Ga naar inhoud


Pergola - Welke klimplanten heb jij?


Gast Tha Great Mac

Aanbevolen berichten


Blauwe regen. Ruikt zeer sterk en bloeit bij ons 2 keer.

Verder heb ik een witte klimroos met kleine bloemetjes. geen idee hoe die heet.

 

Achter tegen de gevel met hout raamwerk een passiebloem.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of wat dacht je van klein fruit zoals een braam. Nog lekker ook. Er zijn volgens mij soorten zonder doorns.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Gaaf, al die reacties, ik ben er blij mee. Buiten de pergola heb ik ook nog een schutting die wel wat kleur kan gebruiken, dus al jullie tips neem ik ter harte bij het uitzoeken van de planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb zelf klimop aan mijn schutting zitten. Snoei die 2 keer per jaar, voor- en najaar. Voor de rest altijd groen en weinig bladval. Nestelden vogels in maar sinds dat de buren een kater hebben niet meer. Had ook een winterharde kiwi. Maar die is ondanks de winterhardheid dood gegaan. Mijn tip voor een kiwi is, op tijd snoeien.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

De kiwi gaat het niet worden voor de pergola, wellicht wel om een natuurlijke terrasoverkapping te maken. Staat natuurlijk mooier dan een plastieken afwerking smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Die toepassing heb ik reeds gedaan op een 10 meter lang gaaswerk. Verschillende soorten clematis, kamperfoelie en meer van dat. Vorig jaar geplant, begint nu wat te worden. Vanwege de verschillende soorten moet ik straks zo'n 11 maanden bloei hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Zeker weten. Ondertussen heb ik ook nog wat gelezen over klimrozen, ook erg fraai en niet alledaags op een pergola.


even miere(n)neuken. whistle

Klimplanten hebben speciale klimorganen zoals hechtwortels (klimop) of ranken druif). Een roos heeft geen klimorganen en is dus feitelijk geen klimroos, maar een leiroos.

Gr Bart.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Dat weet ik, ze dienen geleid en ondersteund te worden. Mierenneuken is uiteraard toegestaan, het draagt bij aan de opgedane kennis smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je over een klimroos denkt, probeer dan de Zepherine Drouhin eens, een speciale oude roos ( 1800zoveel) met knalroze bloemen (en combineer die eens met een lichtblauwe Clematis, je weet niet wat je ziet en ruikt).

Nadeel: gevoelig voor schimmel, dus (preventief) van tijd tot tijd ondersteunen met een antischimmelmiddel.

Voordelen: zeer mooie kleur en vorm, heerlijke geur die je nooit vergeet, doorbloeiend van zeer vroeg tot zeer laat in het jaar als je de uitgebloeide bloemen weg haalt en volledig doornloos!

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: minplus
Als je over een klimroos denkt, probeer dan de Zepherine Drouhin eens, een speciale oude roos ( 1800zoveel) met knalroze bloemen


Dat is waarschijnlijk nog een echte roos. De rozen van tegenwoordig zijn hybrides. Je krijgt daar veel meer bloemen van, maar de echte rozen hebben veel meer geur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...