Ga naar inhoud


dvb-t antenne plaatsing in de auto


seije017

Aanbevolen berichten

ik heb een multimedia set in mijn auto.

met 2x scherm achterin de auto voor de kids.

nu valt het beeld regelmatig weg.

het betreft een pioneer dvb-t tuner met 2 antenne met 2 kleine sprietjes.

deze heb ik bij het voorraan geplaatst in de hoek van de bestuurders kant met sprietjes omhoog.

en 1 aan de zij achterzeide met sprietjes plat liggende.

nu vraag ik mij af hoe en waar werken deze antenne's het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Digitenne zend de signalen vertikaal uit dus het zou vertikaal moeten. Echter na refelcties kan de polariteit veranderen. Dus met een beetje schuin zou ik meer verwachten dan alleen vertikaal of horizontaal. Onder 45 graden pak je ze immers beiden, met wel wat vermindering als het echt vertikaal of horizontaal binnen komt.

 

Is jouw ontvanger eigenlijk wel een auto-ontvanger? Een ontvanger die gemaakt is om thuis de staan zal het in een auto nooit goed doen. De dopplesshift moet er altijd uit gehaald worden als je rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Bij de voorruit van een auto is nooit een goed plan eigenlijk, daar zit (afschermend) metaal in verwerkt. Misschien eens proberen bij de achterruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

In dat geval zou ik proberen ze links en rechts tegen de achterste ramen te plakken, in de kofferruimte dus. Hoop dat je op die manier in ieder geval een goed signaal krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
In dat geval zou ik proberen ze links en rechts tegen de achterste ramen te plakken, in de kofferruimte dus. Hoop dat je op die manier in ieder geval een goed signaal krijgt.


In de kofferbak????

Is volgens mij een kooi van faraday.

Plak antennes lijken me ook niet goed, weet neit of auto glas ook metaal bevat, lood of zilver, maar dan wordt de signaal doorgifte flink geblokkeerd, zou proberen om bedrade antennes tegebruiken, kan je er evt nog een versterker tussen zetten.

Maar digitenne mobiel zal de ontvangst toch zeker gehinderd worden door gebouwen, en reflecties, maar of die een fase draaing veroorzaken van 180 graden, lijkt me sterk.
Hoek inval is hoek uitval, maar daar hoort vlgs mij geen fasedraaing bij, voor zover ik weet..



Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak worden antennes geplaatst (geplakt)achter de achteruitkijkspiegel in het midden dus bovenaan de voorruit, daar zit ook bij de meeste auto's een "anders" gekleurd vlakje alsof er een stuk folie (gaas) op de ruit zit.Bedrading kan dan achter de spiegel in de dakbekleding worden weggewerkt.

suc6

"fortuna vitrea est"

VU+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chelloanarchist
Maar digitenne mobiel zal de ontvangst toch zeker gehinderd worden door gebouwen, en reflecties, maar of die een fase draaing veroorzaken van 180 graden, lijkt me sterk.
Hoek inval is hoek uitval, maar daar hoort vlgs mij geen fasedraaing bij, voor zover ik weet..

De fasedraaing kan je nog het best ervaren op een FM autoradio. Nooit gehad dat bij een stoplicht de ontvangst opeens slecht was en als je een halve meter doorrijd opeens de ontvangst goed is? Dat komt door fasedraaing in gereflecteerde signalen. Als je slecht ontvangt zijn ze in tegenfase ;-)

Bij Digitenne is dat anders. De auto ontvangers maken gebruik van Diversity met 2 of meer antennes en ontvangers. Er wordt eeen soort berekening op de signalen gedaan waarna de ontvangst in de auto opeens geen last meer heeft van moeilijke signalen die je met 1 antenne/ontvanger wel hebt.

Ook is de Doppler er beter uit te halen met meerdere antenne/ontvangers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de antennes zo ver mogelijk uit elkaar zetten, omdat je dan het maximale uit de diversity tuner haalt. Tevens zou ik eens kijken of je niet ergens magneetvoetantennes vandaan kan halen en zo de antennes op het dak kan zetten. Dat geeft een heel veel beter resultaat dan deze plakantennes!

 

Succes, leuk project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Origineel bericht van: chelloanarchist
In de kofferbak???? Is volgens mij een kooi van faraday.


Een Volvo V40 is een station wagon, dus daar speelt faraday geen rol met al dat glas rond de kofferruimte...


Ok, zoveel verstand van het een, zo weinig van het ander, zeker niet van auto's, verklaart een hoop.
Weer wat opgestoken,
Thx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Hy ,ooit heb ik eens ergens gelezen dat je ook de achter ruitverwarming als antenne kunt gebruiken ,dus via een condensator 0,1uf ,de aanpasing zal wel niet helmaal goed zijn ,maar je kunt het allicht proberen.


Dit zat ik ook al te denken. Alleen ik denk dat als je de achterruit verwarming aan hebt, je ontvangst gelijk belabbert zal zijn. Alhoewel je die natuurlijk niet altijd aan hebt staan... eigenlijk heb ik hem maar zelden aanstaan.

Wat ik me meer afvraag is, hoe wil je zenders blijven ontvangen en kijken in overgangs gebieden? Bedoel om dat weer een scan uit te voeren om vervolgens je zender te bekijken... Lijkt mij niet zo eenvoudig en tijdrovend.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...