Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben sinds jaar en dag al een schotel op het dak met 2 lnb's: Een voor de astra en een voor de hotbird.

Alleen verschuiven nu steeds meer zenders naar HD, dus 23,5gr.

Nu vroeg ik me 2 dingen af:

1. Volgens mij zit er niet zo gek veel zenders op Hotbird of wel? (van de "nederlandse" pakketten)

2. Zou ik dan de kop van de hotbird anders kunnen richten en kunnen hergebruiken voor de Astra op 23,5 ?

B.v.d.

• Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Maar natuurlijk. Op Hotbird zit voor zover ik weet helemaal niets Nederlands.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: -=Ron=-
1. Volgens mij zit er niet zo gek veel zenders op Hotbird of wel? (van de "nederlandse" pakketten)
2. Zou ik dan de kop van de hotbird anders kunnen richten en kunnen hergebruiken voor de Astra op 23,5 ?

1. Uh... Geen enkele, wel veel FTA zenders. Geen idee of je er waarde aan hecht.
2. Ja, natuurlijk kan dat. Zoek eens met een zoekmachine op 'dishpointer', handige site die je in de juiste richting helpt qua draaien (iets) van je schotel.
Geplaatst:

Hoi -=Ron=-

hebben je ouder echt twee losse single lnb's?

of een monoblock 13~19,2 Type: 6° mono block single LNB

er zijn ook Type: 4,3° mono block single LNB die voor 19,2 + 23,5 die den hollander in DUOblocks heeft omgedoopt

1) er zijn heel veel interessante zenders voor radio + televisie op hotbird maar geen nederlandse zenders

dat is ook te vinden op kingofsat.net als je daar op 13-Oost klikt en de lijst even doorloopt

2a) indien twee losse LNB's moet 13 van Hotbird aan de andere kant van 19,2 komen staan voor 23,5 en als je geluk hebt hoef je de schotel niet opnieuw uit te richten indien de schotel groot genoeg was

2b) misschien kun je ook enkel die single op 19,2 voor de duoblock uitwisselen maar dan moet je wel een andere 2in1 diseqc switch erbij kopen (want die 2in1 zou dan uncommitted diseqc switch moeten zijn) < hetgeen je drie posities oplevert > 13+19,2+23,5 Oost

hoe groot is de bestaande schotel

ciao

Pabadam

Yonderboi

Geplaatst:

Jongens bedankt voor de snelle antwoorden.

Voor mijn moeder (mijn vader is helaas vorig jaar overleden) zit er op hotbird dus geen enkele zender van waarde.

Ik was ondertussen nog verder aan het Google'n maar was niet zeker of het zou kunnen.

Maar volgens jullie moet het dus gaan?

Het zijn 2 losse LNB's met één (ouderwetse?) disceq.

Ik las wel dat het dan vrij lastig richten is, en dat ik een "rail" nodig zou hebben.

Heeft iemand een idee (liefst een plaatje), wat ik me daarbij voor moet stellen?

Geplaatst:
Heeft iemand een idee (liefst een plaatje), wat ik me daarbij voor moet stellen?

Maak eens een foto van de bestaande opstelling, dan hebben we een beginpunt voor advies geven.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Ik las wel dat het dan vrij lastig richten is, en dat ik een "rail" nodig zou hebben.

Als je nu een houder hebt waarin de twee LNB's afzonderlijk gemonteerd zitten, die ook nog eens verstelbaar is, dan heb je waarschijnlijk geen rail nodig en kun je het doen met de spullen die je hebt.
Een foto helpt, ook welk merk de schotel is, doorsnee etc etc etc. Hoe meer we weten, hoe makkelijker we je kunnen helpen.
Geplaatst:

450px-Duo_LNB_60_Twin.jpg

daar hoef je geen rail voor te hebben je neemt optie 2b en bent direkt klaar zonder swtich want 13 gaat eraf

en ik geef bewust die optie, omdat het er wellicht al wat jaartjes op gezeten heeft, dus eens aan vervanging toe is

ciao

Pabadam

Yonderboi

Geplaatst:

Ik zal morgen eens wat plaatjes schieten (eer ik thuis ben, is het te donker)

De schotel is bij mijn weten 80cm.

Die dubbele kop lijkt me inderdaad wel wat.

Zo een heb ikzelf destijds gehad voor Astra en Hotbird.

Ik wist niet dat deze nu ook bestonden voor beide Astra's (weet zo de namen niet)

Maar zit daar geen Disceq in geintegreerd?

Die moet ik er dan nog wel bij aanschaffen?

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Ik zal morgen eens wat plaatjes schieten (eer ik thuis ben, is het te donker)
De schotel is bij mijn weten 80cm.

Die dubbele kop lijkt me inderdaad wel wat.
Zo een heb ikzelf destijds gehad voor Astra en Hotbird.
Ik wist niet dat deze nu ook bestonden voor beide Astra's (weet zo de namen niet)
Maar zit daar geen Disceq in geintegreerd?
Die moet ik er dan nog wel bij aanschaffen?

Die zijn er ook voor Astra 1 en Astra 3, DiSecq is geïntegreerd dus hoef je niet bij te scoren.
Geplaatst:

-=Ron=-,

je weet wel dat er dan op 23,5 Oost dvb-s2 uitgezonden wordt?

dus een HD<>dvb-s(2) receiver en eventueel hd-abonnement is nodig

voor we zoiets elementairs vergeten te vermelden.

ciao

Pabadam

Yonderboi

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

En dan nog iets elementairs, omdat je aan je installatie gaat sleutelen, er over HD wordt gesproken etc...

Ben je van plan om in de toekomst een nieuwe ontvanger neer te zetten die ook kan opnemen? Laten we zeggen een twin-tuner?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen