drz Geplaatst: 30 maart 2011 Geplaatst: 30 maart 2011 Eh, in de bergen rijden met een automaat?? Sterkte... Natuurlijk ga je in een schakelauto rijden, je wilt immers niet dat je bak gaat slippen wanneer je op de motor gaat remmen bij een afdaling. Wanneer de afdaling te steil is, gaat je koppeling slippen en je kunt niet even schakelen naar je bergversnelling tijdens het rijden...tenminste toen niet, misschien inmiddels wel met de modernere automatische versnellingsbakken. Ik praat over ford techniek van 10 jaar geleden. Ik ken iemand die om de twee jaar een verse bak nodig had omdat hij veel in de bergen reed in oostenrijk. "Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."
grunnsat Geplaatst: 30 maart 2011 Geplaatst: 30 maart 2011 Origineel bericht van: rudolfdebeer automaat met handschakelmogelijkheid??? meen je niet. Elke yank wil een automaat. In een file wens ik een automaat. Voor de rest vind ik het ondingen voor mensen die niet door 5 basic rijlessen (voertuigbeheersing) heen kunnen, tenzij lichamelijke beperkingen. Wat een flauwekul. Ik herinner mij een boekje dat wijlen mijn vader blijkbaar bij zijn rijlessen gekregen had in de 50'er jaren. Daar stond in dat er nogal wat bestuurders waren die een gesynchroniseerde versnellingsbak maar niets vonden. Een echte bestuurder moest bij het schakelen dubbel clutchen vonden ze. Nu wordt diezelfde onzin verteld over automatische versnellingsbakken. Een goede automaat schakelt beter dan een bestuurder. Porsche (en ook andere fabrikanten) hebben van die automaten die je ook met de hand kunt schakelen (half automaat). Ze hebben wel eens getest wie het nou beter wist, de schakelende bestuurder of de automaat. De automaat dus. Over niet al te lange tijd zijn de handbakken iets van het verleden, en hebben we alleen nog maar automaten.
Beobuddy Geplaatst: 30 maart 2011 Geplaatst: 30 maart 2011 Origineel bericht van: rudolfdebeer . Voor de rest vind ik het ondingen voor mensen die niet door 5 basic rijlessen (voertuigbeheersing) heen kunnen, tenzij lichamelijke beperkingen. Heb je wel eens met een DSG (achtige) bak gereden? In de afgelopen 15 jaar is dit nu de 4e met een automaat (afwisseld handgeschakeld en automaat), waarbij elke wagen met niet minder 250.000km op de teller is weggedaan. Dus schakelen is het probleem niet of nooit geweest. Maar het geeft veel meer rust met een automaat en minder klachten aan de linkerknie bij zoveel schakelbewegingen iedere dag (rond de 1500 keer). Maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat zowel de Vito als de VW Caddy (zeker in de S-stand) aanmerkelijk sneller zijn dan handgeschakeld. Maar uiteraard kun je ook zelf plussen en minnen. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beheerder Michel Geplaatst: 30 maart 2011 Beheerder Geplaatst: 30 maart 2011 Origineel bericht van: wiz Ik denk dat als je een maal een moderne automaat hebt gereden, dat je niet anders meer wil Dat klopt inderdaad. Ik was helemaal geen automaat fan, maar ben ben 6 jaar geleden overgestapt op de multitronic en rij inmiddels al weer de tweede automaat en wil nooit meer een auto zonder! Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
leo1949 Geplaatst: 30 maart 2011 Geplaatst: 30 maart 2011 Je moet altijd uitkijken met dit soort auto's. Je zal niet de eerste zijn die met 2 poten tegelijk gaat remmen en dan in één keer stil staat. Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Neptunus Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik rij al tijden automaat en zou echt niets anders willen, mijn collega's vinden me maar een ouwe lul met zo'n automaat, dat haalt het "sportieve" uit het rijden. Ach, laat ze maar, ze weten echt niet wat ze missen want het is zo relax rijden, en dus ook veiliger. Eigenlijk is geschakeld rijden bijzonder ouderwets en het is ook aan het veranderen, de generatie hybride zijn allen met automaat. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Beobuddy Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik mocht vanochtend plaats nemen in een nieuwe (1 dag oud) Audi A8L. Daar is het pookje van de automaat in de middentunnel kleiner dan de hendels aan het stuur. Het is bijna een bijzaak aan het worden. Klein pookje en flippers aan het stuur. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beheerder Michel Geplaatst: 31 maart 2011 Beheerder Geplaatst: 31 maart 2011 Heb je er ook mee gereden? Ik heb een tijdje geleden in een Audi S8 gereden met automaat en je weet niet wat je overkomt. Ik rij zelf een v6 turbodiesel met multitronic (7t) automaat en ik kan je garanderen dat ik met de bak in het sport standje met deze diesel menig handgeschakelde 2 liter benzine auto laat staan bij de stoplichten Een zware aanhanger met zand er achter is geen punt. Je voelt niet eens dat ie er achter hangt. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beobuddy Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Helaas was daar de tijd niet voor Maar wie weet binnenkort.. Wel een machtige wagen, tjonge. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
columbo Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Allemaal heel mooi,tot dat je er mee door een plas water van 1 meter diep moet,dan laat de elektronica het mooi afweten,en daar sta je dan in de middel of nowwere,en repareren is daar bijna onmogelijk. Dus om een lang verhaal kort te maken die luxe SUV's zijn geen echte terreinauto's,eigenlijk min of meer asobakken.
Lambik61 Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Meer dan 10 jaar geleden heb ik 2 automaten gehad. Je kent ze wel. koppelomvormer, 3-traps. Tot de 100 km/u trok dat sneller op dan menig vergelijkbare schakelauto. Maar vanzelfsprekend ook een hogere brandstofconsumptie door de slip in de koppelomvormer. Het reed wel ontspannen. vrat wat meer remblokken daar de "oude" automaten in D-stand niet veel op de motor afremden. Met ingang van half mei wordt mijn nieuwe auto geleverd met een DSG-7 bak. Niet meer te vergelijken met die oude automaten van toen. Een DSG is in feite 2-versnellingsbakken in 1. oneven en even versnellingen gescheiden. Als je in 1 rijdt, staat versnelling 2 al klaar! etc. De bak hoeft alleen nog te switchen. Dit resulteert in schakeltijden van 8 ms! Hier kun je niet meer handmatig tegen schakelen! De DSG auto is in de praktijk sneller dan de handgeschakelde versie. De DSG bak gaat mij veel rijplezier en comfort opleveren. Ik kan het iedereen aanbevelen. CU Lambik VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E
TangoBravo Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Origineel bericht van: columbo Allemaal heel mooi,tot dat je er mee door een plas water van 1 meter diep moet, Wat een onzin!! Welke auto doet het nog na een plas water van een meter diep?? Zelfs een Defender kan daar alleen maar door als die daar speciaal op is geprepareerd! T B
TangoBravo Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik rij nu meer dan 35 jaar automaat, diverse Amerikanen, Duitsers, Zweden, en Japanners. De volgende staat in bestelling (DSG). Paardentrailers, caravans, zware aanhangwagens enz. erachter. Bergen, onverharde wegen, noem maar op. Ben nog geen van de hierover genoemde nadelen tegengekomen. Maar het is wel vaak een kwestie van het begrijpen van de techniek, en daar op verantwoorde wijze mee omgaan. En dat kunnen veel 'schakelaars' kennelijk niet Leuke anecdote: Ik reed in een Saab 9000 turbo (1987). Daarachter een tandemasser aanhangwagen, net volgeladen met brandhout, ongeveer 2 ton (ja ik weet het, te zwaar...). We stapten met 4 man in de Saab, en reden weg (zandweg). Na een meter of 100 rijden, ging dat voor mijn gevoel een beetje te zwaar en ik hoorde iets schuren, dus we stopten, stapten uit, en gingen (in het donker) alles even controleren. Wat bleek, ik was met de automaat niet gewend de handrem op de auto te gebruiken, en die had ik er wel even opgezet omdat de aanhangwagen er achter stond. Dus we hadden 100 meter gereden met een te zware aanhangwagen, en stilstaande achterwielen... Dat is het extra koppel wat een automaat je geeft. T B
Moderator ceesv Geplaatst: 31 maart 2011 Moderator Geplaatst: 31 maart 2011 Ik kan ieder een moderne automaat aanbevelen. Droog weer of sneeuw, alle foefjes zorgen ervoor dat je altijd keurig wegrijdt. Mijn vrouw heeft in haar e-90 nog de optie x-drive, kan ik ieder aanbevelen Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
bigtwin Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Hier ook een automaat fan. Rijd nu zo'n 5 jaar automaat, maar had dat veel en veel eerder moeten doen. Niet twijfelen, gewoon doen. Is echt de beste optie die je op een auto kunt aanschaffen. ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen