Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil a.s. weekend weer even mijn dak op om te kijken of ik de schotel wat beter kan gaan uitrichten.

Ik maak gebruik van een 70 cm Triax schotel met een officiele Canal Digitaal Quad lnb, niets speciaals dus en redelijk basic.

Normaal gesproken moet je de houder van de Triax schotel op de 19,2 graden LNB kop vast maken. Vervolgens de LNB van de 23,5 graden, wat hoger zetten en klaar.

Ik vroeg me dus nu even af; stel dat ik mijn schotel africht op de 23,5, de Triax houder vastmaak op mijn lnb van de 23,5 kop en vervolgens de lnb van 19,2 juist wat lager zet. Dus precies tegenovergesteld.. Gaat dit dan werken? Of maak ik hier een zware denkfout.

Dit omdat de meeste zenders op 23,5 zitten en momenteel mijn 19,2 zenders qua signaalsterkte een stuk beter zijn, maar al mijn belangrijke zenders zitten dus op 23,5 waar nu de kwaliteit van het signaal een stuk minder is.

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Geplaatst:

Dat is geen enkel probleem de duo lnb om zetten ,en de schotel een beetje naar links draaien

als je voor de schotel zit.Op deze manier heeft 23,5 het sterkste signaal

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Hallo Cronos

Je schreef: Normaal gesproken moet je de houder van de Triax schotel op de 19,2 graden LNB kop vast maken.

Ja daar is soms best wat misverstand over. Op de site van CanalDigitaal zijn beide versies te lezen, bevestigen aan de 19,2 graden-lnb (zie: http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFile...duo-lnb-los.pdf ) en bevestigen aan de 23,5 graden-lnb (zie http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFile...set-duo-lnb.pdf ).

De duo-lnb bevestigen aan de 19,2 graden-lnb heeft het voordeel dat als de schotel met een single-lnb al goed op de Astra 1 is uitgericht, je de schotel in positie kunt laten staan als je een duo-lnb gaat monteren. Niet iedereen durft het aan om zelf een schotel uit te richten. Het nadeel is wel dat de zwakkere Astra 3 niet echt helemaal optimaal ontvangen wordt.

Bij het plaatsen van een een nieuwe schotel wordt in de andere beschrijving van CanalDigitaal wel aangegeven de Astra 3-lnb in de klemhouder te zetten. Dit heeft het voordel wat de moderator al zei, dat de Astra 3 met maximaal signaal ontvangen kan worden mits de schotel natuurlijk goed is uitgericht.

Je moet er dan inderdaad voor zorgen dat de vrijhangende Astra 1-lnb iets lager wordt gezet dan de Astra 3 lnb.

Je schreef dat je deze verandering wilde doen om je schotel wat beter uit te richten. Ik ben benieuwd welke reden je hiervoor hebt, misschien problemen met de ontvangst van Eurosport-HD en History-HD?

Geplaatst:

Hartelijk bedankt voor de info en de links smile

Ik had die info nog niet eerder gevonden op de Canal Digitaal site.

Ik zal het resultaat nog wel even posten in elk geval smile

Geplaatst:

Ik plaats de DUO lnb´s altijd met 23,5 in de houder.

Die opdracht heb ik zelfs destijds van de technische dienst van CD meegekregen..

DISCLAIMER:

All statements, events, names and numbers mentioned in this message are fictional. Any resemblance to reality is coincidental and unintended.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Satkijker

Je schreef dat je deze verandering wilde doen om je schotel wat beter uit te richten. Ik ben benieuwd welke reden je hiervoor hebt, misschien problemen met de ontvangst van Eurosport-HD en History-HD?

Nog even een kleine aanvulling op je post. Dit is exact de reden. Nu ook Travel Channel HD gestart is werkt het gewoon niet goed op mijn decoders. De eerste 20 minuten is het beeld niet om aan te zien, ik weet uiteindelijk niet zeker of het de uitrichting van de schotel is, maar baat het niet dan schaat het niet he smile

Geplaatst:

Dit lijkt wel een lekke lnb ,dan heb je dit probleem ook ,of een slechte

F connector aansluiting

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: satencom
Dit lijkt wel een lekke lnb ,dan heb je dit probleem ook ,of een slechte
F connector aansluiting

Tsja, ik zal niet zeggen dat het niet zo is.. maar ik heb het alleen op de transponder van Eurosport HD/History HD & Travel HD. Alle overige HD zenders gaan gewoon goed en heb ik meteen beeld. Ook na 20 minuten heb ik gewoon goed beeld op deze zenders. Persoonlijk twijfel ik er dus wel aan dat dit probleem veroorzaakt wordt door de schotelafstelling, maar het kan nooit kwaad om te zien of ik het nog de kwaliteit van het signaal een paar procent hoger kan krijgen...

Geplaatst:

Als je Astra 1 in je brandpunt hebt en Astra 3 als reflex, dan is de invalshoek van 23 graden ruimer dan die van 19 graden.( heeft dus niets met het getal 19 of 23 van doen !!)

Probleem is dan, dat je ook een reflex ontvangt van de BADr-4 sat op 26 graden Oost.

Jouw Eurosport HD zit op 12110 horizontaal en een van de transponders van de BADr zendt ook uit op 12111 H, dus dit geeft een verstoring in de ontvangst van Eurosport.

Zet je nu de Astra 3 in het brandpunt, dan zul je door een smallere invalshoek daar geen last van hebben,

omgekeerd is er dan geen reflex storing bij de ontvangst van Astra 1 (april 2011)

groeten van Snurker sleep

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:
Origineel bericht van: Snurker
Als je Astra 1 in je brandpunt hebt en Astra 3 als reflex, dan is de invalshoek van 23 graden ruimer dan die van 19 graden.( heeft dus niets met het getal 19 of 23 van doen !!)
Probleem is dan, dat je ook een reflex ontvangt van de BADr-4 sat op 26 graden Oost.
Jouw Eurosport HD zit op 12110 horizontaal en een van de transponders van de BADr zendt ook uit op 12111 H, dus dit geeft een verstoring in de ontvangst van Eurosport.

Zet je nu de Astra 3 in het brandpunt, dan zul je door een smallere invalshoek daar geen last van hebben,
omgekeerd is er dan geen reflex storing bij de ontvangst van Astra 1 (april 2011)

groeten van Snurker sleep

Klinkt aannemelijk, dank voor deze toelichting.
Ik kon niet wachten en ben dus vanavond al even mijn dak op gegaan, toch prachtig weer smile. De 23,5 LNB is nu de centrale kop en zoals verwacht zijn de zenders van de 23,5 wat meer kwaliteit gaan geven (ongeveer 5%). De 19,2 zijn er ongeveer 5% op achteruit gegaan, dus dat klopt dan wel denk ik. Dit zijn in elk geval waardes die mijn decoder weergeven, dus ik weet niet hoe betrouwbaar dit uiteindelijk is.
In elk geval heb ik History HD nog niet kunnen testen aangezien mijn decoder al warm gedraait was en deze dus meteen wel goed beeld ging geven. In elk geval was hier ook de kwaliteit wat meer geworden (2%), dus hopelijk is dit voldoende. Morgenochtend zal ik het even testen smile

Geplaatst:

Met History HD dezelfde problememn, de verandering op mijn schotelinstelling heeft geen effect gehad...

Geplaatst:

Hallo Cronos

Het probleem met History-HD en Eurosport-HD is een bekend probleem. Er zijn heel veel mensen die deze twee zenders niet of met veel moeite kunnen ontvangen. Het probleem zit hem in de DVB S2-8psk modulatie in combinatie met de Viaccess-codering. Hoe beter de signaalkwaliteit, hoe minder last dat je er van hebt maar voor sommige tuners is het probleem niet weg te krijgen.

Ook ik had al geruime tijd last van dit probleem met mijn officieel goedgekeurde Inverto Scena5m HD-tuner. De importeur had die problemen geruime tijd geleden ook al gemerkt en daarom is er speciaal voor de Nederlandse gebruikers, een nieuwe softwareversie ontwikkeld door de Duitse fabrikant want in Duitsland hebben ze dit probleen niet omdat daar de meeste zenders ongecodeerd zijn. Ik gebruik de nieuwe software voor mijn Scena5m nu al weer een aantal weken en het probleem is helemaal over.

De vraag is of jij wel de nieuwste software in je tuner hebt zitten. Is dit wel het geval, dan zou ik dit probleem eens voorleggen aan de Rebox-importeur

Geplaatst:

Het lijkt mij vrij stug dat Badr4 op 26 oost op een 64cm schotel stoort, aangezien deze hier in de regio niet zo'n sterk signaal maakt. Ik denk eerder dat dit te maken heeft met de niet zo robuste parameters van de transponder op 23,5 dan met een verstoring van Badr4.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Satkijker
Hallo Cronos

Het probleem met History-HD en Eurosport-HD is een bekend probleem. Er zijn heel veel mensen die deze twee zenders niet of met veel moeite kunnen ontvangen. Het probleem zit hem in de DVB S2-8psk modulatie in combinatie met de Viaccess-codering. Hoe beter de signaalkwaliteit, hoe minder last dat je er van hebt maar voor sommige tuners is het probleem niet weg te krijgen.
Ook ik had al geruime tijd last van dit probleem met mijn officieel goedgekeurde Inverto Scena5m HD-tuner. De importeur had die problemen geruime tijd geleden ook al gemerkt en daarom is er speciaal voor de Nederlandse gebruikers, een nieuwe softwareversie ontwikkeld door de Duitse fabrikant want in Duitsland hebben ze dit probleen niet omdat daar de meeste zenders ongecodeerd zijn. Ik gebruik de nieuwe software voor mijn Scena5m nu al weer een aantal weken en het probleem is helemaal over.
De vraag is of jij wel de nieuwste software in je tuner hebt zitten. Is dit wel het geval, dan zou ik dit probleem eens voorleggen aan de Rebox-importeur

Heren... bedankt voor jullie antwoorden. Bovenstaand verhaal klinkt erg aannemelijk, het komt er op neer dat het toch in de software zit en het dus ook met software op te lossen is. Rebox is in elk geval wel op de hoogte van de problematiek en ze gingen onderzoeken wat ze eraan kunnen doen om het te verhelpen. Persoonlijk denk ik niet dat ik nog een veel sterker signaal kan krijgen met de huidige hardware die ik nu heb.. Ik wil dit jaar nog wel een keer mijn schotelset gaan vervangen voor een iets professionelere set, misschien dat de boel dan wel wat beter kan gaan werken. Vooralsnog is het hopen op een zeer snelle software update of een Clark Tech kopen. smile

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen