Ga naar inhoud


Wafefrontier T90 afgesteld maar toch verschillende signaal sterkte.


Loui (K)

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn T90 schotel opnieuw uitgericht eerst voor 4 satellieten Hotbird 13.0 Astra 19.2 Astra 23.5 Astra 28.2,nu ondervind ik iets wat bij mij zeer vreemd is, op alle 4 de satellieten heb ik met een digitale satmeter allemaal het zelfde sterke signaal dus maximaal. maar kijk ik nu naar de ontvanger DM8000 dan heb ik op 19.2-76% op 23.5 86% op 13.0 83% en op 28.2 maar 57% signaalsterkte.Nu is mijn vraag waarom zit er zoveel verschil in terwijl ik er niet meer uit kan halen ui de schotel.Ik gebruik 4 de zelfde LMB's van Alps

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je geeft niet aan wat voor meter je gebruikt om je schotel af te stellen, maar geeft aan, dat je alle posities op maximaal afgesteld hebt.

 

Een schotel dient niet geoptimaliseerd te worden, door maximaal signaal op een meter uit te lezen.

De signaalsterkte is namelijk een optelsom van alle, ook ongewenste signalen.

Beter is het, om een schotel af te stellen op de parameters Signaal/ruis verhouding en BER, Block Error Rate.

Je zal dan zien, dat de afstelling van de reflector naar de satelliet slechts het begin is.

Het positioneren van de LNB in het brandpunt van de schotel, en de afstelling van de skew zorgen ervoor, dat je alleen het gewenste signaal naar je ontvanger stuurt.

 

Je voorkomt hiermee, dat nabuur satelliet posities en een niet optimale polarisatie scheiding, dus stoorsignalen, je sterktemeter verder doen uitslaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

... en een kleine aanvulling, niet onbelangrijk. Er zitten soms best grote verschillen in de sterktes van signalen tussen de verschillende transponders. Wat je aangeeft qua signaalsterktes kan ook andersom zijn, doordat je naar een zender zapt met een beter/slechter signaal. Dit komt veelvuldig voor op A2 (28.2E), op de anderen weet ik het niet (te lui om dat eens te bekijken moet je maar denken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook is nog niet genoemd, dat de T-90 de meeste versterking heeft op het midden van de rails.

Naarmate je meer de zijkant opzoekt is de schotel ook in zekere mate minder effectief.

 

Het "plannen" van de satelliet posities op je rails is de basis van je installatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
Het "plannen" van de satelliet posities op je rails is de basis van je installatie.

Inderdaad, maar gezien er gesproken wordt van 4 satellietposities, zal dat wel redelijk in het midden geconcentreerd zijn neem ik aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Loui (K)
Ik heb mijn T90 schotel opnieuw uitgericht eerst voor 4 satellieten ....


Je kan het ook zo lezen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Je geeft niet aan wat voor meter je gebruikt om je schotel af te stellen, maar geeft aan, dat je alle posities op maximaal afgesteld hebt.

Een schotel dient niet geoptimaliseerd te worden, door maximaal signaal op een meter uit te lezen.
De signaalsterkte is namelijk een optelsom van alle, ook ongewenste signalen.
Beter is het, om een schotel af te stellen op de parameters Signaal/ruis verhouding en BER, Block Error Rate.
Je zal dan zien, dat de afstelling van de reflector naar de satelliet slechts het begin is.
Het positioneren van de LNB in het brandpunt van de schotel, en de afstelling van de skew zorgen ervoor, dat je alleen het gewenste signaal naar je ontvanger stuurt.

Je voorkomt hiermee, dat nabuur satelliet posities en een niet optimale polarisatie scheiding, dus stoorsignalen, je sterktemeter verder doen uitslaan.


Ja als ik dat kon meten zou ik dat ook doen maar zover rijkt mijn beurs niet hihih.Of mocht er een in de buurt wonen hier voor een kop koffie met gebak kan er al veel geregeld worden HI
73 Loui
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben best gevoelig voor koffie met gebak, maar...

om daar 170 km voor in de auto te gaan zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Ik ben best gevoelig voor koffie met gebak, maar...
om daar 170 km voor in de auto te gaan zitten.


Ja dan wordt het wel een duur bakje koffie vooral nu met deze benzineprijs.

Even ter aanvuling ik heb en voorlopig is dit wel voldoende neem ik aan op RTL4HD een signaal van 15.8 db onder in de info balk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Loui (K)
Even ter aanvuling ik heb en voorlopig is dit wel voldoende neem ik aan op RTL4HD een signaal van 15.8 db onder in de info balk

Meer dan zat zou ik zo zeggen. Eigenlijk is alles boven de 10db al genoeg om ongestoord tv te kunnen kijken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: Loui (K)
Even ter aanvuling ik heb en voorlopig is dit wel voldoende neem ik aan op RTL4HD een signaal van 15.8 db onder in de info balk

Meer dan zat zou ik zo zeggen. Eigenlijk is alles boven de 10db al genoeg om ongestoord tv te kunnen kijken.


Ja dat klopt maar dat heb ik dus niet op Astra2 28.2 daar heb ik op ongeveer alle zenders gemiddeld 9.7 db en dat vind ik te weinig en toch kan ik op een of andere manier dit niet hoger krijgen. ik heb ook al de LMB verwisselt onderling maar dat maakt geen verschil.Ik heb wel beeld maar ik denk dat ik hier geen regenreserve heb.Voor RTL4HD en alle andere nederlandse zenders ben ik niet bang dat is wel goed/
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Hallo Loui(k), je hebt een Digisat Pro gebruikt, die heb ik er ook bij naast mijn Satlook Micro G2. Maar de Digisat Pro is niet zo geschikt(te ongevoelig)voor nauwkeurige afregeling zoals je nu wilt.
ceesv gaf het ook al aan, aan de buitenkant van de T90 is de signaal sterkte wat minder. Je hebt dan een betere meter nodig om de lnb skew in te stellen. Daarvoor heb je een meter nodig die BER en S/N ed kan meten. Voor de Astra28 afstelling is dit erg belangrijk is mijn praktijk ervaring.
Ik heb op alle satellieten behoorlijke regenreserve met mijn T90. Toen ik mijn Satlook meter nog niet had was het vaak veel slechter net wat jij nu hebt wink


Ja oke dat zou kunnen maar die bezit ik niet zoals ik al gezegt heb als je in de gelegeheid bent om mij hier bij te helpen of wie dan ook zou ik zeer op prijs stellen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...