Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zou mij eens graag willen verdiepen in Linux met als doel om een LAN server in de toekomst op te zetten. Ik heb een Micro client server overgenomen van een kennis van me en deze heeft mij verteld dat SuSE geinstalleerd is. Ik ben nog een leek en snap dat het even duurt voordat ik het in de gaten heb hoe alles werkt. In eerste instantie zou ik graag willen weten of Linux zoals Windows werkt met een bureaublad, programma's en browser. Want dit heb ik nog niet kunnen zien. Als ik m'n Micro client server opstart dan zie ik Slackware staan. Vervolgens kom ik in een soort van DOS scherm met allemaal regels. Uiteindelijk moet ik mij inloggen. Maar hierna blijf ik nog steeds in dat zelfde scherm. Is er ook nog een hoofdmenu?

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Geplaatst:

de vraag is dan evenwel ook aan je kennis gericht...?

want die wist hem te bedienen en gebruiken.

maar afhankelijk van de grafische kaart in die micro client kan het zijn dat je enkel >verbose< kunt werken dus die dos achtige commando omgeving

als het een OpenSuse is kun je op een potente PC tijdens installatie voor een (van de vele) werkomgeving(en) kiezen waarmee de PC moet starten, dus grafische (zoals zeg maar windows) met KDE of Gnome of XFCE of niet (dus console)

het overschakelen naar grafische werkomgeving is xwin opstarten.

let wel dan moeten die onderdelen voor suse wel mee geinstaleerd zijn (ofwel achteraf bijgeladen worden van de opensuse feed)

hopelijk heb je hier al wat aan.

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

• Moderator
Geplaatst:

Hoi,

Als je een linux server hebt, dan zal er denk ik geen grafische omgeving geinstalleerd zijn op het ding. Je spreekt over een microclient, da's zo'n heel klein bakkie met iets wat op een cpu lijkt, met een heel klein beetje geheugen, en hoogstwaarschijnlijk een compact flash kaartje of een disk on a stick met een klein beetje opslag ruimte.

Nu voel je hem natuurlijk al aankomen, het niet installeren van die grafische omgeving is gedaan om systeem resources te sparen, en om de diskruimte die nodig is voor het systeem te beperken.

Je zou linux natuurlijk best op een pc kunnen installeren en daar dan wel de grafische omgeving installeren, en dan lijkt het een klein beetje op windows. Ook een buroblad, en een menu met applicaties erin. Alleen de start knop om te stoppen die ontbreekt :), daar is een afsluit knop voor.

Als je dus geen Gui (grafische user interface) hebt, dan zul je alle commando's die je wilt uitvoeren moeten kennen, en alle commandline parameters, een klein beetje zoals dos destijds.

Oh ja, en nog een verschil ten opzichte van windows, in linux zijn gebruikers heel beperkt in wat zij kunnen op het systeem, en alleen de root user kan dingen installeren, dingen stoppen en weer starten, dat kan je als gebruiker niet.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:
Origineel bericht van: wiz
Hoi,
Oh ja, en nog een verschil ten opzichte van windows, in linux zijn gebruikers heel beperkt in wat zij kunnen op het systeem, en alleen de root user kan dingen installeren, dingen stoppen en weer starten, dat kan je als gebruiker niet.

um dat kan verkeerd overkomen,
gebruikers beperken of beveiligen
beperkt ben ik als gebruiker niet in die zin dat ik niets zou kunnen installeren of doen met linux
ik ben beveiligt tegen ongewilde acties en dus systeem veranderingen!

maar dat kennen we uit windows natuurlijk ook als gebruiker met beperkte rechten, waar telkens de administrator / beheerder tussen beide moet komen.

sudo you :D

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:
Origineel bericht van: wiz
Hoi,

Als je een linux server hebt, dan zal er denk ik geen grafische omgeving geinstalleerd zijn op het ding. Je spreekt over een microclient, da's zo'n heel klein bakkie met iets wat op een cpu lijkt, met een heel klein beetje geheugen, en hoogstwaarschijnlijk een compact flash kaartje of een disk on a stick met een klein beetje opslag ruimte.

Nu voel je hem natuurlijk al aankomen, het niet installeren van die grafische omgeving is gedaan om systeem resources te sparen, en om de diskruimte die nodig is voor het systeem te beperken.

Je zou linux natuurlijk best op een pc kunnen installeren en daar dan wel de grafische omgeving installeren, en dan lijkt het een klein beetje op windows. Ook een buroblad, en een menu met applicaties erin. Alleen de start knop om te stoppen die ontbreekt :), daar is een afsluit knop voor.

Als je dus geen Gui (grafische user interface) hebt, dan zul je alle commando's die je wilt uitvoeren moeten kennen, en alle commandline parameters, een klein beetje zoals dos destijds.

Is er een mogelijkheid om vast te stellen of deze Grafische omgeving wel of niet geinstalleerd is?

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Geplaatst:

in de root gaan en xwin zoeken...

even nalezen hoe:

Linux / Unix Command: grep

Command Library

NAME

grep, egrep, fgrep - print lines matching a pattern

SYNOPSIS

grep [options] PATTERN [FILE...]

grep [options] [-e PATTERN | -f FILE] [FILE...]

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Hallo,

Vraag even aan jou kennis waar hij de micro voor gebruikt heeft dan weet jij gelijk wat er geinstalleerd is en wat jij mist. Ook bespaard het jou een hoop commando's om te zien wat er geinstallerd is. Bedenk dan wat jij er zelf allemaal mee wilt gaan doen. Dus ook even kijken wat de opslag capaciteit is van de micro.

Nu kan jij een keuze maken welke Linux versie jij wil gaan gebruiken zodat jij niet teveel op de micro installeerd.

Als jou kennis niet zo groot is zou ik voor een grafische versie gaan ( geen server versie ) om zo een beetje wegwijs te worden met Linux. Later kan jij dan overgaan op een server versie. Ook dit is weer afhankelijk waar jij hem voor wilt gebruiken.

Alles valt en staat waar jij hem dus voor wilt gaan gebruiken.

Hoop dat jij er wat aan hebt.

Suc6

• Moderator
Geplaatst:

de GUI is hoogstwaarschijnlijk niet geinstalleerd om resources te besparen.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Als ik nu over wil gaan op Ubuntu. Hoe moet ik deze installeren op mijn Micro client server. En kan ik ook een clean install doen. Dus eerst formateren en dan weer Ubunto erop zetten. Ben er wel nieuwsgierig naar. is Ubuntu overigens wel stabiel voor een LAN server?

Geplaatst:

Hallo,

Ubuntu draait perfect op de microclient. Het makkelijkste is om het via een externe ( usb ) cd/dvd speler te doen.

Tijdens de installatie wordt er gevraagd of de gehele ruimte gebruikt mag worden, zo ja, wordt de opslag ruimte opnieuw geformateerd en opnieuw ingedeeld.

Als jij vanaf een flashkaartje draait is het wel verstandig om de swap functie uit te zetten voor het behoud van het kaartje. Als er een HD in zit is dit niet nodig.

Het voordeel van Ubuntu vind ik zelf dat er veel over te vinden is op het www.

Suc6

Geplaatst:

Type op de commando regel startx dan start de grafische omgeving.

De grafische schil is gemakkelijk om bijv. je netwerk instellingen te veranderden als dat nodig is.

Je hebt in ieder geval de mogelijheid om een heleboel setting met een windows-achtige interface te regelen.

Ubuntu op de MC kan ook, maar is niet nodig. Zelf heb ik ook een hele tijd Slackware gebruikt en dat is altijd zeer stabiel geweest.

Server werkte bij mij als LAN server met NFS, SAMBA, FTP en CCcam. Nooit echte problemen mee gehad.

Als je meer wilt weten over Slackware, de ontwikkelclub heeft een uitgebreide website en in elke Slackware downloadversie zit ook SlackBook. In Slackbook is een overzicht van alle commando's op genomen. Je leert dan hoe je de commando's kan gebruiken. Als je Slackbook print (twee pagina's naast elkaar op een A4 en dan dubbelzijdig printen), dan laat je het bij de CopieShop inbinden en je hebt een compleet naslagwerk als hulp bij al je problemen en onderzoeken.

Succes!

PS Voor gebruik als fileserver, bv. voor opnemen met je sat ontvanger, een PCI/USB2 kaartje in de MC installeren. De USB poorten op de MC zelf zijn USB1!

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Perdi
De grafische schil is gemakkelijk om bijv. je netwerk instellingen te veranderden als dat nodig is.
Je hebt in ieder geval de mogelijheid om een heleboel setting met een windows-achtige interface te regelen.

Ubuntu op de MC kan ook, maar is niet nodig. Zelf heb ik ook een hele tijd Slackware gebruikt en dat is altijd zeer stabiel geweest.
Server werkte bij mij als LAN server met NFS, SAMBA, FTP en CCcam. Nooit echte problemen mee gehad.

Als je meer wilt weten over Slackware, de ontwikkelclub heeft een uitgebreide website en in elke Slackware downloadversie zit ook SlackBook. In Slackbook is een overzicht van alle commando's op genomen. Je leert dan hoe je de commando's kan gebruiken. Als je Slackbook print (twee pagina's naast elkaar op een A4 en dan dubbelzijdig printen), dan laat je het bij de CopieShop inbinden en je hebt een compleet naslagwerk als hulp bij al je problemen en onderzoeken.

Succes!

PS Voor gebruik als fileserver, bv. voor opnemen met je sat ontvanger, een PCI/USB2 kaartje in de MC installeren. De USB poorten op de MC zelf zijn USB1!

Is er ook een mogelijkheid om erachter te komen wat er geinstalleerd is. als ik de Client server opstart, dan geeft ie in eerste instantie Slackware aan. Maar er is mij verteld dat SuSE is geinstalleerd.

Geplaatst:

en als jij nu het commando geeft gevolgd door een enter.

startx

Komt er dan een grafish scherm wat op windows lijkt. Nu kan je misschien iets meer ontdekken.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Perdi

Succes!

Zojuist geprobeerd en kom idd in de grafische omgeving. Nu kan ik me hierin verder verdiepen. Thankssssssss voor de response!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen