Ga naar inhoud


BTW vraag over goederen


elmoro

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat iemand hier op de forum mij wat meer info kan geven. Het gaat over BTW, een issue wat niet altijd geheeld duidelijk. Ik zat te denken aan LED's invoeren, en verkopen. Nu zijn er 2 mogelijke scenarios:

 

Scenario 1:

 

Ik kan ze uit china halen. Stel ik koop voor 100 euro aan leds in. Bij levering krijg ik een mooie factuur van douane. invroer kosten: 25 euro.

Zoals ik het begrijp zijn die kosten los van btw. Kan je die kosten declareren als uitgaven? Dus totale inkoop prijs 125 euro?

Of gaat het anders te werk?

 

Scenario 2:

 

Ik zoek een nederlandse groothandel. Voor zelfde pakket nemen voor gemak ook even dat het 100 euro ex btw is. Ik reken dus 119 euro af.

 

Hoe zit het hier met btw?

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Alvast bedankt voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites


Scenario 1:

 

Invoerrechten kun je niet terugvorderen en moet je verwerken in je verkoopprijs. B.T.W. kun je wel terug declareren, mits je uiteraard bij de KVK staat ingeschreven als bedrijf.

 

Scenario 2:

 

Op alles wat je inkoopt via een Nederlandse groothandel moet je B.T.W. betalen. Deze kun je ten alle tijde declareren bij de belastingdienst. Ook nu geldt weer dat je uiteraard ingeschreven moet zijn bij de KVK.

 

Andersom moet jij bij verkoop ook b.t.w. betalen aan de belastingdienst.

 

Let er wel op dat er de lampen goedgekeurd zijn, volgens mij is dat het CE-keurmerk (ik weet het niet zeker).

 

Ook moet je alvast bedenken wat je met garantiegevallen doet. Als je iets inkoopt via een Nederlands bedrijf, dan geeft dit bedrijf jou ook garantie. Hoe zit het met de garantie als jij spullen uit China haalt?

 

Overigens doe ik ook zaken met een bedrijf welke zelf invoert vanuit China, ik betaal uiteraard iets meer dan wat ik in China zou moeten betalen. Maar ben ten alle tijden nog goedkoper uit dan inkopen via een Nederlands bedrijf, en het hele douane traject blijft mij ook bespaard. Ook met garantie gevallen ben ik ingedekt via mijn leverancier.

 

Ook ik ben via dit bedrijf bezig met led-verlichting. Maar dan meer in de richting van tuinlampen, maar ook TL-buizen met Led etc.

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zat namelijk met die invoer rechten. Garantie is een lastige kwestie in china, nou heb ik overigens wel goede contacten daar zitten. Maar de porto kosten zijn gewoon te hoog. Het is goedkoper om een klant een nieuwe product te sturen dan om de defecte terug te sturen naar china.

 

Voor dit moment ga ik in zee met de Nederlandse leverancier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

koop je in vanuit China 100+25euro excl btw dan is de kostprijs voor u 125euro en is dat integraal als kost te aanvaarden.

 

koop je in NL en verkoop je naar NL dan moet je 19% btw betalen en 19% btw vragen.

 

koop je in NL en verkoop je in een EU land aan BTW plichtigen, dan is de intracommunitaire wet van toepassing en mag jij de goederen verkopen zonder 19%, uiteraard moet dit vermeld worden OP je factuur naar je EU klant die uiteraard een geldig BTW nummer moet hebben.

 

en als je in NL naar NL verkoopt dan mag je gewoon geen rekening houden met die 19%, de ontvangen btw - betaalde btw = wat je moet terug geven aan de staat.

 

hopelijk wat duidelijk.

best voor de toekomst een goede boekhouder nemen, want die kosten geld maar brengen soms meer op dan een andere...dus kijk uit. wink

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de belastingdienst is het niet altijd nodig om een KvK-inschrijving te hebben. Je bent BTW-afdrachtplichtig boven een bepaalde ondergrens. Weet even niet wat die grens nu is.

In rekening gebrachte BTW min voorbetaalde BTW = verschuldigde BTW. Beneden die voornoemde grens is er geen BTW te betalen, maar moet het bij inkomen worden opgeteld. Vraag een BTW-nummer aan bij belastingdienst. Alle rekeningen moeten het BTW=bedrag aangeven! Beneden de afdrachtplichtige BTW hoeft geen BTW te worden betaald, zoals al gezegd. Je moet wel vrijstelling aanvragen. Als je te weinig omzet, wordt je niet gezien als ondernemer. Het is dan inkomsten uit andere bron. Je kunt dan geen onkosten aftrekken. Als beginnend ondernemer mag je drie jaar extra aftrek plegen etc. etc.

Daar zijn bij de belastingdienst allerlei brochures over op te vragen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat in België de grens op 1200€ op jaar ligt dat je vrijgesteld word...maar dat was een tijdje geleden..

 

je betaald in BE wel sociale bijdrage (indien je dit bv in bijberoep doet) vanaf 1500€ netto winst per jaar, met een min van 75€ per kwartaal.

Na 3 jaar krijg je de eerste berekening van hen.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij werkt het als volgt.

 

Stel je koopt voor €100 aan LED's, de import heffing is 25%, en de verzendkosten uit China waren €10. Dan krijg je de volgende berekening:

 

€100 + €25 + €10 = €135. Over dit bedrag moet je 19% BTW = €25,65 afdragen.

 

Verkoop je de LEDs nu voor €200 (ex. BTW), dan moet de koper 19% BTW = €38 aan jou betalen. Jij moet dat weer aan de belastingdienst afdragen, maar je mag daarop die €25,65 in mindering brengen. Dus je betaalt nog €12,35.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja das correct.

 

je neemt altijd de btw die jij betaalde aan de je leverancier en trekt daar de ontvangen btw vanaf en dat betaal je.

 

dus bv : je betaalde 500€ btw aan de leverancier

je verkocht veel en kreeg daarvoor 700€ btw van uw klanten

dan zal jij nog 200€ moeten terug geven aan de btw.

 

maar je mag in de zakens niet kijken naar je btw, want dat geef je altijd terug, reken gewoon in excl btw...da rekent makkelijker :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
je neemt altijd de btw die jij betaalde aan de je leverancier en trekt daar de ontvangen btw vanaf en dat betaal je.

Ik denk dat dat andersom moet.

Regards,

SnijdeA.

 

DM8000, OpenPli Beta

DM7020, Pli

CanalDigitaal STB + HD

 

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf ook een bedrijf en heb ook veel te maken met materialen verkoop.

 

maar volgens mij zit er wel een verschil tussen of je nou als particulier spullen verkoop of als "bedrijf"zijnde iets verkoopt en/of in nederland of buitenland.

 

maar als bedrijf zul je andere voordelen krijgen dan als particulier...

maar als particulier zul je die btw of invoer moeten doorbereken naar de klant toe.

en dan is de vraag nog altijd of het aantrekkelijk blijft voor de klant.

 

ik ga het wel ff navragen bij mijn accountant maandag...

ik vindt het wel een goeie vraag namelijk.

maar als je er echt handel in ziet als een vraag en wat jij aan kunt bieden zou ik wel overwegen om je in te schrijven bij kvk.

al is het voor deeltijd of iets voor erbij....?

 

ik kom hier maandag wel over terug met het verkregen antwoord.

mvg.

bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou een tip mag geven, lees dan dit eens rustig door.

 

Ook zou ik eens bij de Kamer van Koophandel langs gaan, die kan je heel veel advies geven.

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...