Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

 

De airco van mijn Vivaro doet raar: na een tijdje rijden met de airco aan (blaast lekkere koude lucht), stopt hij ineens met koude lucht geven (blower blijft werken en warm doet het ook gewoon).

 

Als ik de auto stop, de motor uitzet en na een tijdje weer start, dan doet de airco het weer.

 

Heeft een van jullie een idee wat het probleem kan zijn?

 

Gr. Remo

.


Geplaatst:

Is lastig om hier antwoord op te geven.

Waar ik aan denk.

 

Te weinig koelmiddel.

Ventilator condensor draait niet.

Koppeling compressor.

Temperatuur sensor.

 

Ga gewoon langs een airco boer,deze hebben de juiste kennis.

 

  • 2 weken later...
Geplaatst:

Het probleem was: te weinig koelmiddel.

 

En ik vraag vaak liever hier eerst wat raad voor ik naar een garage ga. Dan kom ik wat beter beslagen ten ijs. Er zit immers veel kennis hier op het board.

 

Gr. Remo

.

  • Moderator
Geplaatst:

hoe oud is die Vivaro dan? Normaal gesproken zou het zo moeten zijn dat het koelmiddel langzaam verdampt. Als die auto nog geen 3 jaar oud is en het koelmiddel is nu al te weinig, hou er dan maar rekening mee dat je ergens een lek in je airco systeem kan hebben waardoor dit ontsnapt.

 

Ik heb het ook eens gehad met een 2 jaar oude peugeot 307, die had ook ineens te weinig koelmiddel, dat is toen bijgevuld, en een half jaar later was het weer zover. Toen bleek er een slangkoppeling van de airco te lekken en die is toen vervangen, systeem weer gevuld en toen was het weg.

 

De garage kan een substantie aan het koelmiddel toevoegen wat een kleur laat zien als het lekt, zo spoort men lekken in het systeem op.

 

Hopelijk is het bij jou niet zo.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Mogelijkheden om lekkage op te sporen.

 

(1)Halogeenlekdetector:

Een halogeen detector herkent de in de lucht aanwezige koudemiddel-concentraties.

Weergave geschiedt door een pieptoon die in geval van lekkage in frequentie toeneemt. Meestal is

er ook een optische controle door middel van een lichtsignaal.

 

(2)UV lekdetector

Door een fluoriserende-olie via de servicenippel van het lagedrukgedeelte toe te voegen kan met

behulp van een UV-lamp lekkage worden opgespoord. Langs een lekopening wordt vanuit

het systeem de fluoriserende olie geperst dat oplicht met behulp van de UV-lamp. Een speciale bril

maakt de lekkages duidelijk zichtbaar en beschermt de open tegen de UV-straling. Om lekkage te

kunnen opsporen moet het systeem wel voldoende druk hebben.

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Geplaatst:

Ik ken ook een verhaal van mensen wiens auto airco niet goed/voldoende was afgevuld waardoor ze na een paar maanden met problemen zaten.

 

In dit geval wilde de garage ze 'hervullen' in rekening brengen. Gelukkig was de persoon bij wie ze dit probeerde vrij mondig, maar ik kan me voorstellen dat er garage's zijn wie dit misschien bewust doen in de hoop dat mensen ervoor betalen.

 

Wil ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar als er, zoals Wiz zegt, geen lekkage is en je auto en haar airco zijn nog vrij nieuw... ze kunnen het vergeten zijn natuurlijk, maar ik zou d'r niet voor betalen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Geplaatst:

In ieder geval eerst even inlezen. De airco van m'n Benz blies vanaf midden vorige week warme lucht.

Daarna het Mercedes forum eens doorgespit, en volgens de daar gevonden aanwijzingen vanmiddag via

bepaalde toetsencombinatie's e.e.a. eens gereset, en foutmeldingen verwijderd.

En hij blies vrijwel direct weer koude lucht. Of dat zo blijft is afwachten, maar ik vond het wel frappant.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Doppertje
Geplaatst:

Wij rijden allemaal in Opel bussen en mogen de Airco op advies van de dealer als het kan niet uitzetten. Er zijn na de overgang van Ford naar de Opel vrij veel problemen geweest met lekkages aan de compressor. In de garage is toen vastgesteld met fluor ofzo en een bril at de compressor lekte. Omdat die airco met een electromagnetische koppeling werkt, schakelde die in de veiligheid en dus uit. Nu die aangehouden wordt zijn er amper problemen meer. Ja, af en toe een fan die niet aan gaat door een defecte zekering of thermostaat.

Voordeel met airco altijd aan is lekker droog in de wagen en in de winter niet krabben. Nadeel is dat de brandstofverbruik wat hoger ligt.

In mijn eigen auto zit ook een airco, maar die Megane heb ik nu 13 jaar en zet af en toe de airco aan in de winter. Gewoon volgens het boekje. Afkloppen met die Fransman. Alleen de versnellingsbak schiet wel eens uit zijn 2.

  • 2 weken later...
Geplaatst:

Aangezien iedere keer als de zon doorbrak de warme lucht ook weer ten tonele verscheen, en het koude lucht

blazen zich alleen voordeed als het buiten ook frisjes was, toch maar een afspraak bij de garage gemaakt.

En: Daar waar er 1 kilogram koelmiddel in het systeem hoort te zitten was er nog maar 200 gram aanwezig.

Leeg laten slurpen en opnieuw laten vullen. En weer koude lucht plenty.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...