Ga naar inhoud


Wie help mij keizen een automaat of schakel


Gipfo

Aanbevolen berichten

Citaat:
sta op het punt overmorgen een nieuwe jeep te kopen

heb 2 opties lopen beide auto`s zijn identiek buiten een automaat of schakel
gaat om een hyundai terraccan 2.9 uit 2006


allereerst is het gegeven jeep = hyundai, natuurlijk een doodsteek aan alle autokenners / liefhebbers

dan is het ook allang zo (hetgeen menig kenners bevestigde) dat de moderne automatische transmissies een weelde zijn om te rijden

vooral omdat het relaxed rijdt en het een betere controle van de auto mogelijk maakt
- handen aan het stuur (en bedieningspanelen)
- versnellen gaat tov een schakelbak sneller en gas los/weg ver voordat je echt moet remmen zonder handen van het stuur te nemen geeft een veel beter beheer / gevoel
- dat is zelfs bij eens een keer sportief rijden beduidend sneller en veiliger (met beide handen aan het stuur)
- file rijden is veel comfortabeler voor je beenspieren
- en je hebt door al die comfort aspecten ZELF als rijder ook een veel rustiger houding en attitude.

als jullie strakkies allemaal elektrisch rijden zal het wellicht enkel automaat zijn
LATEN we dat HOPEN!@

ciao
ciao

Sweet Hours

Beth Rowley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Er zijn nog wat (prehistorische) gasten die zeggen dat een automaat niet sportief is, want je moet vooral zelf schakelen in een auto.

Maar diezelfde fosielen willen wel graag electrisch bedienbare buitenspiegels, ramen, sunroof, stoelen etc. etc.

 

Er telt maar een ding en dat is: gemak dient de mens. Als jij eenmaal automaat hebt gereden, dan wil je niet meer anders.

 

dat ouderwetse gekluts.... crysleepsickmadcrazy

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral automaatfans hier in het draadje wink

 

Ik heb zowel automaat als schakel gereden en eerlijk is eerlijk, een automaat rijdt een stuk rustiger en luxer dan een schakelbak, maar er is wel een prijs aan die luxe: hoger brandstofverbruik, extra slijtage aan de remmen en een aanslag op de portemonnee als de automatische versnellingsbak vervangen moet worden. De laatste kostenpost was voor mij uiteindelijk reden om de automaat toch vaarwel te zeggen. Dan maar een schakelbak met cruisecontrol wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

ron1872, ben ik niet helemaal met je eens dat die automaat z'n brandstofverbruik beduidend hoger uitvalt

ligt toch ook een beetje aan de overbrenging/verhouding van de automatische transmissie in zijn versnellingen (per merk /type en cc)

maar vooral aan de rijstijl

 

bovendien heb ik niets tegen een schakelbak maar een voorkeur als je al een fauteuil op wielen bestuurd... wink

 

wel ben ik het helemaal eens inzake cruisecontrol, dat moet iedereen ook gebruiken (hetgeen bij 80% een stoffig hendeltje is)

 

Sweet Hours

Beth Rowley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik van een automaat ligt niet beduidend hoger, maar scheelt toch aanzienlijk als je de fabriekscijfers bekijkt, ga gerust uit van 10 procent. Met de huidige en toekomstige brandstofprijzen zeker niet onbelangrijk.

 

En ja, een cruise control is een leuk, eenvoudig hebbedingtje wat veel rijcomfort verschaft. Al is de volgende auto een hondenhok op wielen, dat stoffige hendeltje moet en zal erop zitten wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandstofverbruik: Dit is mijn eerste (lease) automaat, dus ik heb geen direct vergelijk, maar deze Scenic lpg automaat verbruikt toch constant tussen de 1 op 8-9. Dat vind ik wel veel en ik rijdt toch niet buitensporig hard/sportief (daar pak ik de motor voor). Geen idee wat dezelfde auto op benzine zonder automaat doet trouwens.

 

Cruise control: vind ik net zo'n fantastische uitvinding als automaat. Click en klaar. Nooit meer van die lullige bekeuringen voor 3 km/h, geen gejakker, gewoon rustig doortuffen. En dat kun je in NL zelfs met alle files erg vaak gebruiken.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Gipfo;

Zal trouwens wel een behoorlijke duit kosten aan motorrijtuigen belasting. Ik rij zelf een Hyundai Tucson diesel, en de wegenbelasting hier per jaar, is lager dan die je in Nederland per maand betaald laugh

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk en aardig, hoe minder truken aan de bak op wielen des te beter. Automaten ook half zijn niet nieuw. Ik reed ze ook al decennia terug. Maar liefst heb ik gewoon een conventionele waar nog wat aan te repareren valt op ouderwetse wijze. Al die technische grensverlegging breekt je een keer op.

 

Aan de huidige kan ik al weinig zelf doen. Alle voorgaande deed ik blind in het donker. 3,5 decennia terug porsches met Mazda's RX-en mogen vergelijken (parkeerde er als werkstudent paar honderd op een dag. Die RX-en waren duidelijk slag beter, echter de motor bij revisie wat anders dan zo'n boxertoestand.

 

In een file is het relaxed. Wil je beter schakelen vacuummeter gebruiken. Op de motor in lage versnelling remmen is ook een mooi iets. Jullie vertrouwen wat teveel op elektonica, heb ik afgeleerd

 

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: D.Quijote
@ Gipfo;
Zal trouwens wel een behoorlijke duit kosten aan motorrijtuigen belasting. Ik rij zelf een Hyundai Tucson diesel, en de wegenbelasting hier per jaar, is lager dan die je in Nederland per maand betaald laugh

Salu2, D.Quijote


Dan mogen die eens gauw gaan verhogen, komen ze ook eindelijk eens een keer uit de schulden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
Brandstofverbruik: Dit is mijn eerste (lease) automaat, dus ik heb geen direct vergelijk, maar deze Scenic lpg automaat verbruikt toch constant tussen de 1 op 8-9. Dat vind ik wel veel en ik rijdt toch niet buitensporig hard/sportief (daar pak ik de motor voor). Geen idee wat dezelfde auto op benzine zonder automaat doet trouwens.



1 op 13-14. Met gas verbruik je 15 procent meer als met benzine, dus het verschil zit in je automaat of je moet een los rechter voetje hebben wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...