Ga naar inhoud


Relook 400 share op Conceptronic NAS


DikkieDick

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Lang niet meer actief geweest, maar dat kwam ook omdat de Relook naar behoren werkt(e).

 

Ik ontdekte dat mijn HDD in de Relook het niet meer deed/doet. Nou was dat niet zo'n ramp omdat ik die voor opnames nooit gebruikte maar wegschreef naar een windowsshare op de pc boven. En opnemen gaf altijd blokkerige verminkte beelden. Mijn vermoeden is dat het een warmteprobleem is. Daarom wilde ik nu de hele HDD in de Relook maar loskoppelen. Het deksel van de Relook ligt er overigens al jaren los op, maar dat terzijde. ;-)

 

Nu was van de windows-pc de systeemschijf enigszins overleden en heb er Ubuntu opgezet.

 

Inmiddels is de meterkast ook voorzien van een Conceptronic CH3SNAS en wilde eigenlijk een directory daarop gaan gebruiken om de relook daarheen te laten schrijven, echter dat lukt me tot op heden niet.

 

Mijn commando:

 

mount -t cifs //192.168.1.35/mnt/HD_b2/Relook /mnt/nfs -o username=xxx,password=xxx geeft een melding dat //192.168.1.35/mnt/HD_b2/Relook readonly is en wil hem dan readonly mounten en dat lukt dan ook niet zonder opgave van reden. dmesg | tail geeft ook niet echt wat zinvolle informatie.

De bewuste directory staat open voor de gehele wereld, dus zou ie daar 'gewoon' op moeten mogen wegschrijven.

 

Wel kan ik niks aanmaken op de Relook omdat ie overal klaagt dat het een readonly filesystem is.

 

Ik heb er een ab-com-image opzitten (al sinds 2007 of zo).

 

Kom er vooralsnog even niet uit.

 

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Dick,

 

Inderdaad lang niet meer gezien hier op het forum.

Alles goed ? Heb je de oldtimer nog steeds ?

 

Je gebruikt een Abcom image op je 400s, dus gewoon Enigma 1

Hier zijn vele handleidingen voor te vinden, kijk hier maar eens;

 

--- Klik ---

 

Het mounten kan je eenvoudig via de browser uitvoeren.

Ik had zelf altijd een NFS mount draaien, en dat ging prima.

 

Je hebt op Enigma zelf (via menu) ook een mount-manager zitten, en als je DCC gebruikt; ook hier zit een mount-hulp op verwerkt.

 

Gaat vast lukken !

 

Groet,

 

GNcontrol

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin,

 

[offtopicmode]

Thanx. Ja de oldtimer is er nog. Rijdt als een zonnetje. Net weer terug van een weekend Leiden en omstreken. Zag gisteren aardig wat moderne(re) bolides langs de kant van de weg staan met problemen. De 34 jaar oude Benz snort rustig door. ;-)

[/offtopicmode]

 

Ok, ik zal de verhalen in die link eens bekijken. Was ook al even via de browser aan het stoeien maar dat ging ook nog niet helemaal naar wens. Wil tegenwoordig alles zoveel mogelijk handmatig en gescript doen. Dacht ook dat mijn mount-commando afdoende zou moeten zijn...

 

Ben ook al (te) lang niet meer bezig geweest en wellicht zijn er al nieuwere betere images te vinden. En de sat zelf eens wat uitlijnen want met 28graden oost heeft ie erg veel moeite en da's ook wel weer jammer. Maar goed, druk druk druk...

Wellicht eens de hele boel weer flashen, want hij heeft wel meer eigenaardigheden.

 

 

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had eindelijk de tijd gevonden om het via de Relook zelf in te gaan stellen. Maar op mijn NAS zitten benamingen met underscores en die kan ik niet kiezen via de AB. Plus ik heb een paar karakters te veel in het veld die ik niet weg krijg (mis ook een backspace) en had daarom op het nas de directory maar een andere naam gegeven Relook100 ipv Relook, en via cifs geprobeerd om de schijf via de share op mijn linux-pc te mounten, maar dat lukt me ook niet. Vervelende is dat ie niet aangeeft wat er fout is.

 

En via de Enigma-interface gaat het ook niet.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je niet via de ui wil mounten, dan moet je minimaal ervoor zorgen dat portmap draait voordat je probeert te mounten.

 

En probeer op je NAS te kijken wat er mis gaat, ik heb geen idee wat er mis gaat, maar als de NAS op linux draait kun je even in /var/log/messages kijken. Op de box kun je nog in dmesg kijken of daar wat zinnigs uit te halen is.

 

Ik heb het zelf ook altijd draaiend gehad, maar dan naar een windows pc met een nfs server erop. En ik had enigma1 draaien op die box (draait er nog steeds op, vanwege cccam en de kaart die daarin zit, mijn HD box wil mijn kaart namelijk niet lezen).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, nou het vervelende is dat de nas niks logt dus dat schiet niet op.

Als ik mount met user=root en het password is het wachtwoord dat ik op de relook gebruik krijg ik:

 

mount: //192.168.1.35/mnt/HD_b2/Relook is write-protected, mounting read-only

mount: mounting //192.168.1.35/mnt/HD_b2/Relook on /mnt/movie failed

 

En dmesg | tail op de relook geeft dan:

 

CIFS VFS: Send error in SessSetup = -13

 

Googelen hierop geeft ook nog niet zo heel veel soelaas, behalve het mount-commando dat ik al gebruik.

 

Geef ik het commando met user=dick en mijn password op het nas dan krijg ik niet de read-only-melding maar wel weer dat ie failed, maar zegt dmesg op de relook weer niks.

 

Met nfs geeft ie gelijk een foutmelding maar logt ook niks. Eens samba geprobeerd en dan krijg ik dit:

 

smbfs: mount_data version 1970496882 is not supported

 

Zal wel een beperking op de relook zijn.

 

Blijft dus vervelend.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de interne hdd heb ik weer aangekoppeld en wordt ook zowaar herkend. Maar de filebrowser-knop zorgt er gelijk voor dat de hele box gaat hangen. Nu maar eens e2fsck hierop loslaten.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, zat toch iets met het mountcommando. Na wat googelen:

 

mount -t nfs 192.168.1.35:/mnt/HD_b2/Relook /mnt/part1/movie2

 

en nu na df -h:

 

Filesystem Size Used Available Use% Mounted on

/dev/root 4.1M 4.1M 0 100% /

/dev/mtdblock/1 2.1M 1.7M 404.0k 81% /mnt/jffs

/dev/mtdblock/1 2.1M 1.7M 404.0k 81% /var

/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 74.5G 45.6G 28.9G 61% /mnt/part1

192.168.1.35:/mnt/HD_b2/Relook 1.8T 847.6G 983.7G 46% /mnt/part1/movie2

 

Kijken of we er ook files op kunnen krijgen.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou files er op krijgen lukt ook. En via de enigma-browser mounten gaat nu ook. Moest dus helemaal geen usernaam en password invullen. Soms is het zo simpel.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...