Ga naar inhoud


Wanneer mogen de koeien weer de wei in?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Vandaag een flinke rit gemaakt door Nederland, wat me opviel is dat er nog veel koeien op stal staan. En dat bij het prachtige weer van vandaag. Gaan we die de hele zomer binnenhouden? Zit er zo'n groot economisch verschil tussen binnen en buiten?

 

Ik zie ze toch liever in de wei.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


das afhankelijk hoeveel gras er staat,momenteel staat er hier nog niet zo heel veel (te droog ) en het eerste gras kuilen wij in voor de winter dan pas gaan onze 100 melkvee naar buiten ga maar uit vanaf de Pinksteren zo ongeveer

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was onlangs nog een docu op NDR over een veeboer met koeien, die een jaar gevolgd was.

Op een gegeven moment was het dus dat de koeien weer de wei in mochten.

Zelden zulke blije dieren gezien.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koeien staan hier 's-winters gewoon buiten in de sneeuw, pas als het écht gaat vriezen worden ze 'opgehokt'.

 

Maar het zijn dan ook geen melkkoe'watjes', maar roodbruine Limousin runderen die voor het vlees worden gehouden.

 

"Melk?, da's voor de varkens" zeggen de boeren hier. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: minplus
Verplaats je even in de koe of, als dat te moeilijk is, ga eens kijken als die dieren voor het eerst weer naar buiten mogen, dan weet je het 100% zeker.


Nou werk ik elke dag met koeien, dus dan kan ik mij er goed in verplaatsen. Je zou eigenlijk eens en moderne koeienstal moeten bekijken, daarin kun je niet concluderen dat in de weide het welzijn beter is.

Denk je maar in als je in deze tijd een compleet zwart pak lekker de hele dag in de zon gaat zitten, dan zit je liever binnen.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam regelmatig in de oude koeienstal van mijn buurman. De koeien liepen als het niet te koud was buiten, werden voor het melken eind middag binnen gehaald en gingen 's ochtends weer naar buiten om van de vrijheid en de zon te genieten.

Ik kom ook in zijn moderne nieuwe stal. De koeien kunnen zelf elk moment kiezen of ze binnen of buiten willen zijn en of en wanneer ze gemolken willen worden. De praktijk is dat ze de afgelopen dagen kozen om buiten te zijn en af en toe voor het melken naar binnen gingen en daarna weer naar buiten.

Kan het nog duidelijker?

En zoals al gezegd werd, een paar bomen in een groot weiland en de koeien gaan daar op de snikhete dagen in de zomer wel onder liggen (maar blijven buiten) en deze dagen gingen ze niet in de schaduw maar heerlijk vol in de zon.

 

Probleem is dat de methode van de koeien buiten bij het oude stal-type meer werk kost dan ze opsluiten in een stal en daar voeren. Mijn buurman koos voor buiten en iets meer werk maar vond het kwartier buiten wandelen en de koeien ophalen geen enkel probleem. Ik vind hem een goede boer.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je een kunnen uitleggen wat voor werk je meer hebt als je de koeien buiten laat lopen?

 

De koe haalt het gras zelf op en brengt zn behoefte weg. Scheelt veel werk. Probleem is dat het gras wat nu buiten staat zo snel verteerbaar en eenzijdig is dat het moeilijk is de koe lang in de wei te laten zonder dat gezondheidsrisico's meebrengt.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik hou er ook van als de koeien buiten lopen in deze dagen. Ik vind alleen het commentaar dat een koe in een stal altijd ongelukkig is onterecht.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: uniden
das afhankelijk hoeveel gras er staat,momenteel staat er hier nog niet zo heel veel (te droog ) en het eerste gras kuilen wij in voor de winter dan pas gaan onze 100 melkvee naar buiten ga maar uit vanaf de Pinksteren zo ongeveer


hier ook met onze paarden. gras nog te laag, en eerste lading willen we hooi van maken. denk ook dat het juni wordt voordat ze op het grote gras gedeelte kunnen.

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zo op internet tegen kom is meer werk en minder melk, waarbij voor meer werk vooral bijkomende werkzaamheden als palen slaan, draden trekken en verweiden genoemd worden. De hoeveelheid hangt sterk af van de manier waarop je bezig bent en van het gebied waar je woont, zoals permanent weiland of wisselbouw, alleen gras of een mengsel, enz. Minder melk is logisch, lopen en grazen kost energie.

Een koe is natuurlijk absoluut niet altijd ongelukkig in een stal en de ene stal is de andere niet, je kunt het je hoogstens afvragen van een koe die altijd in een stal staat op een kleine ruimte.

(On)gelukkig voelen is een subjectieve zaak, je weet zelfs niet of een kip op 20 bij 20 cm met z'n hele leven een volle voerbak voor z'n snavel en een lopende band onder z'n kont of een gans met dagelijks een paar maal een trechter in z'n strot gelukkig is of niet. Het enige wat je waarneemt als je er ogen voor hebt en het hebt leren waarnemen is vreemd gedrag bij dergelijke dieren, net zoals je ziet bij een gorilla in een betonnen kooi van 3 bij 3 meter.

Als ik over m'n monitor heen kijk zie ik (al weken) een serie paarden (momenteel) rustig grazen en vaak spelen. En ja, ze worden dagelijks nog even bijgevoerd bij dit droge weer. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel land en hoeveel dieren je hebt of ze (vroeg) buiten kunnen of niet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens onderzoeken maakt het weinig uit waar de koe staat maar gaat het erom wat de koe gewend is.

Nadeel van geweide koeien is dat ze een eenzijdig voer hebben aan het gras wat enorm eiwitrijk is maar koolhydraat arm en daarvoor bijgevoerd moeten worden. Het voordeel is daartgen dat het wei in de melk van bijzonder hoge kwaliteit is en graskaas ook veel beter van smaak is.

 

De moderne stal heeft klimaatregeling en vrijloop voor de koe en diverse roterende bostels waar ze lekker tegenaan kunnen schuren.

Een koe die voor het eerst in het jaar weer naar buiten mag hoeft niet van blijschap te springen maar kan ook springen uit stress voor het naar buiten gaan. Na een half uurtje is het springen afgelopen en doen ze hun ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...