Ga naar inhoud


apk auto (kosten)


eagle

Aanbevolen berichten


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Ik probeer er achter te komen hoe die prijs tot stand komt.

Dit staat los van hoe er over gedacht wordt.

 

Een merkgarage zal door de fabrikant voorgeschreven worden, wat er allemaal gedaan moet worden bij het vervangen van een stofrubber van een aandrijfas.

 

Dat kan een gedeelte zijn van de opbouw van de gevraagde prijs.

Daarnaast is het uurloon van een gagage natuurlijk hoger, als jou eigen voorstelling van de uurprijs.

In het uurloon zit niet alleen het salaris van de automonteur, maar ook bijvoorbeeld de brug waarop die auto geplaatst wordt.

Het gereedschap, de moment sleutel waarmee de moeren worden nagetrokken etc.

 

Zelf kan je onder je auto gaan liggen en kan je tegen minimale investering werken. Een garage heeft zich aan de arbo wet te houden. En dat is duur. Al de VCA cursus gedaan? Kost ook geld, BHV cursus?

 

Daarom kan je niet zomaar stellen dat wat een garage moet rekenen buiten verhouding is.

 

Ongeacht waar je tegenwoordig naar toe gaat, wordt je met uur tarieven geconfronteerd, waarvan je denkt dat er met een hooivork wordt geschreven.

Wat je niet ziet zijn tegenwoordig alle verplichte extra kosten, waar je als werkgever mee wordt geconfronteerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Voor het vervangen van zo'n stofhoes zal de aandrijfas toch gedemonteerd moeten worden?
Voor de hermontage worden dan vermoedelijk nieuwe bouten, moeren, pennen etc. gebruikt?

Ik weet niet, of jouw voorstelling van zaken gelijk is aan de werkzaamheden die de garage aanbiedt.

Uurloon zal voor een garage rond de de Euro 80,- liggen?


Uurloon 80 euro per uur.
Het was 30 min werk plus hoes a 15 euro is 55 euro.
Misschien nog wat kleine dingen erbij 10 euro.
Dus echt MAX 65 euro ex btw en geen 115.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een veronderstelling, maar zou het kunnen zijn, dat ze links en rechts tegelijk vervangen?

Rubbers zullen even oud zijn, en wanneer de eerste kapot is zal de andere misschien snel volgen.

 

Anders blijft er maar een oplossing, de garage vraqen hoe ze aan die prijs komen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Dat kan een gedeelte zijn van de opbouw van de gevraagde prijs.
Daarnaast is het uurloon van een gagage natuurlijk hoger, als jou eigen voorstelling van de uurprijs.
In het uurloon zit niet alleen het salaris van de automonteur, maar ook bijvoorbeeld de brug waarop die auto geplaatst wordt.
Het gereedschap, de moment sleutel waarmee de moeren worden nagetrokken etc.

Zelf kan je onder je auto gaan liggen en kan je tegen minimale investering werken. Een garage heeft zich aan de arbo wet te houden. En dat is duur. Al de VCA cursus gedaan? Kost ook geld, BHV cursus?

Daarom kan je niet zomaar stellen dat wat een garage moet rekenen buiten verhouding is.


Het is maar hoe je e.e.a berekend, ik werk zelf ook in een branche waar cursussen, productrainingen ed. niet van de lucht zijn, waar jaarlijks zwaar geinvesteerd moet worden in voorzieningen en gereedschap en toch kan er prima gewerkt worden met een tarief van 55 euro.
Het is ook maar hoe je geld wilt verdienen.

Voorbeeld wat misschien niet helemaal overeenkomt maar wel e.e.a aangeeft is de dansuitvoeringen van mijn dochter.
Als je als ouders er naar toe wilde koste dat 5,50 euro, gevolg er kwamen maar weinig ouders en dus weinig inkomsten om de kosten te dekken en het bestuur wilde de entreeprijs nog verder verhogen.
Op advies is de entreeprijs juist verlaagd naar 2 euro.
Gevolg volle tribunes en veel meer inkomsten en tevens meer neveninkomsten uit de verkoop van koffie ed.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: eagle
hi allen
auto maandag voor apk naar de opel dealer gebracht (Astra)
monteur belde ,linker aandrijfas hoes (buitenste) moest vernieuwd
maar dat dat wel gelijk gedaan kon. duurde maar een half uurtje
totzover niks aan de hand
tot ik vroeg wat het ging kosten 115 euro exl ik zij laat maar doe ik zelf wel, afijn hoesje gekocht voor 14 euro binnen 20 min vervangen

Dit is de procedure: er is een makkelijke manier en een iets minder makkelijke manier.

De makkelijke manier is een deelbare hoes waardoor je de boel niet los hoeft te halen.

De iets minder makkelijke manier, krik de wagen op en zet hem op een assteun, haal het wiel er af.
draai de centrale moer van de naaf.
Waarschuijnlijk moet je stuurstang ook nog los en wellicht ook je 2 bouten van je veerpoot.
hierdoor kun je de naaf dusdanig naar voren trekken dat de buitenste homokineet uit de naaf komt.
haal de hoes er af door middel van lossnijden en haal het vet zoveel mogelijk weg.
Tik nu met een kunstof hamer de homokineet van de as.
(let op !! waarschijnlijk zit er een veerring in een uitsparing op de as, raak die niet kwijt.....
schuif de nieuwe hoes op de as.
Tik met de kunstof hamer de homokineet op de as let hierbij op het ringetje.
spuit het vet wat als het goed is mee geleverd is in de homokineet oen hoes en schuif de hoes over de homokineet, een lekker vet klusje :D
Als de hoes goed zit plaats je de klemmen en knijp ze stevig aan.
Gebruik in geen geval ty-rapes (kunststof trekbandje) want dan gaat hij zeker op lekken.
De rest is monteren in omgekeerde volgorde.
De centrale moer moet met 28 Nm vast gezet worden dus zorg daarvoor moet je een momentsleutel hebbben.

En als je het echt goed wilt doen als je veerpoot en stuurstang los geweest zijn, moet je hem opnieuw laten uitlijnen, ik heb nl 25 jaar in dit (uitlijn)werk gezeten. whistle
En in 20 minuten zonder het goede gereedschap zoals een spreider voor de stugge stofhoes en ander goed gereedschap lukt je dat volgens mij nooit, dan zou ik als monteur bij de F1 gaan werken smirk
Die 110 euro is een redelijke vergoeding van je garage voor een nieuwe homokineet stofhoes incl montage.


Dan vraag ik mij af wat het uurloon dan is .
De garage gaf zelf al aan dat het 30 min werk was.
De stofhoes kost zo`n 15 euro.
Dus rekenen ze 100 euro ex btw voor 30 min werk..
En dan vinden ze het gek dat bijna iedereen naar beun de haas gaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k),

 

ben het zelden met je eens, maar hier heb je echt helemaal gelijk.

Je vergeet in je betoog ook voor het gemak nog even de remklauw los te nemen. Het slangetje is (bij mij in elk geval) altijd te kort om de poot ver genoeg naar buiten te trekken om de homokineet uit de naaf te trekken.

 

Ook ik heb genoeg hoezen en homkineten zelf vervangen in het verleden. Weinig geld en oude auto's smile een prima combinatie voor zwarte jatjes.

 

Vind je het onderhoud bij je dealer te duur, gewoon zelf doen.

Is goedkoper en je steekt er nog wat van op ook.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een aandrijfas hoes vervangen in 20 minuten een strakke actie. Daar denk ik van dat je je toch enigsinds in vergist. Daarbij komt, ik vind persoonlijk, als je de auto ergens voor onderhoud brengt en je denkt dat of je kunt ze inderdaad niet vertrouwen, dan moet je in beide gevallen opzoek naar een "betrouwbare garage"

 

Ps. Enig idee, wat een milkshake kost als je die zelf maakt en de grondstoffen zelf koopt ? Dat gaat nog wel vaker over de kop. Wat kost een pilsje bij je thuis ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit verhaal van Sjaak klopt helemaal, alleen bij mijn vw haalde ik de hele aandrijfas er onder uit om de homokineet er makkelijker af te tikken en er weer op te zetten.

 

Ik vind het ook een redelijke prijs van de garage, denk als ze alles goed doen het ook wel meer werk is als een half uurtje.

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een garage is verplicht een vloestofdichte tegen olie en chemicaliën bestandige vloer aan te leggen.

Die zijn niet goedkoop.

 

Heeft TS bij het zelf vervangen ook eerst zo'n vloer aangelegd?

 

Het is en blijft appels met peren vergelijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie heeft Sjaak hier een goed verhaal.

Helaas mijn APK voor 20 euro bij die duitse automaterialentoko gedaan. Bij de dealer is het 3 a 4 x zo duur met kans op andere bevindingen. Spontaan kapotte hoezen, waterpompen, etc.

 

Ooit garagist gehad waarvan ik jaren later vernam hoe hij de zaak fleste. Motto: nooit ongezien van onder en onder motorkap voor APK. Ruitenwissers enzo kun jezelf ook.

 

Mijn vader had een nog waanzinniger dealer, merkte ik als tiener alles met viltstift om te constateren nul werk verricht vette rekening en beide koplampen ingeslagen. Effe weg overgestoken om ze recht te zetten. Zaak is alweer jaren op de fles......... Jammer dat er bijna geen ANWB technostations meer zijn. (Autos zijn ook veel complexer nu)

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google bij interesse op dit

vervangen_van_een_aandrijfashoes.html

 

Bij geluk vind je leuke fotos van de voorgespiegelde 20 minuten klus. (Denk dat het veel langer duurt).

 

Het verschilt trouwens per auto. Oefening baart kunst.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu straks niet zeuren als je imitatie hoesje volgend jaar weer is gescheurt.

Ik zou niet graag in een auto rijden waar in 20 minuten de aandrijfashoes is vervangen.

De kans dat dit niet nagezien is op alle voorwielophanging bouten die goed moeten vastzitten is vrij groot.

Ashoes vervangen is als alles mee zit 1 uur werk.

Een automonteur in een garage heeft een bepaalde verantwoording

rijden de klanten zich plat de volgende dag door zijn nalatigheid heeft hij een probleem en is die paar euro verschil opeens helemaal niet zo belangrijk meer.

 

 

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...