post Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 hallo allemaal wij willen graag een nas kopen maar de prijzen zijn erg duur nu dacht ik als ik een pc koop en die dan gebruikt om als nas te dienen nu heb ik er een gevonden voor een leuk prijsje maar kan ik deze ook gebruiken om als ik op mijn werk zit deze pc te benaderen ik hoor graag al vast bedankt voor de antwoorden zie onder de beschrijving die ik dan wil kopen De Vintage6-P5G31E van Asus is een kleine barebone, met twee externe 5,25", twee externe 3,5" en één interne 3,5" inbouwsloten. Deze barebone heeft een geïntegreerde Intel GMA 3100 grafische chipset. De Vintage6-P5G31E heeft een VGA aansluiting en een PCIe slot. Deze barebone is ideaal als basis voor een internet, Home entertainment of, in combinatie met een extra grafische kaart, Gaming PC. Moederbord Socket 775 Chipset Intel® G31 Slots PCI (32 Bit) 2 ondersteunt 33 MHz (5 Volt) PCIe x1 1 PCIe x16 1 Bussnelheid 800-1333 MHz BIOS AMI 8 MBit Formfactor µATX Voeding ATX12V 2.0 (24-polig + 4-polig) Geheugen Maximaal 4096 MB Type SDRAM-DDR2 Sloten 2 x DDR2 Standaarden DDR2-667, DDR2-800 ECC-geheugen wordt ondersteund Nee Registered-geheugen wordt ondersteund Nee Fully Buffered vereist Nee Aansluitingen 1 x seriëel 1 x parallel 1 x PS/2 muis 1 x PS/2 toetsenbord 1 x 4pin PWM koeler 1 x 3pin koeler IDE-Controller Type IDE Aansluitingen intern 1 x 40-polig Protocollen Ultra DMA/100 Max. transferrate 100 MBps Max. apparaten 2 Kanalen 1 SATA-Controller Type Serial ATA Aansluitingen intern 4 x Serial-ATA Protocollen Serial ATA/300 Max. transferrate 300 MBps Chip Intel ICH7 Southbridge Max. apparaten 4 Kanalen 4 USB-Controller USB-Controller Type USB 2.0 Aansluitingen extern 4 x USB-A Protocollen USB 2.0 Max. transferrate 60 MBps Max. apparaten 127 Kanalen 1 Onboard VGA Grafische chip Type Graphics Media Accelerator 3100 Shader Model 2.0 DirectX Versie 9 OpenGL Versie 1.4 Geheugen Capaciteit gebruikt tot 256 MB van het RAM-geheugen als shared geheugen Resoluties 2048x1536x32Bit 75 Hz MPEG2 Weergave Ja Encoding Nee Directe aansluitingen 1 x VGA Uitgang Onboard Sound Chip VT1708S Ingangen 1 x Line-In 1 x microfoon Uitgangen 1 x Line-Out Kanalen tot en met 6 x analoog LAN Omschrijving Atheros L1E Aansluitingen 1 x RJ-45 (LAN) Transferrate LAN 10/100/1000 Mbps Bijzonderheden Vista ready Overige informatie Controleer voor het aanschaffen van geheugen of het merk of type compatible is met het Barebone. Deze informatie kunt u vinden op de website van de fabrikant van het Barebone. Behuizing Formaat (BxHxD) 168 x 354 x 380 mm Voeding Vermogen Combined 380 Watt Ingangsspanning 230V, 50Hz, 4 A 110V, 60Hz, 8 A Standaard ATX 2.03, ATX12V 2.0 Moederbordaansluiting 1 x ATX (20-polig) of 1 x ATX 2.0 (24-polig) Extra aansluiting 1 x ATX12V (4-polig) Stroomaansluitingen 2 x 5,25 inch 1 x 3,5 inch 5 x Serial-ATA Achterzijde Aan/Uit schakelaar 1 Spanningsschakelaar 1 Eigenschappen PFC actief Bouwvorm ATX PSU Koeler 1 x 80 mm Bays 5,25 inch, extern 2 3,5 inch, extern 2 3,5 inch, intern 1 Achterzijde 4 Slotopeningen Voorzijde 2 x USB, 2 x 3,5mm Audio Formaat (BxHxD) 168 x 354 x 380 mm Garantieperiode 24 maanden
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 PC's vreten veel meer stroom dan de gemiddelde NAS, dat is dan wel een nadeel te noemen.
winwiz Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Ik zou in ieder geval een moderne processor nemen om het gebruik zo laag mogelijk te houden. De nieuwste i3 serie of kijk eens naar AMD. Dat is meestal wat prijs gunstiger. Het voordeel van een pc t.o.v. een nas dat je zelf kunt bepalen hoe en wat je aan software draait. Het grootste nadeel is het stroomgebruik, maar dat kun je door slim gebruik van de juiste onderdelen zo laag mogelijk houden. Je kiest een sockett 775. Dit is al wat ouder Let vooral ook op de voeding. In ieder geval een 80+ bronze of beter voor een zo hoog mogelijk rendement. Misschien kun je eens kijken naar iets gebaseerd op Atom (intel) of de nieuwe Fusion (AMD) procesoren. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Tonskidutch Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Citaat: voor een leuk prijsje maar kan ik deze ook gebruiken om als ik op mijn werk zit deze pc te benaderen leuke prijs met hdd's (vaste schijven) inclusief? in ieder geval zou het moeten kunnen werken een goed linux distro erop (met wat toevoegingen) en je stelt hem zo in als NAS server voor CIFS/NFS/FTP - via geforwarde poorten of per SSH (superveilig) er zijn al meerdere jaren selfbuild NAS configuraties te vinden op internet voor miniPC's ben er nooit aan begonnen maar lees wel veel aardigs erover met m'n thuis PC die ook linux Open Suse 11.3 draait gebruik ik hem enkel intern OOK als NAS maar die doet MEER als ik meer durfde en tijd had en dat ook nog allemaal extern (zoals jij ook ambieert) zelf met Wake On Lan WOL moet dat op afstand allemaal kunnen werken. en ik weet zeker dat er ook enkele forumleden dat al lang zo hebben draaien. ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
post Geplaatst: 16 maart 2011 Auteur Geplaatst: 16 maart 2011 Origineel bericht van: Tonskidutch met m'n thuis PC die ook linux Open Suse 11.3 draait gebruik ik hem enkel intern OOK als NAS maar die doet MEER als ik meer durfde en tijd had en dat ook nog allemaal extern (zoals jij ook ambieert) zelf met Wake On Lan WOL moet dat op afstand allemaal kunnen werken. en ik weet zeker dat er ook enkele forumleden dat al lang zo hebben draaien. ciao onze pc en laptop draaien allemaal op windows xp vista en 7 kan ik dat dan gebruiken linux open suse
vincent1971 Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Heb zelf een thin client 110gig schijf erin en een 533Mhz via c3 processor. Draai er freenas erop. Verbruikt maximaal 15 watt. Is ook van buiten te benaderen. Gebruik het alleen om van buitenaf er bestanden op te zetten en eraf te halen. Astra 1 zit bij mij op 31,5°E, 28.2°E, 19.2°EAstra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°EAstra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E
Tonskidutch Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 ja naast je windows besturingssysteem kun je een linux distro zoals die OpenSuse als multiboot installeren enkele voorwaarden zijn er natuurlijk genoeg schijfruimte en vooraf je windows partities opschonen/defragmenteren opensuse zet hem der zo naast en bij opstarten kun je windows of suse kiezen met WOL start de grub multibootmanager zonder bevestiging altijd eerst linux dus zou je er eens een poging aan kunnen wagen ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
RobbieT Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Wat noem je duur voor een NAS. Een Netgear ReadyNas RND2000 heb je voor rond de € 130,- exclusief de schijven. Dat valt dus wel mee. En dan heb je fatsoenlijke redundancy middels mirroring op je schijven. Verbruik zal met 2 schijven erin tussen de 30W en 40W liggen. Een wat oudere PC verbruikt de aanschafkosten van de NAS aan extra energie in een jaar tijd. Het enige alterntief is in mijn ogen een pc op basis van een Atom processor opbouwen, maar die is zeker niet goedkoper en verbruikt toch een klein beetje meer energie. Omdat een Nas zoals de Netgear al redelijk wat applicaties kan draaien zal dat meestal wel voldoen voor alles wat je wilt. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
winwiz Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Origineel bericht van: RobbieT Wat noem je duur voor een NAS. Een Netgear ReadyNas RND2000 heb je voor rond de € 130,- exclusief de schijven. Dat valt dus wel mee. En dan heb je fatsoenlijke redundancy middels mirroring op je schijven. Verbruik zal met 2 schijven erin tussen de 30W en 40W liggen. Een wat oudere PC verbruikt de aanschafkosten van de NAS aan extra energie in een jaar tijd. Het enige alterntief is in mijn ogen een pc op basis van een Atom processor opbouwen, maar die is zeker niet goedkoper en verbruikt toch een klein beetje meer energie. Omdat een Nas zoals de Netgear al redelijk wat applicaties kan draaien zal dat meestal wel voldoen voor alles wat je wilt. Ehhh 130 Euro inclusief schijven? Ik weet niet waar je die vandaan haalt voor dat geld maar doe er maar 10 Voor dat geld heb je een kaal kastje met niets erin. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
winwiz Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Origineel bericht van: stefke Euh er staat toch exclusief? Je hebt gelijk Het was nog vroeg Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Psychosammie Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Een NAS zal zo rond de 35 Watt zitten. Ook afhankelijk van het aantal schijven. De snelheid valt vaak enorm tegen. Voor de betere NAS'en kan je zomaar tussen de 600 en 1400 euries kwijt zijn. Een NAS bevat zoals gezegd vaak verschillende toepassingen. Alternatief is een PC. Met iets meer rekenkracht heb je gelijk een zee aan mogelijkheden van verschillende applicaties. Het vermogen zit rond de 65 Watt. Dat kan minder ten koste van rekenkracht. Voorbeeld: AMD X2 240e 2Gig geheugen MSI 785GM-E65 moederbord met veel aansluitingen Harddisk 2 x Samsung SpinPoint F3 EcoGreen 2 TB Zuinige 300Watt voeding Goedkope behuizing met veel inbouw ruimte voor schijven Bouwkosten pakweg 550 euries. Gratis FreeNAS erop en klaar. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Moderator wiz Geplaatst: 17 maart 2011 Moderator Geplaatst: 17 maart 2011 ik heb er zelf een gebouwd met een atom bordje. Moederbord, 4 gig memory, kast en 4x 1.5 Tbyte schijven was destijds iets van 630 euro. Ding draait ubuntu server, diskjes spinnen down als ze niet gebruikt worden, en allerhande services die ik nodig vind draaien erop. Ik wilde destijds een qnap 509, maar als je die van binnen bekijkt is het eigenlijk gewoon een celeron boardje met een disk on a chip en wat fancy hot swap disk trays. Mijn nas heeft de disken intern zitten, mocht er een disk stuk gaan mag het ding best even uit om een diskje te vervangen Ik weet niet exact wat het ding verbruikt, maar met de disks in spindown valt dat heel erg mee. VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Sjattuh Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Mijn stiefpa kocht een half jaartje terug ofzo een nasje voor 125 of 100 euro met 1TB, prima software, in een heel klein kastje, geluidsloos *hij staat in zijn slaapkamer) met laag verbruik (ik geloof dat dat ding zichzelf in standby zet en direct weer activeert bij wel/geen gebruik (allemaal instelbaar)). Ruimte voor 2 HDD en prima voor een beetje opnemen van zijn VUDuo en DM600. Daarnaast heeft hij er nog wat dingetjes opstaan om van buitenaf te benaderen als hij b.v. aan het werk is. Als het om het geld gaat en je hem alleen maar wilt gebruiken om binnenshuis een beetje te mounten dan zal ik even zoeken, want dan kan een PC hier natuurlijk niet tegenop. Deze was een actie bij een van de grootste Duitse groothandels in NL. Weet je wat erger is dan een worm in je appel? Een halve worm in je appel...
kweetnie Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Tip: Je kan ook eens zoeken op/naar "xtreamer" (punt net) >>>> Ik ben luier dan Pampers...<<<< Kweetnie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen