Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nog dit:

150W / 4 ohm = 37,5V

37,5Ve x 1,41 = 52,5Vp.

2 wikkelingen van 55V op je trafo...

Als je omrekent naar RMS zit je al vlug op ruim 300W, dus er zal al zeker op stroom begrensd worden.

Trafo = 500W, dus gaat net, voor 2 x 150W...

Eddy Vl

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eddy VL
Nog dit:

150W / 4 ohm = 37,5V
37,5Ve x 1,41 = 52,5Vp.

2 wikkelingen van 55V op je trafo...

Als je omrekent naar RMS zit je al vlug op ruim 300W, dus er zal al zeker op stroom begrensd worden.

Trafo = 500W, dus gaat net, voor 2 x 150W...

Eddy Vl

Ik snap je bovenstaande berekening niet Eddy...
Volgens mij is P=U²/R --> U =SQRT(P x R) . Als ik dan jouw aanname gebruik dan kom ik uit op 24.5V.. Neem ik 150W in 8 ohm, dan kom ik uit op 34.6V .
Maar ik kan niet meegaan in deze aannames. Want ik zie een trafo van 500VA, maar weet niet welke buffer capaciteit erachter hangt. Het zou mij niets verbazen als deze versterker wordt verkocht als een 2 kanaals 300 Watt (in 8 ohm) versterker. Want daarvoor heb je ongeveer een piek spanning van 49V nodig. Dus dat verklaart de 55V... Zou de versterker maar 150W wezen dan staat hij aardig wat warmte te verstoken tijdens bedrijf. Immers de gelijkspanning na gelijkrichting is ongeveer 77V, en de max. noodzakelijke spanning is 34.6V...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Je hebt gelijk, P= U²/R. Ik was iets te vlug met hoofdrekenen... Mea Culpa

Dan is de spanning over de luidspreker inderdaad 24,5V effectief bij 4 ohm en 150W. De piekspanning is dan +34,5 V, maar die heb twee maal nodig: je hebt -34,5 V nodig voor de andere halve alternantie. Dus je hebt minimaal een voeding nodig die 69 V als spanning heeft.

Bij het doorsturen van een blokspanning heb je 34,5V / 4 ohm = 8,6 A. 8,6 A x 34,5 V = 297 W. Er steken wel 2 weerstanden van 0,33 ohm in serie met je eindtorren, dus heb je nog 0,16 ohm in serie dus uiteindelijk zal het uiteindelijk geleverd vermogen iets kleiner zijn.

Vergeet ook niet dat je twee kanalen hebt...

Dus kom je eigenlijk maar juist toe met je trafo van 500W.

En ja ik reken op 4 ohm: je geeft het maximumvermogen, dus de minimum impedantie, de fabrikant doet dit ook (zie bijlage).

Dus ik blijf erbij hooguit 2 x 150W...

Eddy Vl

post-32896-1318261888,451_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eddy VL
Je hebt gelijk, P= U²/R. Ik was iets te vlug met hoofdrekenen... Mea Culpa

Dan is de spanning over de luidspreker inderdaad 24,5V effectief bij 4 ohm en 150W. De piekspanning is dan +34,5 V, maar die heb twee maal nodig: je hebt -34,5 V nodig voor de andere halve alternantie. Dus je hebt minimaal een voeding nodig die 69 V als spanning heeft.

Bij het doorsturen van een blokspanning heb je 34,5V / 4 ohm = 8,6 A. 8,6 A x 34,5 V = 297 W. Er steken wel 2 weerstanden van 0,33 ohm in serie met je eindtorren, dus heb je nog 0,16 ohm in serie dus uiteindelijk zal het uiteindelijk geleverd vermogen iets kleiner zijn.

Vergeet ook niet dat je twee kanalen hebt...
Dus kom je eigenlijk maar juist toe met je trafo van 500W.

En ja ik reken op 4 ohm: je geeft het maximumvermogen, dus de minimum impedantie, de fabrikant doet dit ook (zie bijlage).

Dus ik blijf erbij hooguit 2 x 150W...

Eddy Vl

hoi,

jij zegt 2x150 watt.

maar dat leverd de lichtere versie al. (nx-300 = 2x150watt zie foto)
2975435312.jpg
2947585527.jpg
mijne ziet er vanvoor hetzelfde eruit alleen heb ik geen type nr meer eropstaan. is volledig zwart.
en als je de achterkan vergelijkt zijn ze niet het zelfde
ik had gedacht dat het 2x300w was.

waar kan ik die spanningen allemaal meten wat jij zegt?
en hoe kom je bij 500w? op de voeding staat 500va

groeten

wavefrontier T55 - 13.0 - 19.2 - 23.5 - 28.2

db 500s - philips 6071 out of use - philips7121 HD (stuk)

Geplaatst:

Ik heb momenteel het schema trachten te distilleren uit de foto's. De voeding is een plus/min voeding. Je kan de spanning meten op de bruggelijkrichter plus en min. Aan de hand hiervan kunnen we berekenen hoeveel het vermogen is (ongeveer toch).

Als de aanduidingen op de transformator van de spanning (55V) kloppen dan zou je +/- 75 V onbelast op de versterker krijgen... dus op het meetpunt zoals op de bijlage zou je 150V meten.

Dan heb je inderdaad een groter vermogen. Alleen is de transformator veel te licht als de 500VA klopt. (500 VA is Volt x Ampere = Watt!) of er moeten er al twee inzitten...

Eddy Vl

post-32896-1318261888,6365_thumb.jpg

post-32896-1318261888,6494_thumb.jpg

Geplaatst:

als je goed op de foto kijkt zie je dat er aan iedere links en recht nog plaats vrij is voor extra eindtrappen.

is het mogenlijk om op de lege plaatsen aan te vullen? met weerstanden en eindtrappen om hem te verzwaren?

en eventueel de transo ook te verzwaren.

is dit mogenlijk?

groeten

Geplaatst:

Ik zou eerst eens de vier zekeringen eruithalen en de transformator aansluiten en eens meten zoals aangegeven op het eerste figuurtje... Dan weten we over wat we spreken.

Eddy Vl

Geplaatst:

ik heb gemeten

op de transfo :

bruin/groen1= 57.2 volt

bruin/groen2= 57.4 volt

gelijkrichter

wisselspanning = 114.1 volt

gelijkspanning = 155.5 volt

groeten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
@Didden, zo simpel is dat niet even een paar torren vervangen, hoe denk je de ruststroom in te stellen (zonder gegevens) na vervangen van die torren. confused Als die stroom te hoog is maak je kans dat de torren er zo weer uitfikken blush
Suc6, ik hoop dat het goed gaat met het vervangen van een setje "gepaarde" torren. wink

om hier even op terug te komen.

ik zie niets op de printplaat om af te stellen/regelen.

groeten

Geplaatst:

Ik ben even van het standpunt uitgegaan dat de huidige versterkers van Norton veel vergelijkingspunten hebben met degene die je hebt. Ik ga nu van het standpunt uit dat het een "Kp 600" is zoals in de tabel.

We passen dit toe op hetgeen we weten van je huidige versterker. Ik reken enkel op de positieve alternantie van het signaal en ga ervan uit dat je identieke waarden hebt bij een negatieve alternantie (de versterker moet symmetrisch zijn, want hij is gelijkstroom gekoppeld).

Bij 200W op 8 ohm moet je effectief 40V / 5A hebben.

Bij 300W op 4 ohm moet je effectief 34,6V / 8,66A hebben.

Piek geeft dit 56,6V /7,0 A voor 8 en 50V / 12,5 A. Uit de waarden kun je halen dat er ongeveer 1,25 ohm in serie staat en dat je ongeveer 10V vast verlies hebt als je +75V gebruikt.

Er steken 2 x 0,33 ohm weerstanden in dus 0,165. Laat het ons dan houden dat de trafo ongeveer 1 ohm weerstand heeft.

De 10V kan gedeeltelijk komen uit de Emittor-basissen en Diode van de brug. Ben je al vlug 3,6 V kwijt... plus dat je ook nog een spanning nodig hebt om de Q3 (Q6) aan te sturen. Dus dit zou kloppen. Het is dus waarschijnlijk een KP600 equivalent.

Als ik nu verder ga en de inwendige weerstand in rekening breng dan heb ik (effectief) 75V - 1 x 5A = 60V, en de voeding moet 5A leveren heb ik 350W verbruik bij 8 ohm.

Voor 4 ohm: 75V - 1 ohm x 8,6 A = 66,4 V. Verbruik 66,4V x 8,6 A = 575W. Voor 1 kanaal wel te verstaan.

Aan de grootte te zien zou dit wel een 500W transfo kunnen zijn.

De versterker kan dus wel bij 8 ohm 200W leveren per kanaal, en bij 4 ohm zelfs 300W ... maar eigenlijk loop je het risico dat als je begint te "blazen" gedurende een langere periode dat de transfo ook "blaast". Degene waarvan je de versterker hebt gekregen heeft gewoon geluk gehad...

Ik zou enkel 8 ohm boxen aansluiten, maar zeker geen 4 ohm of 8 ohm bij brugschakeling zoals Norton opgeeft. (misschien steekt er nu een zwaardere trafo in).

In de datasheet van de 2SC5200 en de 2SA1943 geven ze op dat de maximum power dissipation = 150W voor 1 transistor... en dat ze geschikt zijn voor een versterker van 100W, dus 200W voor de 2...

De trafo houdt het blijkbaar zo lang uit, waarschijnlijk bij 8 ohm, dat ik het spul gewoon zou herstellen en niet meer "blazen", en gewoon 8 ohm gebruiken.

Citaat:
@Didden, zo simpel is dat niet even een paar torren vervangen, hoe denk je de ruststroom in te stellen (zonder gegevens) na vervangen van die torren. Als die stroom te hoog is maak je kans dat de torren er zo weer uitfikken

Suc6, ik hoop dat het goed gaat met het vervangen van een setje "gepaarde" torren.

Sjaak(K) heeft hier wel gelijk hoor, normaal zal de ruststroom bij dit type rond de 20 a 30 mA liggen. Maar je moet deze dan wel kunnen afregelen, dus je hebt een potmeter nodig of er staat ergens een gemakkelijk te solderen weerstand.

Hij heeft echter voordien gewerkt, dus ik vermoed dat ze de ruststroom electronisch bijsturen rekening houdend met de temperatuur. (de regeling gebeurt door de basissen van Q3 en Q6 meer kort te sluiten, meestal via een NTC, zodat de spannnig ertussen kleiner wordt)

Ik zou ook heel voorzichtig zijn met het in dienst geven van de schakeling. Het is niet omdat een transistor goed meet (ohms) dat hij daarvoor niet kan "doorslaan" op hogere spanning, vooral als hij al eens een "slag" gekregen heeft.

Met als gevolg je zet de spanning op en ... weg torren. (ik vermoed dat Sjaak(K) dit ook wel zal weten...)

En zie ook je transistoren Q3 en Q6 na (de kleintjes in de hoek). Eens dit gebeurd, vervang je de twee zekeringen door een weerstand van bvb 680 ohm / 11W. Als het misgaat blijven je torren heel. Maak de bassisen van Q3 en Q6 los en verbind ze met de twee zwarte draden, eventueel met een weerstandje van zo'n 1K.

Als je dan (pas) de spanning op zet, dan moet je op de groene (of naargelang de kant: de bruine draad) 0 V krijgen t.o.v. de twee zwarte.

Meet het spannings verschil over de weerstanden die je in plaats van de zekeringen hebt gezet. Dit mag niet meer dan enkel volt bedragen.

Breng dan een weerstand aan tussen de luidspreker klemmen. (Zo'n 680 ohm is ook goed) De metingen van zojuist mogen niet verschillen.

Als dit goed is, dan pas mag je versterker afzetten en de basissen terug aankoppelen. Laat de eerste keer de weerstanden in de zekeringen zitten.

Meet over de luidspreker klemmen of je nog steeds 0 volt hebt...

Dan kan je de speaker aansluiten en eens proberen.

Vol vermogen zal wel niet goed gaan, maar bij kleinere volumes moet het werken. Pas dan de weerstanden eruit en de zekeringen erin.

Neem uit alle veiligheid een tweetal 12V lampen van de auto (vb mistlamp) en zet ze in serie en sluit ze aan in plaats van de speakers.

Geef geen signaal op de ingang en hou de temperatuur van de torren een tijdlang in de gaten. Loopt die te zeer op, direct afzetten.

Je kan dan trachten van meer signaal op de ingang te zetten, tot de lampjes goed flikkeren. (ook niet té veel geven anders flessen de lampen...) Hou de temperatuur van de torren in de gaten. mag wel stijgen, maar niet heet worden.

Als dit lukt dan kan je je speakers eraan hangen...

Dit lijkt wat omslachtig, maar het spaart Torren en speakers...

Eddy Vl

Geplaatst:

ik heb de luidspreker uit de kast gehaald

staat op 150w 4ohm

een ringtransfo van 2x55v 1000va zal overkil zijn??

had er zo 1 gevonden.

of de 2 kanalen spitsen en 2 ringtranfo's zetten van 500va?

greetz

Geplaatst:

Citaat:
ik heb de luidspreker uit de kast gehaald

staat op 150w 4ohm

En staat er niks op de kast over de impedantie en wattage?

Vermoedelijk steekt er een cross-over in, en die speelt ook mee. Als het inderdaad een kp600 is dan zou je 300 Watt toevoegen op een speaker van 150 Watt...

(je kan trouwens toch niet meer weergeven dan die 150W)

Bij die transformatoren zit ik al met de bedenking hoe je ze in de kast gaat krijgen?

Beste is volgens mij, gewoon herstellen zoals hij is, en de impedantie beperken tot 8 ohm. Heb je er nadien problemen mee kan je dan nog ingrijpen.

Eddy Vl

Geplaatst:

Citaat:
Vroeger kon je gepaarde transistoren kopen zoals de AC187/188, dan zat er door het bevestings gat een draadje en een rode of blauwe stip.

Ik heb hier nog een paar AC125 en AC177's liggen met blauwe en rode stippen. Wel zonder gaatjes, want dan werkten ze niet goed ! Dat was weggelegd voor de AC's 187/188... :D

Citaat:
Eddy, ik prefereer zelf om "gepaarde" transistoren te gebruiken. Als de versterking van 1 tor anders is krijgen de andere torren het meer voor de kiezen ondanks de emitor weerstanden die dat moeten gelijktrekken.

Dat is zo, maar ik denk dat in dit geval je niet echt veel keuze hebt: het spul nemen zoals het is, en er het beste van maken...

Citaat:
Ik gebruik altijd een variac (met ampere meter) waarmee ik de spanning langzaam opdraai en ook de stroom in de gaten kan houden.

Ik probeer die klusjes altijd buiten de deur te houden, want ik ben op RUST (???) maar af en toe krijg ik toch zoiets binnen. En de variac steekt ergens in een doos (Welke doos was dat nou?). Daarom heb ik voor dergelijke gevallen een gerecycleerde buiszekering met gloeilamp van 100W. (Spaarlampen doen het niet zo goed :D). En soms gebruik ik weerstanden omdat het bakje dichterbij staat.

De stroom wordt beperkt tot een paar 100mA en de torren sneuvelen niet als er iets misgaat... Is een andere manier van werken maar lukt evengoed...

Citaat:
En zonder schema zou ik er al nooit aan beginnen

Daarom maak ik in noodgevallen eerst zelf een schema, maar in dit geval moet ik werken met een foto en dan kan je er niet alles uithalen. Meestal neem ik er toch minstens de aansturing van de (op het hiervoor getoonde schema) drivers (Q3 en Q6) bij, tesamen met de temperatuur/ruststroom regeling.

Grtz Eddy Vl

Geplaatst:

is het verstandig om overal nieuwe koelpasta tussen te doen?

ook op de niet vervangen onderdelen die op de koelvin staan.

groeten

Geplaatst:

Als je ze niet vervangt of losmaakt... gewoon laten zitten.

En uitkijken met je speakers: als ze 4 ohm zijn ze alleen geschikt voor de 2 x 150W dus je type 300. Je kan ze enkel in serie schakelen en op een kant hangen bij een 600!

Eddy Vl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen