de Steef Geplaatst: 20 april 2011 Geplaatst: 20 april 2011 Ik heb voor mijn aanhanger een complete balk met alle verlichting er op gekocht, omdat ik het geknoei met slechte verbindingen helemaal zat was. Het probleem is nu dat deze het op de ene auto (C4) perfect doet en op een andere niet (Zafira). De oorzaak ligt hem waarschijnlijk in het feit dat de led's te weinig stroom trekken. Waar zou ik een extra weerstand moeten plaatsen om de zaak toch werkend te krijgen en hoe groot zou deze moeten zijn ?
kweetnie Geplaatst: 21 april 2011 Geplaatst: 21 april 2011 Ik denk dat je redenering fout is. Zouden de LED's "te weinig stroom trekken", dan zou er juist een weerstand weg (of lager) moeten maar goed, ik denk niet dat dit het probleem is. Zijn de aansluitingen wel goed? (identiek van beide auto's) Gr. >>>> Ik ben luier dan Pampers...<<<< Kweetnie
alx Geplaatst: 21 april 2011 Geplaatst: 21 april 2011 Een paralelle weerstand wordt bedoeld, denk ik. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
de Steef Geplaatst: 21 april 2011 Auteur Geplaatst: 21 april 2011 OK, Dus toch parallel. Ik kon het op andere fora niet goed vinden. Nu nog de waarde. Ik lees op diverse plekken dat ik het beste een weerstand kan nemen van 1.25 Watt. De waarde wisselt echter van 7 tot 10 Ohm Ook heb ik begrepen dat de weerstand erg heet kan worden. Dus kan iemand het volgende bevestigen: plaats parallel aan de LED's een weerstand van 10 Ohm 1,25 Watt. Dank tot zover
boarder Geplaatst: 22 april 2011 Geplaatst: 22 april 2011 1,25 Watt is te weinig bij 10 ohm en 12 volt. er vloeit door de weerstand een stroom van meer dan 1 ampere.Het nodige vermogen moet dan groter dan 12volt x 1 ampere = 12watt zijn. Je kunt de weerstand berekenen aan de hand van de lampjes: vermogen delen door 12Volt en deze waarde vermenigvuldigen met de stroom (stroom is watt gedeeld door volt)
de Steef Geplaatst: 22 april 2011 Auteur Geplaatst: 22 april 2011 Ben alweer een stap verder: Het blijkt dat dit soort weerstanden standaard bij auto-shops worden verkocht en inderdaad aardig wat zwaarder zijn dan 1.25 Watt Vraag me nu alleen nog af of die weerstand toch niet in serie geplaatst dient te worden en wat voor invloed dat dan weer heeft op de led verlichting. Immers het parallel plaatsen aan de Led zal de belasting voor de auto alleen maar lager maken. Ga morgen maar eens naar zo'n auto-shop toe, want ik zal vast niet de eerste zijn met dit probleem.
boarder Geplaatst: 22 april 2011 Geplaatst: 22 april 2011 de weerstand moet parallel geplaatst worden, anders is de stroom om de knipperrelais te laten werken niet voldoende.
chablis Geplaatst: 22 april 2011 Geplaatst: 22 april 2011 Origineel bericht van: boarder de weerstand moet parallel geplaatst worden, anders is de stroom om de knipperrelais te laten werken niet voldoende. Zodra je een weerstand in serie zet, gaat de stroom altijd omlaag, dus maak je het probleem alleen maar groter. Om de stroom te verhogen plaats je dus een shunt (is paralell weerstand) DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
Oldereast Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Die Zafira heeft een canbus systeem die defekte lampen detekteerd, daarom moet er altijd een belasting op aangesloten worden als je geen gloeilampen gebruikt. Dat moet ook met xenon verlichting. Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..
de Steef Geplaatst: 24 april 2011 Auteur Geplaatst: 24 april 2011 Ik weet niet zeker de aanhanger verlichting op de canbus zit aangesloten. Er wordt gebruik gemaakt van een astm12 module van westfalia. Het vervangen van de relais zou inderdaad de meest elegante oplossing zijn (bedankt voor de tip !) maar in de module zitten vrij kleine relais tussen de smd's gemonteerd, dus daaraan prutsen wordt me iets te riskant. Zit er nu aan te denken om een soort verloop kabel te maken met de 2 weerstanden aan de buitenkant gemonteerd voor de koeling. Al verwacht ik niet al te veel hitte aangezien de knipperlichten natuurlijk niet volcontinu branden zoals de normale nachtverlichting.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen