Ga naar inhoud

Welke software gebruiken om video camera beelden te capturen onder Ubuntu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik gebruik Ubuntu 10.10 (en ga volgende maand over naar 11.4) en wil de tapes van mijn SD video camera naar schijf wegschrijven (en backuppen). Nou heb ik dat al eens gedaan, maar toen werd dat avi formaat. Dat leverde weer problemen op met weergave via mijn dreambox.

Wie weet welke software ik onder Ubuntu het best kan gebruiken voor dit doel, en welk formaat ik het beste kan gebruiken om deze beelden, zonder (of met zo min mogelijk) kwaliteits verlies op te slaan en dan ook nog via de dreambox weer te kunnen geven? Daarnaast moet het formaat natuurlijk ook nog zo gangbaar zijn, dat ik er ook nog een dvd van zou kunnen branden, als ik al eens beelden wil meenemen?

Liefst een formaat dat ik met gangbare software kan bewerken, om er bijvoorbeeld overbodige stukken beeld uit te kunnen knippen en andere, lichte bewerkingen mee uit te kunnen voeren.

Welke software zouden jullie voor die bewerking dan adviseren? Het gaat dan echt om lichte bewerkingen, knippen, misschien wat tekst toevoegen en eventueel een muziekje eronder zetten.

Dit alles met zo min mogelijk verlies van beeldkwaliteit.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Videobewerking en Linux zijn twee die niet echt met elkaar door één deur gaan. Ik heb het een jaartje geleden geprobeerd, maar heb uit pure ellende maar de Mac van mijn vrouw geconfisqueerd. Instabiel, traag en onoverzichtelijk als je het vergelijkt met de wat meer gangbare videobewerkingspakketten.

De twee meest bekende zijn Kino en Cinelerra. De eerste kan je vergelijken met de standaard Windows Moviemaker. Het voldoet voor simpel knip en plak werk. De tweede is wat uitgebreider. Vergelijk dat met Pinnacle oid.

Met Kino kan je ook RAW materiaal op je schijf zetten ipv avi. Dit scheelt natuurlijk wel een compressie, maar is niet zaligmakend. Ik had destijds 2 gig RAM en tijdens het bewerken klapte hij ook om de haverklap eruit. Als ik naar je wensen kijk denk ik dat Kino het beste is.

Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne

HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen