grunnsat Geplaatst: 30 april 2011 Geplaatst: 30 april 2011 Origineel bericht van: CronoS Ik zou ook niet weten waarom je dit niet zou mogen kunnen doen, ik heb er in elk geval nog nooit eerder van gehoord.... Lees dit Engelstalige artikel in Wikipedia maar eens, daar vind je een uitgebreide beschrijving van het hoe en waarom.
CronoS Geplaatst: 1 mei 2011 Geplaatst: 1 mei 2011 Origineel bericht van: grunnsat Lees dit Engelstalige artikel in Wikipedia maar eens, daar vind je een uitgebreide beschrijving van het hoe en waarom. Dit wist ik niet, ik heb het net doorgelezen.. Alhoewel ik nooit problemen heb gehad, heb ik het even terug gezet op Auto. Op het moment zie ik nog geen direct verschil. Ik denk dat mijn combinatie van switches/nics misschien iets minder storings gevoelig was, want het werkt al jaren OK. Ik denk dat ik nog een paar jaar achter liep in elk geval Vroeger werd dit vaker gedaan, zo te zien hoef je het hedendaagse aparaten niet meer te doen.. Bedankt voor deze info... --- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ------ Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ------ Philips 46PFL9705 ------ Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---
Tonskidutch Geplaatst: 2 mei 2011 Geplaatst: 2 mei 2011 het lijkt evident, met die moderne randapparatuur, maar die naam EHub53 doet mij toch twijfelen. ik ken die könig niet. en zie daar met een andere gaat het al een stuk sneller. een probleem kan zijn dat er één zoveel collissions veroorzaakt dat het hele LAN z'n onderbroek laat zakken. een ethernet analyse programma kan dat probleem en het veroorzakende ip adres soms snel en eenvoudig laten zien. ciao Second Life Mungo Parker
grunnsat Geplaatst: 2 mei 2011 Geplaatst: 2 mei 2011 Collisions zijn een probleem dat uitsluitend kan voorkomen bij half duplex, niet bij full duplex. Een collision ontstaat als op hetzelfde draadje twee apparaten op ongeveer hetzelfde moment beginnen te zenden, zo ging het althans bij coax. Bij twisted pair zal het wel zoiets zijn als het tegelijk actief zijn van transmit en receive circuits. Aangezien de PCI kaartjes op full duplex stonden, en de poorten van de switch vrijwel zeker op half duplex, dan verklaart dat de collisions.
SnijdeA Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Collisions in een switched netwerk ? Dat kan niet en collisions hebben niets te maken met full/half duplex. Regards, SnijdeA. DM8000, OpenPli Beta DM7020, Pli CanalDigitaal STB + HD If you think nobody cares, try missing a couple of payments.
grunnsat Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Origineel bericht van: SnijdeA Collisions in een switched netwerk ? Dat kan niet en collisions hebben niets te maken met full/half duplex. Dat heeft wel degelijk iets te maken met half duplex. Bij half duplex mag het zend circuit (TX) of het receive circuit (RX) actief zijn, maar niet beide. Ethernet is een Carrier Sense Multiple Access (CSMA) systeem van oorsprong. Op een coax kabel luisterde de interface dat er niets te horen was (Carriere Sense). Alleen als het stil was kon hij gaan zenden. Echter een andere interface zou op ongeveer hetzelfde moment ook kunnen gaan zenden. Dat veroorzaakte dan na enige tijd een collision als beide signalen tegen elkaar botsten op de kabel. Bedenk hierbij dat de snelheid van het licht zeer eindig is, je kunt uitrekenen hoe lang een signaal er over doet tussen twee punten op de kabel. Bij een half duplex verbindig kan in principe hetzelfde gebeuren. De beide interfaces aan de uiteinden luisteren of het stil is, en gaan beide op ongeveer hetzelfde moment zenden. Terwijl ze aan het zenden zijn ontvangen ze dus van elkaar data op het ontvang circuit. Dat mag niet (half duplex), dus je krijgt een "collision". Niet helemaal dezelfde als vroeger, maar wel hetzelfde idee.
grunnsat Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 De volledige term is overigens CSMA-CD, Carrier Sense Multiple Access Collision Detect. Verder heeft het niets te maken met switches, er bestaan/bestonden ook coax switches. Collisions kun je ook krijgen op een stuk coax met slechts twee interfaces. Dat is in feite ook de situatie met Twisted Pair met twee half-duplex interfaces. Een full duplex interface kan in principe zenden wanneer hij maar wil. De enige uitzondering is als de flow control actief is, en hij de opdracht gekregen heeft even niet te zenden omdat de ontvangende interface de data niet kan verwerken.
SnijdeA Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Origineel bericht van: grunnsat Origineel bericht van: SnijdeA Collisions in een switched netwerk ? Dat kan niet en collisions hebben niets te maken met full/half duplex. Dat heeft wel degelijk iets te maken met half duplex. Bij half duplex mag het zend circuit (TX) of het receive circuit (RX) actief zijn, maar niet beide. Ethernet is een Carrier Sense Multiple Access (CSMA) systeem van oorsprong. Op een coax kabel luisterde de interface dat er niets te horen was (Carriere Sense). Alleen als het stil was kon hij gaan zenden. Echter een andere interface zou op ongeveer hetzelfde moment ook kunnen gaan zenden. Dat veroorzaakte dan na enige tijd een collision als beide signalen tegen elkaar botsten op de kabel. Bedenk hierbij dat de snelheid van het licht zeer eindig is, je kunt uitrekenen hoe lang een signaal er over doet tussen twee punten op de kabel. Bij een half duplex verbindig kan in principe hetzelfde gebeuren. De beide interfaces aan de uiteinden luisteren of het stil is, en gaan beide op ongeveer hetzelfde moment zenden. Terwijl ze aan het zenden zijn ontvangen ze dus van elkaar data op het ontvang circuit. Dat mag niet (half duplex), dus je krijgt een "collision". Niet helemaal dezelfde als vroeger, maar wel hetzelfde idee. An Ethernet switch operates at the data link layer of the OSI model to create a separate collision domain for each switch port. With 4 computers (e.g., A, B, C, and D) on 4 switch ports, A and B can transfer data back and forth, while C and D also do so simultaneously, and the two conversations will not interfere with one another. In the case of a hub, they would all share the bandwidth and run in half duplex, resulting in collisions, which would then necessitate retransmissions. Using a switch is called microsegmentation. This allows computers to have dedicated bandwidth on a point-to-point connections to the network and to therefore run in Full duplex without collisions. Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Network_switch In een switched netwerk bestaan geen collisions, dat is 1 vande voordelen van switching. Regards, SnijdeA. DM8000, OpenPli Beta DM7020, Pli CanalDigitaal STB + HD If you think nobody cares, try missing a couple of payments.
grunnsat Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Origineel bericht van: SnijdeA An Ethernet switch operates at the data link layer of the OSI model to create a separate collision domain for each switch port. With 4 computers (e.g., A, B, C, and D) on 4 switch ports, A and B can transfer data back and forth, while C and D also do so simultaneously, and the two conversations will not interfere with one another. In the case of a hub, they would all share the bandwidth and run in half duplex, resulting in collisions, which would then necessitate retransmissions. Using a switch is called microsegmentation. This allows computers to have dedicated bandwidth on a point-to-point connections to the network and to therefore run in Full duplex without collisions. Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Network_switch In een switched netwerk bestaan geen collisions, dat is 1 vande voordelen van switching. Dit verhaal is helemaal juist, maar je moet het wel goed lezen. Er is hier sprake van twee soorten omgevingen, te weten de verbindingen tussen een poort van de switch en een aangesloten apparaat, en de interne structuur van de switch. Dit verhaal gaat vrijwel in zijn geheel over de interne structuur van de switch. Die is inderdaad full duplex, en bij de ideale switch is de backplane van de switch in staat alle poorten full duplex op hun nominale maximum snelheid af te handelen. Bij goedkopere switches lukt dat niet, en als je dan geen flow control aan hebt staan krijg je packet loss. Als je echter een coax of half duplex verbinding van een switch poort naar een apparaat hebt, dan kunnen op die verbinding nog steeds collisions voorkomen.
SnijdeA Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt, maar ok, laat maar. Regards, SnijdeA. DM8000, OpenPli Beta DM7020, Pli CanalDigitaal STB + HD If you think nobody cares, try missing a couple of payments.
grunnsat Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Ach, ik werk pas 30 jaar met ethernet. Ik ben begonnen met die heel dikke gele coax met die zwarte bandjes er op geschilderd om de minimale afstand tussen transceiver blokken aan te geven. Een 10Mb coax ethernet interface kaartje kostte toen zo'n € 1500 (omgerekend). Switches bestonden nog niet, alleen maar bridges en repeaters.
SnijdeA Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Origineel bericht van: grunnsat Ach, ik werk pas 30 jaar met ethernet. Ik niet veel korter hoor. Regards, SnijdeA. DM8000, OpenPli Beta DM7020, Pli CanalDigitaal STB + HD If you think nobody cares, try missing a couple of payments.
grunnsat Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Origineel bericht van: SnijdeA Origineel bericht van: grunnsat Ach, ik werk pas 30 jaar met ethernet. Ik niet veel korter hoor. Dan wordt het tijd om de theorie weer eens op te halen. Hoe werkt ethernet, wat is de maximale lengte van een coax kabel, en waarom? Waarom is er een minimum lengte van een ethernet pakket? Tip: Dat heeft allemaal met collisions te maken. Op iedere coax verbinding heb je altijd met collisions te maken, en er bestaan/bestonden ook coax switches. Alleen daaraan kun je al afleiden dat jouw opvatting niet kan kloppen.
Gast Pacman Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Origineel bericht van: SnijdeA Origineel bericht van: grunnsat Ach, ik werk pas 30 jaar met ethernet. Ik niet veel korter hoor. Kap eens met dat haantjes gedrag.
theparasol Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Ik ben het met Grunnsat eens, een botsing kan nog steeds voorkomen. Echter in tegenstelling tot de ouwe coax is het een kans die grenst aan nul. Echter als er een duplex mismatch is heb je zoveel retransmissions dat het allemaal wel werkt maar veel te langzaam. Het doet mij deugd om te constateren dat er nog steeds vaklui zijn die hun theorie wel op orde hebben en houden König is gewoon het zoveelste tjap-tjoy merk en perfect voor mensen die graag opscheppen over een spulletjes: geinig voor weinig. Als wij netwerkinventarisaties doen gaat speelgoed als sweex, könig en eminent er gewoon uit.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen