel transponder-frequenties en hoe die satelliet heet zal hem worst zijn.

Het verbaast mij dat ervaren sat-mensen hier over liggen te miepen terwijl het toch zo kinderlijk eenvoudig is.

(Al die afkortingen die regelmatig gebruikt worden zijn veel moeilijker om te onthouden, maar dan mag je niet zeuren.)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, en dan ga ik als leek zoeken op het internet naar waar Discovery Channel HD te vinden is omdat die niet in mijn kanalenlijst terug te vinden is.

Op Lyngsat, KingofSat etc. staat de naam van de satelliet en de positie, maar nooit die onzinnige Astra 1,2,of 3 nummers.

 

Of iemand schreeuwt op dit board: een nieuw kanaal, BBC2HD op Astra 28,2 Oost...Hoe moet de leek daar wijs uit worden als hij die per hand in moet geven?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Zo, en dan ga ik als leek zoeken op het internet naar waar Discovery Channel HD te vinden is omdat die niet in mijn kanalenlijst terug te vinden is.
Op Lyngsat, KingofSat etc. staat de naam van de satelliet en de positie, maar nooit die onzinnige Astra 1,2,of 3 nummers.

Of iemand schreeuwt op dit board: een nieuw kanaal, BBC2HD op Astra 28,2 Oost...Hoe moet de leek daar wijs uit worden als hij die per hand in moet geven?


Astra 2 BBC2..Logisch he.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo moeilijk kan het toch niet zijn :

 

Volgens Lyngsat :

 

Astra 1 : 19,2 Oost (Astra 1K, Astra 1KR, Astra 1L,Astra 1M)

Astra 2 : 28,2 Oost (Astra 2A, Astra 2B, Astra 2D)

Astra 3 : 23,5 Oost (Astra 3A, Astra 3B)

Astra 4 : 4,8 Oost (Astra 4A, voorheen Sirius)

 

en dan kunnen we met een beetje fantasie ook nog de Astra 5 creeren :

 

Astra 5 : 31,5 Oost (Diverse Astra-afdankertjes)

 

Veel plezier nog met deze discussie :D :D

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sterker nog, er hangt helemaal geen satelliet in de lucht met de naam Astra 1.

 

Er staat altijd een letter achter.

 

Maar zoals met alle aanduidingen, je spreekt met elkaar een nomenclatuur af.

 

Voor wat het waard is, op Wikipedia op satellietpositie kijken, en daar lezen dat de Astra 19,2 oost positie ook wel de Astra 1 positie genoemd wordt.

 

En wat staat er bij 23 en 28 graden? Juist!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Noordzee
Zo moeilijk kan het toch niet zijn :

Volgens Lyngsat :

Astra 1 : 19,2 Oost (Astra 1K, Astra 1KR, Astra 1L,Astra 1M)
Astra 2 : 28,2 Oost (Astra 2A, Astra 2B, Astra 2D)
Astra 3 : 23,5 Oost (Astra 3A, Astra 3B)
Astra 4 : 4,8 Oost (Astra 4A, voorheen Sirius)

en dan kunnen we met een beetje fantasie ook nog de Astra 5 creeren :

Astra 5 : 31,5 Oost (Diverse Astra-afdankertjes)

Veel plezier nog met deze discussie :D :D





Astra 1: 31.5° Oost ( Astra 1G )

....

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Zo, en dan ga ik als leek zoeken op het internet naar waar Discovery Channel HD te vinden is omdat die niet in mijn kanalenlijst terug te vinden is.
Op Lyngsat, KingofSat etc. staat de naam van de satelliet en de positie, maar nooit die onzinnige Astra 1,2,of 3 nummers.

99% van die leken heeft zojuist een CanalDigitaal gecertificeerde ontvanger gekocht of gehuurd.
Zij allen hebben ook de fastscanlijst en vinden DiscoveryHD op 17 in de kanalenlijst terug.
Dit moeten ze ook al leren onthouden terwijl het cijfer niet in de naam voorkomt. laugh

Die leken lezen ook bij CanalDigitaal op de site over Astra 1, Astra 2 en Astra 3.
Dus vanaf het begin worden ze daar mee opgevoed.
Op het forum waar CDS vertegenwoordigd is en naar verwijst en waar dus de echte leken komen wordt niet gemopperd dat iemand de satellieten niet uit elkaar kan houden.

Als er problemen ontstaan of men wil zich verdiepen in de techniek komen ze natuurlijk als eerste bij fora terecht.
Op sites als Lyngsat of Kingofsat komen de meesten niet terecht voordat ze hier op Sat4All zijn geweest en zowel toch dan is het toch kompleet Chinees voor hen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...