Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weer maar eens de vraag over welke mediaspeler geschikt is voor het streamen van hd materiaal.

Na meerdere topics te hebben doorgestruind, kom ik meerdere spelers tegen die kunnen streamen. Althans dat wordt beweerd.

Nu is mijn eigen ervaring dat er wel degelijk verschil is welk hd materiaal je streamt. Het hd content van bijvoorbeeld een film in H264 codering met een grootte van rond de 8-10 GB doen het prima.

Maar na inmiddels het hele netwerk te hebben opgewaardeerd naar het betere gigabit niveau. Het kunnen schrijven en lezen naar de NAS met meer dan minimaal 35 MB/s, is het blijven haperen van BluRay rips(juist de grotere van 20GB en hoger) een vervelende doorn in het oog.

Hier op het forum lees je zelfs dat er eigenlijk geen gigabit netwerk nodig is voor het streamen. Dus heb ik maar eens de mediaspeler vervangen door een laptop met VLC player en gekeken wat dit deed.

Nu, dat werkt dus ook gewoon confused

Het is een laptop met een Core2Duo T5600 1,83Ghz van IBM.

Blijkbaar is het toch de mediaspeler zelf de zwakste schakel. Maar als mediaspeler hebben hier gestaan:

- een TVIX 6500HD met een gigabit aansluiting

- een TVIX HD-N1 met een 100 MBit en 400Mhz processor

- een TVIX 6600 met een 100 MBit en 400Mhz processor.

Allemaal zogezegd geschikt voor hd. De HD-N1 en de 6600 doen het prima als een (lastige schokkende) volledige BluRay rip via USB op een externeschijf wordt aangesloten. Dus met die gedachte dat de netwerkaansluiting het probleem zou moeten zijn, maar een 150MB wireless N adapter erbij genomen. Maar ook dat hielp niet.

Dus bij deze de vraag: Welke mediaspeler kan grote HD bestanden streament weergeven?

Het liefst eentje die net als TVIX een mooie interface heeft en waarbij je DVD-covers in beeld krijgt. Want dat gaat met de TVIX'en prima en de gebrukersinterface ziet er ook gelikt uit.

Ik heb er 2 betandjes bij gedaan van taakbeheer. De belasting van het netwerk en de belasting van de processor en het geheugen tijdens het afspelen van een BR film met VLC-PLayer. Nu die 2 laatste zullen er toe doen voor vloeiende beelden. Dus welke mediaspelers komen daarbij in de buurt?

Wat wel duidelijk is, is dat een 100MBit inderdaad zou moeten voldoen.

post-26783-1318261927,3639_thumb.jpg

post-26783-1318261927,3974_thumb.jpg

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

• Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

En dan nog maar eens een keer, mijn Popcornhour C200 doet dit vlekkeloos.... De netwerk interface staat op 10/100 ingesteld. Over het algemeen zullen de sigma chips weinig problemen geven met streamen.

Belangrijk is dat je NFS gebruikt voor het delen van bestanden en niet streamt via Samba.(standaard windows deling)!!!!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Citaat:
Dus met die gedachte dat de netwerkaansluiting het probleem zou moeten zijn, maar een 150MB wireless N adapter erbij genomen. Maar ook dat hielp niet.

Twee dingen:

- zoals al gezegd, via NFS en NOOIT via Samba mount
- NIET via Wifi, dat wordt ook nooit iets, gewoon bekabeld 100Mbit werkt uitstekend.

En die hoge load op je pc zegt helemaal niks over wat een mediaplayer wel of niet kan.
Het zegt alleen dat je pc softwarematig de stream decodeert wat nogal wat moeite kost.

Mijn HTPC met Atom processor en Nvidia ION chipset speelt Blu-ray af met een cpu-load van 20%, de ION chipset decodeert alles gewoon.
En een goede mediaspeler decodeert ook alles hardwarematig.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Geplaatst:

Geloof me, de vraag komt voort uit maandenlang ge-experimenteer met diverse elementen.

Andere switches, eerst sitecom, daarna Cisco/Linksys, (eventueel) direct de kabel (werd wel een 10-12 meter lange) van de mediaplayer naast die van de NAS in dezelfde (gigaswitch). Andere router (E4200) enzovoorts.

Ook heb ik zowel op NFS als Samba geprobeerd, waarbij ik eerder de indruk kreeg dat NFS zelfs slechter was dan Samba.

Origineel bericht van: RobbieT
Het zegt alleen dat je pc softwarematig de stream decodeert wat nogal wat moeite kost.

Op een gegeven moment ga je aan alles twijfelen.

Ik zie dus dat de processoren van de popcornhours op hogere snelheden draaien. Waar de TVIX het met 300 tot 400Mhz moet doen, draait de popcornhour al gauw op 667 Mhz.

Ik snap dat de afbeeldingen niet volledig reprensatief zijn ivm de draaiende OS en dergelijke, maar het geeft wel aan dat er wel degelijk werk moet worden verricht.

En dan rijst vervolgens dus de vraag: Heeft mijn mediaplayer wel genoeg rekenkracht?

Het spreekt elkaar gewoon tegen.

Dezelfde BR-rip via de USB poort (480MBit) loopt prima, maar via de netwerkaansluiting niet, terwijl de laptop aangeeft dat de snelheid van een 100Mbit al ruimvoldoende zou moeten zijn.

Zou het dan een gebrek van het interne ontwerp kunnen zijn, waarbij de processor zowel het decoderen als het regelen van de datastroom via het netwerk moet verzorgen?

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz
En dan nog maar eens een keer, mijn Popcornhour C200 doet dit vlekkeloos....

Mooie speler, alle waar naar z'n geld is hier wel op z'n plaats. Maar een interne schijf is niet nodig, net als een BluRay drive. En ik heb de indruk, zodra ergens een hardeschijf in kan, drijft dat de prijs aardig op.
Zou een A200, gezien de dezelfde sigma chip, het zelfde doen?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Gerard 76
Hier een Eminent 7080
die streamt full BD bestanden vlekkeloos,

En die heeft dus dezelfde chip (Realtek RTD1073DD) als die bij mij in de TVIX HD-N1 Café zit. Vreemd.

En die van mij speelt wel de HD bestanden als H264 en zo prima af, Maar zodra er een indeling BDMV/Stream,M2TS.000 is, gaat het mis.
Hij speelt ze wel. Maar op een gegeven moment begint de boel te stotteren. Dat kan al na een paar seconden zijn, maar soms ook pas na een minuut. En die laptop loopt gewoon ruim een half uur zonder problemen....

Geplaatst:

mijn popcorn c-200 doet dit perfect....

Geplaatst:

Ga geen kloksnelheden van de diverse chips vergelijken. Dat zegt helemaal niets.

Een i7 (op 1 core) op 2 Ghz is echt stukken sneller dan een Pentium 4 op 3 Ghz....

Zo te lezen heb jij gewoon netwerk problemen.... nogmaals: gebruik NFS! Je geeft zelf al aan dat het via usb wel goed loopt, dus de TVIX kan het gewoon aan. Waar stream je vanaf? een Nas, server of gewoon vanaf je pc?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Dat zeg ik, op een gegeven moment ga je aan alles twijfelen.

En die popcorn vs TVIX: 512 MD DDR2 vs 128 MB DDR en 667Mhz (dacht ik) vs 400Mhz.

Ik kan mij namelijk indenken dat de omvangrijke BR rips welicht een grotere buffer vereisen om soepel te lopen.

Maar even voor de goede orde, een (video)map op je NAS mag toch wel gelijktijdig op NFS als Samba gedeeld worden?

Draai overigens met FreeNas.

Als ik uberhaupt de (standaard) instellingen ga wijzigen (bijv. grotere read/write clusters etc), dan ziet de TVIX de NFS share niet meer.

Geplaatst:

Hier wat afbeeldingen.

Op Samba kan ik dus met gemak (en die is vast niet optimaal ingesteld) minimaal 30-35 MB/s overzetten. Lezen en Schrijven/

Bij NFS valt er niets in te stellen, denk ik.

Zie hier:

post-26783-1318261929,0251_thumb.jpg

post-26783-1318261929,0564_thumb.jpg

Geplaatst:

Er zit veel verschil tussen de diverse BluRay opnames. Zo heb ik onlangs "Letters from Iwo Jima" geript en op mijn ReadyNas gezet. Mijn AC-Ryan Playon!HD speelt deze opname vlekkeloos af via CIFS (Samba etc.). Daarna heb ik een BluRay van Pasolini geript en op de ReadyNas gezet, maar die speelt hij niet af (alleen met heel veel gestotter). Vervolgens heb ik een SATA schijf ingebouwd in de Playon!HD, en de rip van Pasolini daarop gezet. Dat werkt wel beter, maar nog steeds niet goed. Conclusie: er zit heel veel verschil tussen de diverse BluRay opnames, en een speler kan de ene opname prima afspelen, en zich hopeloos verslikken in de andere.

Heb je een Gigabit netwerk nodig voor BluRay? De meeste mediaspelers hebben nog een 100Mb aansluiting. Heb je dus een NAS box, en gebruik je die op een bepaald moment uitsluitend voor het afspelen van je BluRay rip, dan gaat dat waarschijnlijk wel goed op een 100Mb netwerk. Zodra je echter nog iets anders met je NAS boxje gaat doen, heb je een grote kans op stotterende weergave. Gebruik je echter een Gigabit switch, en heeft je NAS box ook een Gigabit aansluiting, dan kun je wel meerdere dingen tegelijk doen. Maar zelfs dan kan het nog fout gaan heb ik gemerkt.

Zou ik met de nieuwe Playon!HD2 spelers mijn Pasolini film wel kunnen afspelen? Waarschijnlijk wel, hij heeft een nieuwere krachtiger chip en een Gb aansluiting. Toch koop ik op dit moment nog niet zo'n speler. Afgezien van het feit dat de software nog niet helemaal uitgerijpt is wacht ik liever op de AC-Ryan Fluxx mediaspeler. Die had al op de markt moeten zijn, maar de introductie is uitgesteld tot mei/juni. Die speler krijgt de krachtigste Intel mediachip die er is, de Atom CE4150. Omdat hij in principe via software codecs alles kan afspelen wat er is (m.u.v. 3D) is dat ook van doorslaggevend belang voor mij. Als AC Ryan er in slaagt de speler met stabiele software op de markt te brengen, dan wordt dit waarschijnlijk de beste speler die er is volgens een aantal reviews.

Geplaatst:

Dus dat is waar we naar toe gaan. De mediaspelers worden in hardware steeds zwaarder en worden eigenlijk de pc's van jaren terug met bijbehorende actieve koeling.

Juist het design van de HD-N1 Café vond ik wel aardig. Door het ontwerp kan deze zonder actieve koeling zijn werk doen.

Maar wanneer kun je nu een speler kopen die al het werk aankan?

Ben ik nog voor de komende jaren "futureproof" als ik nu een C200 of evt een A200 aanschaf?

Of heb ik daar over een paar maanden opnieuw spijt van?

De TVIXjes (vooral de eerste HD6500A een 2tal jaren terug) deden het best goed en vooral met de DVD rips van toen, waren er geen problemen. Maar ja, de tijd gaat door en de eisen worden steeds hoger.

Geplaatst:

Ik heb zelf ondertussen een aantal mediaspelers geprobeerd.

En waar ik steeds op afknap is de support van de fabrikanten.

In het begin lijkt het aardig, tot ze een nieuw model uitbrengen.

En zonder goede support en goede firmware updates ben je nergens met die dingen.

Om daarvan af te zijn ben ik over op een HTPC met een Intel Atom chip en Nvidia Ion chipset.

Daar draait XBMC goed op, hetzij onder Windows of met een volledige Ubuntu installatie, of de XBMCfreak liveCD of op OpenElec.tv.

Net hoe ingewikkeld je het wilt maken.

En er is ondertussen genoeg keus in kant-en-klaar pc'tjes in die configuratie die dat kunnen.

Gooi het geld van je NAS en mediaspeler bij elkaar en je hebt de oplossing.

Zelfde kosten, zelfde stroomverbruik, meer mogelijkheden.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Geplaatst:
Origineel bericht van: Beobuddy
Dus dat is waar we naar toe gaan. De mediaspelers worden in hardware steeds zwaarder en worden eigenlijk de pc's van jaren terug met bijbehorende actieve koeling.

Welnee, die Atom chips gebruiken 7 tot 9 Watt. Dit zijn speciale Atoms voor dit soort toepassingen, en geen gewone Atoms.

Citaat:
Juist het design van de HD-N1 Café vond ik wel aardig. Door het ontwerp kan deze zonder actieve koeling zijn werk doen.

Ieder speler met mogelijkheid voor een HDD heeft een fan.

Citaat:
Maar wanneer kun je nu een speler kopen die al het werk aankan?
Ben ik nog voor de komende jaren "futureproof" als ik nu een C200 of evt een A200 aanschaf?
Of heb ik daar over een paar maanden opnieuw spijt van?

De C200 en A200 zijn prima spelers, maar gebaseerd op een Sigma chip waarvoor al een opvolger uitgebracht is. Dan mag je zelf de conclusie trekken of die spelers futureproof zijn.

Citaat:
De TVIXjes (vooral de eerste HD6500A een 2tal jaren terug) deden het best goed en vooral met de DVD rips van toen, waren er geen problemen. Maar ja, de tijd gaat door en de eisen worden steeds hoger.

Ja mijn eerste Netgear EVA8000 was ook heel leuk voor zijn tijd. Maar daar kan ik nou niets meer mee. Mijn Playon!HD is nu ook verouderd. En als we nu een speler kopen met HDMI 1.3, dan zullen we die over 2 à 3 jaar weer moeten vervangen door één met HDMI 1.4 om 3D goed weer te kunnen geven.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen