Ga naar inhoud

vu+ en twin lnb's krijg maar geen signaal.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit is de eerste keer dat ik zoiets installeer, en ik krijg maar geen signaal uit mijn schotel.

De opstelling is als volgt:

een grote triax schotel; twee twin lnbs op een houder, hangen aan een 4/1 Disecq switch.

De bedoeling is om Astra 1 en 3 te ontvangen, was van plan dit uit te richten met een satfinder, maar die wijst nul aan, zou volgens handleiding al op 1 moeten staan als het stroom krijgt van de ontvanger. Die ontvanger is een VU+ duo.

Die krijgt ook niets binnen (bij "zenders zoeken" staat er dat er niets op tuners A en B is aangesloten).

Heb het ook geprobeerd de televisie zelf als ontvanger te gebruiken, (blijkbaar bouwen ze dat tegenwoordig in) maar die doet het ook niet.

Enige ideeën wat ik fout zou kunnen doen? of wat er niet naar behoren werkt? Dingen die ik moet proberen?

De kabel is niet gebroken, ik heb hem getest met een multimeter.

Geplaatst:

Op de zijkant van de bevestigings-klem van schotel staat een graden boog , die moet je ongeveer op 29 graden zetten ,en dan de lnb die op 19,2 eerst uit richten op waar de zon

ongeveer 12.30 uur staat .En dit kun het beste doen , met de sat meter, en even zonder de

Disecq switch .

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

oké, heb het nog eens allemaal geprobeerd, met switch zonder switch, op de tv ipv VU, met de andere LNB.

de 29 graden had ik al goed, de 19,2 heb ik nu iets beter geprobeerd. Die waarde klopt denk ik niet, 19,2 is toch gewoon de oosterlengte van de vogel? Maar het klopt wel bijna.

nog steeds niets, het probleem ligt misschien ergens anders, want die satfinder moet al oplichten zonder dat de LNB ontvangst heeft, toch?

Geplaatst:
Origineel bericht van: rakel
twee twin lnbs op een houder, hangen aan een 4/1 Disecq switch

Je hebt toch niet de 4 aansluitingen van de twin LNBs op de 4 poorten aangesloten van die switch? confused

En kijk voor het uitrichten eens op dishpointer

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Goed nieuws, alles blijkt te werken met de televisie als decoder, het probleem ligt dus vrijwel zeker bij de VU.

Ik zal hem nu uitrichten met de tv, het probleem met de VU kan ik daarna ook nog oplossen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: vGnp
Je hebt toch niet de 4 aansluitingen van de twin LNBs op de 4 poorten aangesloten van die switch? confused

Jawel, dat heb ik wel gedaan. Mag dat niet? het lijkt wel te werken.
Om hem uit te richten doe ik het wel per aansluiting.

dishpointer was handig voor de richting, bedankt
Heb nu al astra 1, is een beetje een lastige houder om astra 1 en 3 tergelijk goed te ontvangen.
Geplaatst:

Alleen op deze manier gaat het goed werken

post-33015-1318261987,5346_thumb.jpg

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

zoals satencom het tekent zal de enige juiste methode zijn.

je hebt je diseqc en je vu serieus in de war gestuurd :-)

per tuner moet je een apart diseqc hebben...

Geplaatst:
Jawel, dat heb ik wel gedaan. Mag dat niet?

Ach, wie ben ik om je dat te verbieden. Maar het helpt niet (niks)
Een 4/1 DiSEqC switch is bedoeld om 4 LNBs op aan te sluiten, zodat je tussen die 4 LNBs kunt schakelen.
Het aansluiten van twin LNBs op een 4/1 switch voegt niets toe, je moet voor poorten 1 en 2 dezelfde
satelliet instellen, evenals voor poorten 3 en 4.
Bij twee stuks twin LNBs worden in de regel twee 2/1 DiSEqC switches gebruikt, om of twee enkel tuner
ontvangers of 1 ontvanger met 2 tuners aan te sluiten.

vGnp

post-40989-1318261987,5494_thumb.jpg

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Bedankt voor de hint!

Heb deze opstelling gekregen via via via smile

Ik veronderstelde dat het wel klopte en iets van logica in zo'n switch zat. Denk nog steeds dat die VU niet werkt, want ik heb er al een LNB aangehangen zonder switch en dat werkte ook niet, heb een tv met een enkele tuner, daar werkt het wel, zelfs met die verkeerd aangesloten 4/1 switch. (verklaart wel waarom de tv enkel een satelliet wou vinden op LNB1 en 3 en niet op 2 en 4)

Ga in ieder geval eerst en vooral een switch gaan bijhalen en een kabel bij leggen (heb nu die gaten gedicht smirk )

Klopt het dat ik die 4/1 switch kan gebruiken voor 1 van de tuners? (als een 2/1 switch)

Geplaatst:
Klopt het dat ik die 4/1 switch kan gebruiken voor 1 van de tuners? (als een 2/1 switch)

Natuurlijk. Je kunt van een switch gewoon poorten open laten.
Het heeft alleen, zoals ik al zei, geen nut om signalen dubbel aan te sluiten.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Je moet de vu+ duo wel laten weten hoe veel lnb's je gebruikt.

Selecteer de juiste satelliet voor de port A en port B met de L of R knop van je

afstandsbediening ,Denk er wel om dat je de lnb's in deze volgorde op je switch

aansluit dus de 19,2 op 1 en de 23,5 op 2

post-33015-1318261987,7246_thumb.jpg

Geplaatst:

open poorten op je diseqc ook afsluiten met een F-afsluitweerstand connector (amai wat een woord :D )

Geplaatst:
Origineel bericht van: SatMann
open poorten op je diseqc ook afsluiten met een F-afsluitweerstand connector (amai wat een woord :D )

Is die afsluitweerstand nodig/voegt die wat toe?
Ik heb bij mijn 4/1 diseqc's 1 poort afgedicht met vulcaniserende tape om het af te dichten.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Geplaatst:
Origineel bericht van: Golfdiesel
Is die afsluitweerstand nodig/voegt die wat toe?

Hangt er van af hoeveel "stoorbronnen" zich in de buurt bevinden.
Als er niets zoals b.v. een DECT telefoon (basis)toestel in de buurt is is er niks aan de hand.

vGnp

Satlook Digital NIT

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen