Ga naar inhoud


Led lamp blijft "nagloeien"


Checkin

Aanbevolen berichten

Juist, normaal heb je maar 1 schakelaar enkelpolig of wissel.

Die vervang je door een schakelaar waarvan de drukknop is opgedeelt in tweeën en waar dus ipv 1 schakelaar, 2 schakelaars in dezelfde behuizing zitten.

Wil je weinig licht dan zet je alleen schakelaar 1 aan, wil je veel licht dan zet je ze beide aan.

Hou er wel rekening mee dat het wel wat inventiviteit vergt waar je de 1e groep lampen moet plaatsen en welke lampen bij groep 2 horen om het licht mooi te verdelen.

 

Soms wordt er ook gebruik gemaakt van een bewegingsdetector maar dan moet je wel de juiste hebben anders blijven ze weer nagloeien.

Dit werkt dan als volgt.

Met de schakelaar zet je spanning op de lampen en op de bewegingsschakelaar en alles zal eerst volop gaan branden.

Is er geen beweging meer in de ruimte dan zal de bewegingsdetector een deel van de lampen uitschakelen.

Komt er weer iemand in de ruimte dan wordt dat gezien door de bewgingsdetector en schakelt hij de 2e groep lampen automatisch aan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
Ik heb voor 99% led in en om het huis,bijna alles power led.


Verdien je dat nou terug binnen redelijke termijn? Ik vind 30 euries voor een GU10 lampje wat aan de hoge kant namelijk.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Psychosammie
Verdien je dat nou terug binnen redelijke termijn? Ik vind 30 euries voor een GU10 lampje wat aan de hoge kant namelijk.

Ik heb GU10 LED's van 1,5 Watt, deze kostten per stuk 7 euro, ter vervanging voor 35W halogeen. In de kamer/keuken 5 stuks, dus 175W werd 7,5W.

Bij 4 gemiddeld branduren per dag:
* Halogeen: 175W x 4 x 365 = 255,5 KWh
* LED: 7,5W x 4 x 365 = 10,95 KWh

Nu de stroomprijs incl. alle heffingen -> iets meer dan 20 cent per KWh, ik reken met 20 cent.
* Halogeen: 255,5 KWh x 20 cent = EUR 51,10
* LED: 10,95 KWh x 20 cent = EUR 2,19

Als je de aanschaf van de 5 LED's ook meerekent (35 Euro), dan zie je dat je het binnen een jaar terug hebt. Bij duurdere LED's zal het een paar jaar duren.

Dit rekenvoorbeeld is natuurlijk een voorstelling van zaken waarbij je verlichting 4 uren per dag brandt. In de winter is dat meer en in de zomer wellicht minder. In een woonkamer verdien je het sneller terug dan bv. op het toilet (nutteloos), op een overloop oid.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er wel interessant uit. Alleen mijn hele huis is gedimd. En los van het feit dat LED qua kleur niet fijn te dimmen is (ze komen er wel aan) lees ik er toch veel problemen mee mbt gebruik van de bestaande halogeendimmers.

 

Als ik die ook allemaal moet gaan vervangen evenals de trafo's dan wordt het kostenplaatje weer anders.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Psychosammie
Als ik die ook allemaal moet gaan vervangen evenals de trafo's dan wordt het kostenplaatje weer anders.

Inderdaad, vandaar ook mijn voorbeeld, 220V/GU10, niet dimbaar, woonruimte-situatie (veel branduren).
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de winter heeft een gloeilamp toch een rendement van 100%?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
In de winter heeft een gloeilamp toch een rendement van 100%?

Hahahaha... Ja... Als je het zo bekijkt zou de berekening inderdaad aangevuld moeten worden met de aardgasbesparing bij gebruik van gloei-/halogeenlampen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie

Als ik die ook allemaal moet gaan vervangen evenals de trafo's dan wordt het kostenplaatje weer anders.


Bij de moderne ledlampen hoef je de halogeen trafo's niet meer te vervangen, die ledlampen kunnen gewoon op een normale halogeentrafo.
Ga je nieuw kopen dan ligt het natuurlijk anders en koop je natuurlijk niet meer van die grote dure trafo's
Maar koop je meteen ledlampen met ingebouwd 230V voorziening dan sluit je ze dus zo aan op de 230V zonder trafo oid.

Maar een ledlamp van 1,5W die een halogeenlamp, van 35W kan vervangen moet ik nog tegenkomen.
Normaal moet je met een factor 10 rekening houden.
Dus 1,5W Led komt overeen met 15W halogeenlamp en 3,5W is de vervanger voor 35W met ledlampen die normaal op de markt verkrijgbaar zijn zit je dan meestal aardig goed.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: gerrit B
Maar een ledlamp van 1,5W die een halogeenlamp, van 35W kan vervangen moet ik nog tegenkomen.

Je moet dat inderdaad iets genuanceerder lezen, ik heb de 35W halogeen vervangen door 1,5W Led. Niet vermeld is of de lichtopbrengst ook hetzelfde is. Deze is inderdaad iets minder, ergens in de richting van 25-30W met een lichthoek van 60 graden. Laten we het sfeerverlichting noemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan gaat je berekening voor energiebesparing ook niet op.

 

Normaal gaat dat ook vrij moeilijk hoor, immers met een gewone lux meter kun je het verschil tussen een normale lamp en ledlamp ook niet meten.

Alleen met speciale meetapparatuur kun je de verschillen en werkelijke lux waardes gaan meten.

Immers gewone lampen, halogeenlampen en Tl en TL achtige verlichting geven ook buiten ons zichtveld licht (infrarood tot UV) en dat meet een normale luxmeter ook en wordt meegeteld voor het aantal lumen.

Led geeft vrijwel alleen licht in het zichtbare gedeelte en er kan dus ondanks dat hij dan in dat zichtbare gedeelte meer licht geeft door een gewone meter aangegeven worden dat hij veel minder licht geeft.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: gerrit B
Maar dan gaat je berekening voor energiebesparing ook niet op.

Als je het bekijkt volgens de lichtopbrengst: nee
Als je het bekijkt naar het verbruik na vervanging: dan wel

Is niet helemaal 1 op 1 inderdaad, ben ik wel met je eens.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast bekaert_technics

het enige wat je kan doen is een ledlamp kopen van betere kwaliteit, want hetgeen u mee maakt is gewoon inductie

van een langstligende draad en een elektroniche schakeling van mineure kwaliteit (in uw ledspot).

 

ledspots van Memostar ok

ledspots van Philips nok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bekaert_technics
. . . van een langstligende draad en een elektroniche schakeling van mineure kwaliteit (in uw ledspot). . .
"Mineure" kwaliteit, is dat zo?

Veel mensen kennen het fenomeen dat een TL gaat gloeien
wanneer je deze in een beetje "drukke" kabelgoot legt.

Kwaliteit van de TL maakt dan niet uit.

Je zal maar, in dit geval een (inductieve) spanning op je
aansluitdraden hebben, de LED in kwestie ziet niet of hij nu
niet "moet" of "mag" gaan branden.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast bekaert_technics

Juist ja tl lampen....

 

Een tl-lamp werkt op 220...

 

Een led heeft een drempel spanning van 3 - 3,5V (kan omgewekt worden door inductie)

dus als de elektronica mineur is dan heb je dit fenomeen! gezien de werkspanning 220 - 240 is en geen 3 - 3,5v!!!

 

ik denk niet dat je die 2 trouwens met elkaar kan vergelijken...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...