Ga naar inhoud

HDD vervangen voor een SSD schijf wat is de juiste gang van zaken?

Aanbevolen berichten

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Ik wil binnenkort mijn C schijf in de desktop computer vervangen van een HDD naar een SSD schijf.

Het is een Windows 7 pc 64 bit

Wat is nu de juiste of beste manier om dat te doen.

Vraag:

moet een SSD schijf ook eerst geformateerd worden NTFS?

Moet ik nog iets in de Bios wijzigen?

Firmware van een SSD schijf?

Hoe controleer ik dat Defragmenteren uit staat? (heb gelzen dat dit belangrijk is.)

Zijn er andere zaken waar ik goed op moet letten?

Ik maak dan ook meteen een geheel nieuwe schone installatie

met Windows 7 64 bit

Geplaatst:

Even simpel

In de bios moet de sata mode in AHCI mode staan voor het beste resultaat.

Als je windows nieuw installeert herkent hij zelf dat je een SSD gebruikt en zet alle instellingen binnen windows goed.

Formateren doet windows zelf

Firmware ligt aan het merk maar OCZ heeft daar tools voor maar dan moet je op hun website kijken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: abrahamsat
Er is weer iets nieuws,in plaats van ssd,dat nog sneller is
het is de ultimate RAM-Disk,van ArchiCrypt,net gelezen op de
duitse CHIP Online.mischien dat je er wat aan hebt.

Grapjas... wat denk je dat er gebeurt als je de computer uitzet? Ramdisk weg.... Dit kun je wel als een soort tussenopslag gebruiken maar niet als bootdisk. Je moet opstarten van een normale schijf (of SSD) om dit te kunnen gebruiken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz

Grapjas... wat denk je dat er gebeurt als je de computer uitzet? Ramdisk weg.... Dit kun je wel als een soort tussenopslag gebruiken maar niet als bootdisk. Je moet opstarten van een normale schijf (of SSD) om dit te kunnen gebruiken.

Niet noodzakelijk. Je hebt van die RAM schijven met een accu. Als je de PC uitzet zorgt de accu er voor dat de inhoud van de RAM bewaard blijft. Ik heb zo'n kaart liggen van Gygabyte.
Geplaatst:

Dit is een stukje software, dus dat gaat niet op in dit geval.

Geplaatst:

Het bios heeft toch ook een accu (batterij) om je instellingen
(lees data) vast te houden bij uit-stand.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

OK, ik heb ook zo'n stukje software, maar dan gratis. Dat gebruikt ik vroeger al onder MS-Dos. Dan had je een PC met wel 4MB geheugen, en dan kon je een RAM schijf maken van 2MB of zo. Mooie tijden waren dat toen oom Bill nog dacht dat we aan 640kB voldoende moesten hebben.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Con

Het bios heeft toch ook een accu (batterij) om je instellingen
(lees data) vast te houden bij uit-stand.

HG CC

Dat is heeeel wat anders. Een ramdisk staat in je normale geheugen. Hier gaat de spanning vanaf als de computer uit gaat. Ik heb het dus niet over de slaapstand.

Bedenk verder dat:
[#]Het gebruik hiervan ten koste gaat van je vrije geheugen wat je kunt gebruiken voor het draaien van programma's.
[#]Als je bijvoorbeeld heel windows zou kunnen installeren in zoiets het net zo duur of duurder is dan een SSD.
[#]In het bovenstaande voorbeeld bij het eerst aanzetten windows eerst helemaal gekopieerd moet worden naar deze ramdisk vanaf harde schijf of ssd.
[#]Bij het afsluiten van windows de ramdisk helemaal gekopieerd moet worden naar harde schijf of ssd.

Kortom het is helemaal niet praktisch om zoiets softwarematig op te lossen. Je kunt het hooguit gebruiken om bijvoorbeeld je temp directory of swapfile (ook onzinnig) naar toe te schrijven.

Een veel betere tussenoplossing zou bijvoorbeeld een Seagate MomentusXT zijn. Best of Both worlds. Hierin zit een kleine SSD (4GB) gecombineerd met een harde schijf. De meest gebruikte data wordt automatisch op de SSD gezet.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen