Ga naar inhoud


DVB-T: geschikte antennekabel?


a33

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb even een vraagje. Ik heb voor digitenne-ontvangst zelf een paar antennes gemaakt, en daaraan gewone ouderwetse antennekabel aangesloten. Ouderwets, dat wil zeggen: met alleen gevlochten mantel, niet met ook folie-afscherming zoals tegenwoordig vaak verkocht wordt.

 

Nou heb ik regelmatig storing, als er een brommer voorbij rijdt.

Is dat vooral een antenneprobleem?

Of werkt zo'n voorbijrijdende brommer ook/vooral in op een niet heel goed afgeschermde antennekabel?

 

Benieuwd naar jullie ervaring daarmee.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een goede buitenantenne gebruikt is dit probleem minimaal.

Ik denk eerder dat de storing opgepikt wordt door de antenne zelf.

Neem een richtinggevoelige antenne en niet zo´n rondom ding en je brommerstoring is waarschijnlijk weg.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor antennes heb je gemaakt? De bierblikjes antenne bijvoorbeeld die hier nog wel eens langskomt, of de antenne met 2 sprietjes zijn symetrische antennes. De coax is asymetrisch. Hierdoor werkt de afscherming van de coax niet goed of helemaal niet bij het gebruik van symetrische antennes. Aanpassen kan je wel doen met een trafo of balun. Dan gaat de coax buitenmantel weer de storing buiten houden zoals het hoort te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

 

@edjekroketje:

Ik heb een bierblikantenne gemaakt, en een biquad.

De bierblikantenne vind ik nogal wisselvallig qua ontvangst, maar als-ie eenmaal op een goed plekje hangt doet-ie het goed.

De biquad heb ik gemaakt naar aanleiding van de bouwbeschrijving op cnet.de; die antenne vind ik stabieler. Ook een leuke vorm, om voor het raam te hangen....

 

 

Als ik het antwoord van Drs.ijzerbout lees moet ik vooral op de antenne letten: positie, richting, etc. (ik heb nog geen reflector achter de biquad, die ook een verbetering voor de richtinggevoeligheid zou moeten geven. Dat ziet er voor het raam minder uit, dus daar moet ik nog over nadenken hoe ik dat mooi kan doen).

 

Het antwoord van edjekroketje geeft juist aan dat de coax-kabel bij mijn symmetrische antennes niet klopt, zonder balun ertussen. Wat ik over baluns op diverse websites gezien heb, lijkt me dat niet het makkelijkste om te maken voor een gewone doehetzelver. Maar ik begrijp ook uit zijn antwoord: een antennekabel met folie-afscherming zou ook zonder balun niet helpen tegen de brommer-storing?

 

Is de conclusie dus dat er geen verschil is in antennekabel met of zonder folie-afscherming voor storing door brommers? En dat de enige manier om dit op te lossen is:

-betere (plaatsing van de) antenne;

-en/of balun toevoegen?

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

de frequentie van digitenne is een stuk lager als van satelliet vandaar alleen al kan de kabel al van mindere kwaliteit zijn. Maar ik denk ook dat de storing al door de antenne word opgepikt. Plaats hem eens verder van de openbare weg af

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Nou de conclusie wordt me duidelijk: Ik laat de antennekabel voor wat die is, en ga verder experimenteren met de plaats en richting van de antenne(s). En eventueel met een extra balun.

 

Voor het experimenteren alleen lastig, dat ik zelf geen brommer heb :D. Ik moet steeds wachten, tot de volgende brommer voorbij komt....... smile

 

Tot zover bedankt voor de reacties,

A33.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...