Gast Valkyrie Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 Hallo. De laatste tijd heb ik steeds problemen met opnemen van programma's op mijn dm7025. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik maar 1 programma tegelijkertijd kan opnemen, terwijl voorheen tot 8 opnames zonder problemen mogelijk waren. Mijn configuratie: -DM7025 -met Western Digital Caviar wd2500jb-00rea0 harde schijf -en Newnigma2 v3.2.2 0110-32-4 image Sinds wanneer: niet meer te achterhalen maar -het begon rond switch van canal digitaal van de zenders sbs6, veronica enz. - -Rond die tijd heb ik ook veel opgenomen op de harde schijf terwijl hij bijna vol was. Toen heb ik ook tijdens opnames andere programma's op de harde schijf gewist om voldoende ruimte te geven aan de opnames. Wat houden klachten precies in: -Bij meer dan 1 opname slechte toegang tot de box, opdrachten duren dan meerdere (tot wel 8) minuten met de radertjes links boven in beeld, het beeld hapert voortdurend en bevriest soms waarna de opnames weer herstart worden. De dreambox valt niet uit. -Haperend beeld bij afspelen vanuit timeshift functie Wat reeds geprobeerd: - HD geformateerd (daarna herkende hij de hd niet meer, geformateerd in verschillende images waaronder de originele, kwam er toen achter dat ik zelf nog een mapje /movies moest aanmaken op de hdd): GEEN VERBETERING - Andere images waaronder het originele image van www.dreambox.de: GEEN VERBETERING - Veel vloeken: ZOALS GEWOONLIJK OOK GEEN VERBETERING :-) - Gelijktijdig verschillende progs opnemen via lokaal netwerk op hd laptop: PROBLEEMLOOS Ik ben zelf niet heel handig met de dreambox, met hulp van alle info op internet kom ik vaak wel een heel eind. Dit lijkt een probleem met de interne harde schijf, maar die is nog maar een paar jaar oud en helemaal niet veel gebruikt. Kan het nog ergens anders aan liggen en hoe kom ik daar eenvoudig achter? Alvast hartelijk bedankt voor jullie informatie en tijd... Frank
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 Ik zou eerst eens met een andere harde schijf testen, alvorens verder te zoeken.
iemand Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 kzou de "bekende elco's" van de voeding een vervangen zie sheet 10 van m'n presentatie http://www.***ongewenste_url***/downloads/Hardware.pdf gr. Erik
Gast MiLo Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 Draai eens via telnet het commando: hdparm -I /dev/hda En post de uitvoer hier. Mag ook tijdens lopende opnames enzo, kan geen kwaad. Het gaat met name om het stukje met de PIO/DMA modes.
Gast Valkyrie Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 /dev/hda: ATA device, with non-removable media Model Number: WDC WD2500JB-00REA0 Serial Number: WD-WCANKD950325 Firmware Revision: 20.00K20 Standards: Supported: 7 6 5 4 Likely used: 8 Configuration: Logical max current cylinders 16383 65535 heads 16 1 sectors/track 63 63 -- CHS current addressable sectors: 4128705 LBA user addressable sectors: 268435455 LBA48 user addressable sectors: 488397168 Logical/Physical Sector size: 512 bytes device size with M = 1024*1024: 238475 MBytes device size with M = 1000*1000: 250059 MBytes (250 GB) cache/buffer size = 8192 KBytes Capabilities: LBA, IORDY(can be disabled) Standby timer values: spec'd by Standard, with device specific minimum R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 0 Recommended acoustic management value: 128, current value: 128 DMA: mdma0 mdma1 *mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5 Cycle time: min=120ns recommended=120ns PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4 Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns Commands/features: Enabled Supported: * SMART feature set Security Mode feature set * Power Management feature set * Write cache * Look-ahead * Host Protected Area feature set * WRITE_BUFFER command * READ_BUFFER command * NOP cmd * DOWNLOAD_MICROCODE SET_MAX security extension * Automatic Acoustic Management feature set * 48-bit Address feature set * Device Configuration Overlay feature set * Mandatory FLUSH_CACHE * FLUSH_CACHE_EXT * SMART error logging * SMART self-test Media Card Pass-Through * General Purpose Logging feature set * URG for READ_STREAM[_DMA]_EXT * URG for WRITE_STREAM[_DMA]_EXT * SMART Command Transport (SCT) feature set * SCT Long Sector Access (AC1) * SCT LBA Segment Access (AC2) * SCT Error Recovery Control (AC3) * SCT Features Control (AC4) * SCT Data Tables (AC5) Security: Master password revision code = 65534 supported not enabled not locked not frozen not expired: security count not supported: enhanced erase HW reset results: CBLID- above Vih Device num = 0 determined by CSEL Checksum: correct root@dm7025:~#
Gast MiLo Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 DMA setting is in orde, dan blijft de voeding en de harddisk zelf over als mogelijke oorzaak. Zal de voeding wel zijn.
Gast Valkyrie Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ok, dank je wel. Ik zal inderdaad sowieso eens kijken of ik een aantal elco's (tot 5 minuten geleden wist ik niet wat dat waren) kan bestellen en vervangen. Ik geloof dat dat in ieder geval geen kwaad kan...
Gast Valkyrie Geplaatst: 20 juni 2011 Geplaatst: 20 juni 2011 Update: Toen ik de bekende elco's van de voeding wilde vervangen zag ik dat ze vorig jaar al vernieuwd waren (toen zat ik in Afghanistan en heeft mijn vriendin de dreambox voeding door Columbo laten maken, dat was ik alweer vergeten). Uiteindelijk heb ik maar besloten om een nieuwe voeding te kopen van een dm7025+. Die heb ik vanavond ingebouwd en dat is gelukkig goed gegaan! De teleurstelling was echter groot toen bleek dat de in mijn openingspost beschreven problemen niet zijn opgelost. Tsja, het ligt nu voor de hand dat de harde schijf kapot is. Ik had daar toch een langere levensduur van verwacht. Heeft iemand een test harde schijf liggen die ik misschien even kan lenen? Ergens omgeving Uden of Kevelaer of daar tussenin? Alvast bedankt PS: ik heb nu dus een schijnbaar nog uitstekend werkende 7025 voeding over... als iemand interesse heeft stuur dan maar een pm
Gast Valkyrie Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Kan het komen doordat mijn harde schijf een serial-ata schijf is? Zoals gezegd heb ik jarenlang nooit problemen gehad met deze hdd, meerdere programma's opnemen, gelijktijdig een programma kijken, tot 7 opnames per keer (volgens mij wel een keer een vastloper bij multipele opnames), maar mogelijk heb ik gewoon jarenlang geluk gehad, of had hij het dan nu ook gewoon moeten doen?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Serial ATA met zo'n converter-dingetje aangesloten? Zou gewoon moeten werken denk ik. Zelf heb ik een P-ATA schijf erin, zonder enig probleem meerdere opnames tegelijk.
Gast Valkyrie Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Nee zonder converter aangesloten! Dat is eigenlijk het vreemde ervan. Dan lijkt het niet vreemd dat ik nu maar 1 programma kan opnemen en niet gelijktijdig kan kijken, maar waarom heeft hij het dan al die jaren wel goed gedaan?
Gast WalterN Geplaatst: 28 juni 2011 Geplaatst: 28 juni 2011 Hoi Valkyrie, Ik had begin mei ook problemen met gelijktijdige opnames op m'n 7025, nadat ik er een nieuw image op geflashed had. Dezelfde week nog eens vernieuwd, maar werkte niet. Een week later heb ik weer een nieuwe flash gedaan, nu zonder de backup terug te zetten en toen liep ie weer normaal. Dus misschien nog eens een nieuw image proberen met de laatste drivers (ik heb OpenPLI). Je weet maar nooit...
Gast Valkyrie Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Ik heb de laatste openPli dan maar geflashed vandaag, echter helemaal geen verbetering helaas. Ik was daarnaast abuis over mijn harde schijf. Het is natuurlijk wel een ide schijf, ik meende ergens serial ata te hebben zien staan, maar dat klopt dus niet. De laatste weken is 1 enkele opname ook niet meer mogelijk, hij houdt het tussen de twee en vijf minuten vol en dan loopt hij even vast om na een paar minuten in het geval van een timeropname de opname weer te hervatten en zo gaat dat dan maar door tot de timer afloopt. Er zit denk ik niets anders op dan een nieuwe harde schijf te kopen. Als iemand een schijf te leen heeft om even te proberen dan graag een pm. Bedankt voor jullie reacties...
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Dan toch maar eens Gemini 4.70 proberen? Die draait bij mij naar volle tevredenheid. En dan natuurlijk niet meteen allerlei plugins installeren, maar gewoon ff kaal proberen.
Gast Valkyrie Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ik probeer nu al een paar uur om Gemini 4.70 op de dreambox te zetten maar het lukt me niet. Flashen via de webbrowser ging altijd prima, maar lukt nu gewoon niet meer. Ik draai momenteel OpenPli 1.0 en kan uberhaupt geen enkel nfi image flashen. Verder blijf ik het raar vinden dat ik een opname kan starten maar dat die het maar een paar minuten volhoudt. Dat heeft toch niets te maken met de werking vd hdd zelf? Zou er ergens iets vollopen? Ik weet niet hoe het met werkgeheugen zit bij een dm7025...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen