Ga naar inhoud


Hoe wasmachine en droger aansluiten?


renzie

Aanbevolen berichten

Ik heb een wasmachine en droger in de badkamer staan op een dubbele trekschakelaar. Kan ik in de badkamer ook een speciale wandcontactdoos gebruiken waarbij je de twee apparaten gelijktijdig aan kan laten staan en de 1 automatisch tijdekijk wordt uitgeschakeld als de ander om veel stroom vraagt. De badkamer is een aparte groep van 16A

 

Renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je ze beiden tegelijk laat draaien gaat dan met enige regelmaat de groep er uit, of blijft het allemaal werken.

Zolang de beide vermogens van de machines niet meer is dan ongeveer 3200W (is minder dan de zekering aankan), kan het gewoon op dezefde groep draaien, zolang er maar geen andere grote verbruikers opzitten.

 

groet Robert

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: renzie
Kan ik in de badkamer ook een speciale wandcontactdoos gebruiken waarbij je de twee apparaten gelijktijdig aan kan laten staan en de 1 automatisch tijdekijk wordt uitgeschakeld als de ander om veel stroom vraagt.

Renzie


Je kunt in bijna elke doe-het-zelf zaak een zogenaamde master-slave wcd kopen. Doet precies wat jij wilt.

Dreambox 7000s, Reelbox Avantgarde 1, Reelbox Avantgarde 2, NetClient, 2*HTPC met openelec

Link naar reactie
Delen op andere sites

En even opletten dat je wel een goede hebt.

Ik heb hier de nodige van de "dat zeg ik" gehad en veel waren er met een half jaar al stuk (waren ook niet zo duur dacht iets van 35 euro)

Daarna heb ik een goede gekocht bij de electro vakzaak en deze houdt het nu al jaren vol en werkt prima.

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag je deze master-slave dozen ook in de badkamer gebruiken?

 

Renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze ook maar niet gelijktijdig gebruikt dan is dat ook geen enkel probleem.

Gaat je wasmachine echter verwarmen en gaat gelijktijdig je droger ook op vol vermogen verwarmen dan zal de groep hoe dan ook uit moeten vallen.

Zo niet dan zou ik de installatie toch maar even na gaan kijken.

 

In badkamers kom ik nog wel eens de mechanische schakeling tegen. Dus aan wasmachine en droger zit geen of geen normale stekker maar die zijn rechtstreeks aangesloten op een schakelaar.

Die schakelaar is handmatig in de stand wasmachine of droger te zetten zodat ze nooit gelijktijdig aangezet kunnen worden.

 

Suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: iemand
En anders inderdaad een randaarde erbij maken door extra draad naar de meterkast te trekken.

Hmmmm, kun je net zo goed een geheel nieuwe groep toevoegen. In mijn situatie was ik zo gelukkig dat ik tevoren dingen kon bedenken en aanleggen, dus ik heb twee groepen in de badkamer (overigens niet voor de wasmachine enz) en drie groepen in de bijkeuken (daar staat bij mij de 'wasstraat').
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: RVP
Ik gebruik de wasser en droger altijd gelijktijdig.


Dan heb je of speciale licht vermogen apparatuur of is er iets met je installatie aan de hand.

De gemiddelde wasmachine zit rond de 2800 W, de gemiddelde droger zit rond de 2500W
dus samen 5300W terwijl een 16A groep bij 230V maximaal 3680W kan leveren.

Dus 5300W terwijl de groep die maximaal zeg maar 3700W kan leveren moet problemen geven of je installatie is niet goed.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Optie ...

 

Zit in de slaapkamer naast de badkamer.

Mogelijk zit die op een andere groep

 

FF een gaatje en draadjes door de muur naast andere stopcontact en randaarde even doorzetten.

 

 

Het handboek voor de electromonteur de NEN1010 geeft regels voor aanleg electra. Een installatie dient daarin veilig en overzichtelijk te zijn. Met het aftappen van een andere groep door de muur naar de badkamer is de overzichtelijkheid weg. Ook het doorlussen van de aarddraad van de eene groep naar de andere groep is verboden. Ondanks dat de aarddraden van alle groepen in de verdeelkast aan elkaar zitten.

 

Ga niet in op dit soort adviezen. Een schakelaar die automatisch om de beurt de apparaten van spanning voorziet is de beste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...