Ga naar inhoud


Pergola - Welke klimplanten heb jij?


Gast Tha Great Mac

Aanbevolen berichten

Gast Tha Great Mac

Ik heb een pergola gebouwd (vorig jaar) en zit mijn hersenpannetje nu te breken over welke mooie begroeiïng er tegenaan/overheen kan. Uiteraard kan het met een druif (had ik op vorige pergola), maar iets creatiever, kleur- en geurrijker mag van mij ook wel.

 

Daarom ben ik benieuwd naar jullie oplossingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: D.Quijote
google eens op bruidssluier

Salu2, D.Quijote


Als die klimop ook bij muren kan komen, let dan op dat de wortels niet de muur in groeien. Er zijn ook klimops die zich aan de buitenkant van de muur vastplakken. Volgens mij kan de bruidssluier een redelijk verwoestende uitwerking op metselwerk hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

kan??? nou reken maar van dat hij zeker invloed heeft op alles waar hij tegenaan kan groeien.

Het is gewoon een woekeraar die zeer snel kan groeien en alles wat hij tegenkomt zal overgroeien en eronder dood zal gaan.

 

Wil je wat moois kijk dan eens naar een kiwiplant, die zuigt zich oon niet vast maar draait er gewoon omheen.

Of een trompetbloem (groeit vaak ook echt hard en bloeit meestal pas na 5 jaar)

Blauwe of witte regen kan ook

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Volgens mij kan de bruidssluier een redelijk verwoestende uitwerking op metselwerk hebben.


Oef verwoestend? Noem het maar gerust een wurgplant, vooral als de takken het tweede jaar een stuk dikker gaan worden. Het heeft ons zowat een goede schutting gekost die door dit ´plantje´ werd gesloopt. Eerlijk is eerlijk: hij is mooi en groeit heel erg hard, maar realiseer je inderdaad wat de plant nog meer kan wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

kamperfoelie mooie bloemen ruiken ook lekker. En er zijn soorten die groen blijven in de winter. We hebben ze zelf ook op de pergola.

Bruidsluier groeit te hard na 5 jaar is dit niet meer mooi.

Ik heb er 1 hier in een boom maar zit al helemaal in de kruin.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: gerrit B
Of een trompetbloem (groeit vaak ook echt hard en bloeit meestal pas na 5 jaar)

Die heb ik al staan tegen een gaaswandje, begint net mooi te komen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: clemens2
kamperfoelie mooie bloemen ruiken ook lekker. En er zijn soorten die groen blijven in de winter. We hebben ze zelf ook op de pergola.

Kamperfoelie, diverse soorten jasmijn en diverse soorten clematis zijn ook voorhanden op de genoemde gaaswand. Bruidssluier is dus geen goede optie, strepen we die alvast weg.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dan toch eens naar een winterharde Kiwi.

Mooie plant om te zien met dikke grote bladeren.

Na 3 tot 5 jaar beginnen ze te bloeien met bijzondere groen/witte bloemen en heb je de juiste dan komen er ook echte kiwi's aan.

kiwi7.jpg

Hier hadden we vorig jaar toch een emmer of 3 vol met kiwi's.

Niet dat ze zo te eten zijn, die zijn zo zuur als maar kan, maar als jam ed. zeer goed en erg lekker.

Ik heb toen een plant gekocht bij dat tuin bedrijf in Hillegom en die is 2 slachtig zodat je niet meer een mannelijke en vrouwelijke plant nodig hebt.

In het begin wel even helpen met naar boven klimmen maar daarna ging hij hier uitstekend en hebben we er nu al 3 jaar vruchten van en beginnen we hem nu op te snoeien zodat we er ook als het warm is lekker onder kunnen zitten want het bladerdak is zeer dicht zodat het lekker koel blijft en bij wat regen je er niet direct nat onder wordt.

kiwi1.jpg

Ander voordeel is dat de bladeren lang aan de plant blijven zitten en pas na de 1e nachtvorst met z'n allen in 1 keer naar beneden komen.

Het is wel in een keer een hele vracht maar 1 x opruimen en je hoeft niet weer.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Wauw, die is ook erg leuk. Ik dacht inderdaad dat je wel een heer en dame nodig had, maar er zijn dus ook tweeslachtige planten. Die komt op het lijstje 'to discuss with her majesty'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 ding moet je rekening mee houden nl. zo rond deze tijd niet denken er wel even een tak af te kunnen knippen oid.

Hij begint nu nl. uit te lopen en dan komt die sapstroom op gang en die laat zicht net als bij de druif niet tegen houden.

Bij een druif stopt die meestal zo wel met een weekje maar bij de kiwi duurt dat echt weken en kun je er rustig een emmer onder zetten zoveel water komt er uit.

Dus snoeien in de zomer en het najaar.

Wij hadden hem voor het eerst gezien in een park in hochsauerland daar bleek hij ook tegen de kou te kunnen en hadden ze er een compleet terras mee overdekt zodat je er lekker onder kon zitten en zo tegen de kiwi's aan keek.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...