Ga naar inhoud


Re:Kerncentrale ramp in japan


Matchless

Aanbevolen berichten

Laatst was er een pro kernenergie spreker bij Pauw en witteman die beweerde dat je een jaar lang iedere dag spinazie uit het gebied moest eten en dan kwam je op de dosis van 1 CT scan uit.

 

Ik weet het ook niet meer...........

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 368
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Nog even en volgens de 20e eeuw kernenergie aanhangers, worden we allemaal immuum voor kernstraling. Ik zal blij zijn als over een jaar of dertig het laatste uranium gedolven is, omdat het goedje dan economisch niet interessant meer te delven is. Tot die tijd moeten we het pro kernenergie riedeltje nog maar even aanhoren wink

 

Met vuur spelen OK, maar nuclear afval is toch andere koek.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: AEO
Dat brandprobleem is echt een broodje aap verhaal.

Inderdaad flauwekul. Een PV installatie schakelt zichzelf sowieso uit bij stroomuitval. En al zou dat niet gebeuren dan is dat handmatig niets meer dan een noodschakelaar op de meterkast omzetten.

Off topic, maar goed;
Kan jij mij uitleggen hoe de panelen op het dak "zichzelf uitschakelen"? En wat heeft de meterkast er mee te maken?
Hogere vermogens installaties met zonne panelen werken over het algemeen met hogere DC spanningen. (Paar honderd volt minimaal). Dit om de efficientie te verhogen. (En kabel diameters klein te houden). Stel je nu voor dat de installatie een werkspanning heeft van 300V, en een open klem spanning van 400-500V. De belasting valt weg van de panelen (bedrading weg/inverter los gekoppeld) dus dan staat daar 400-500V op de aansluitingen. En daar kan je niets tegen doen op het huis/meterkast etc. De enige manier om dat te voorkomen is een (aantal) schakelaar(s) bij de panelen zelf.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag Big fellow.

 

Uit 1 van de strings hier komt bij maximale produktie 220V 7.5A DC uit de panelen. Bij onderbreking (afkoppelen inverter) loopt er geen stroom meer door de bedrading en panelen, omdat het circuit onderbroken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Goede vraag Big fellow.

Uit 1 van de strings hier komt bij maximale produktie 220V 7.5A DC uit de panelen. Bij onderbreking (afkoppelen inverter) loopt er geen stroom meer door de bedrading en panelen, omdat het circuit onderbroken is.

Koppel je inverter eens af en meet dan eens de open klem spanning. (Niet met de vingers meten, dat ga je niet leuk vinden)
Die spanning staat dus ook op de bedrading vanaf het dak. Daarom kan het wel degelijk een gevaar vormen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Nog even en volgens de 20e eeuw kernenergie aanhangers, worden we allemaal immuum voor kernstraling. Ik zal blij zijn als over een jaar of dertig het laatste uranium gedolven is, omdat het goedje dan economisch niet Internerd Exploderessant meer te delven is. Tot die tijd moeten we het pro kernenergie riedeltje nog maar even aanhoren wink

Met vuur spelen OK, maar nuclear afval is toch andere koek.


Onzin. We zullen heus niet immuun worden voor straling. Aan de andere kant is het nog maar de vraag of alle uranium over 30 jaar op is. Dat zeiden ze ook van olie. Maar stel dat we daar een jaar of 50 ervaring mee kunnen opdoen, dan is dat een mooie opstap naar kernfusie.

En kijk eens naar de slogan van die grote Nederlandse afvalverwerker: "Afval bestaat niet". Vroeg gooiden we ons afval op een grote hoop en deden er een hoop aarde op. Nu is afval een gouden business. En dat geldt ook voor de uitgewerkte splijtstof staven. Die zijn hartstikke waardevol zodra we weten hoe we ze weer kunnen gebruiken.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow

Koppel je inverter eens af en meet dan eens de open klem spanning. (Niet met de vingers meten, dat ga je niet leuk vinden)
Die spanning staat dus ook op de bedrading vanaf het dak. Daarom kan het wel degelijk een gevaar vormen.


Die spanning gaat omhoog, maar de stroom die er loopt is nul, omdat de kring onderbroken is en de weerstand oneindig hoog.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Aan de andere kant is het nog maar de vraag of alle uranium over 30 jaar op is. Dat zeiden ze ook van olie.


Dat zeg ik niet, goed lezen wink

Er komt een moment dat het niet meer interessant is die grondstoffen te winnen, omdat er meer energie ingestopt moet worden om ze te delven, dan het energie oplevert. Dat moment heet EROEI. Google daar maar eens op. Op het moment dat dat getal zakt richting 1, dan sluit een mijn, terwijl er genoeg in de grond zit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: Big fellow

Koppel je inverter eens af en meet dan eens de open klem spanning. (Niet met de vingers meten, dat ga je niet leuk vinden)
Die spanning staat dus ook op de bedrading vanaf het dak. Daarom kan het wel degelijk een gevaar vormen.

Die spanning gaat omhoog, maar de stroom die er loopd is nul, omdat de kring onderbroken is en de weerstand oneindig hoog.
Dus? Dan is het niet meer gevaarlijk ofzo? Staat dan de installatie "uit"?
Nee dus. Want op het moment dat je een belasting aansluit gaat er weer een stroom lopen.
Vergeet trouwens niet dat een PV cel een stroombron is. Het is geen spanningsbron! Dit betekent dus dat bij "overbelasting" de stroom maximaal blijft, en de spanning instort. Dus een belasting van 10 ohm over jouw installatie aansluiting geeft gewoon een 750W aan vermogen! Maar de spanning is dan wel ingestort tot 75V...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om toch even in de discussie over wel of geen kernenergie in te gaan; Ik ben zelf bezig een huis te ontwerpen in een zonnig land welke geheel los komt te staan van energie netten / water net etc. Dus volledig "groen" zullen we maar zeggen.

(Water uit de grond pompen/filteren etc. Warmte pompen voor de koeling/verwarming. Zonne cellen voor de electriciteit opwekking. Zonne collectoren voor warm water. Koud water doormiddel van een leidingsysteem op ongeveer 6 meter diepte in de grond. Afval water via een septic tank systeem zuiveren.En ga zo maar door...)

 

Aan de andere kant ben ik een groot voorstander van kernenergie over fossiele energie. Echter wel met een beperking kwa levensduur van een centrale en systemen. 30 jaar voor een centrale is lang zat. Technologie in de centrales zou naar mijn mening ook niet mogen achterblijven, dus elke 5-7 jaar moet de centrale gewoon gemoderniseerd worden. Immers onze kennis/ervaringen m.b.t. controle systemen groeit nog steeds, en er zijn tegenwoordig veel mooiere controle systemen beschikbaar dan 5-10 jaar geleden.

Dus als ik een keuze zou hebben wat voor type centrale te bouwen, zou ik kiezen voor een kern centrale...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow

Dus als ik een keuze zou hebben wat voor type centrale te bouwen, zou ik kiezen voor een kern centrale...


Er is zelfs een Japans bedrijf geweest die een mini ´kerncentrale´ aanbood voor thuis gebruik. Een aantal jaar geleden heb ik daar eens een artikeltje over gelezen. Of het ooit iets geworden is, geen flauw idee.

De vraag over het afkoppelen van een PV-installatie zal ik eens stellen op een solar forum.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: Big fellow

Dus als ik een keuze zou hebben wat voor type centrale te bouwen, zou ik kiezen voor een kern centrale...


Er is zelfs een Japans bedrijf geweest die een mini ´kerncentrale´ aanbood voor thuis gebruik. Een aantal jaar geleden heb ik daar eens een artikeltje over gelezen. Of het ooit iets geworden is, geen flauw idee.

De vraag over het afkoppelen van een PV-installatie zal ik eens stellen op een solar forum.


weet iemand waar ik uranium/plutonium kan kopen :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...