Ga naar inhoud


Wanneer 1L Benzine 2 Euro???


satmenneke

Aanbevolen berichten

Als je sneller rijdt ben je sneller op locatie, dus je verbruikt minder brandstof omdat je minder lang aan het rijden bent. Helaas (of juist niet) is het zo dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, dus de kortere reistijd wordt teniet gedaan en zelfs voorbijgestreefd door de kwadratisch toegenomen luchtweerstand. De formule voor de luchtweerstand is:

 

0.5 Cw A rho V^2.

 

Cw = weerstandscoefficient van je auto.

A = frontaal oppervlak van je auto (bestelbusje heeft dus een stuk groter oppervlak dan een ferrari)

rho = dichtheid van de lucht

V^2= snelheid waarmee je rijdt

 

Hier zie je dus dat de Cw en de A afhankelijk zijn van je auto en dus niet aan te passen (in principe). De luchtdichtheid kun je zelf ook niet aanpassen, dus het enige wat beinvloedbaar is, is je snelheid.

 

Hoe gestroomlijnder de auto (sportiever), hoe minder last je hiervan hebt maar het blijft zo dat sneller rijden gewoonweg meer brandstof kost.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gerrit B, wat jouw persoonlijke ervaring is kan ik uiteraard niet beoordelen, ikzelf heb jaren geleden een Chrysler gereden (Amerikaanse versie van de Voyager) met 3,8 liter V6, en in Nederland met max 120 km/h draaide ik gemiddeld 1:8. Tijdens vakantie in Noorwegen, waar je bijna nergens harder dan 80 mag (een enkele keer 90), draaide ik gemiddeld 1:11. Uiteraard rijdt je tijdens een vakantie meer ontspannen, dat zal ook iets verschil maken, maar omdat er bijna geen rechte wegen zijn daar, en je echt met zo'n bak niet met 80 door alle bochten komt (en heuvel op heuvel af) werd het betere verbruik niet door een constante snelheid, of cruise control veroorzaakt. Maar als je dan denkt aan de luchtweerstand van zo'n MPV...

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een leuke waar uit blijkt dat snelheid echt de grootste factor is in het verbruik.

Bij mijn vorige auto haalde ik normaal gezien een verbruik van rond de 1:17 tot 1:18. Tijdens de vakanties in Scandinavië was dit makkelijk 1:20 terwijl ik tijdens de vakantie een vouwwagen van bijna 750kg achter de auto heb hangen. Het verschil moet echt ontstaan zijn door het verschil in maximum snelheid (max 80 met de aanhanger).

Natuurlijk rij je langere afstanden tijdens een vakantie dus langere afstanden met een constantere snelheid helpen ook wel mee.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meten jullie dan je verbruik?

 

Gewoon naar wat je display in de auto aangeeft of kijk je echt hoveel je tankt en hoeveel km er met een tank vol gemaakt wordt.

 

Dat laatste doe ik nl. want onderweg geeft dat ding soms ook wel aan dat ik met mijn Avensis Verso 1 op 20 rij maar aan de pomp kom je dan wel erg bedrogen uit als je het aantal werkelijk gereden km deelt door de getankte liters.

 

Ik rij dus 3-5 dagen in de week s'morgen meestal zo'n 150 Km heen en 'savonds weer 150 km terug (vaak ook wel meer) en dan 2 dagen in de week kleine afstanden of staat de auto voor de deur dat hij niet gebruikt wordt. Maar maak zo rond de 60.000 Km per jaar zodat ik toch een aardig nauwkeurig gemiddelde heb. (bij elke tankbeurt moet de km stand worden ingevoerd)

En hoe ik ook rij het gemiddelde verbruik blijft rond de 1 op 13,5 zitten (heb wel ruim 500 Kg aan gereedschap ed. achterin liggen)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Hoe meten jullie dan je verbruik?

Gerrit


Ik tank als het even kan iedere keer bij dezelfde pomp, staat de auto ook ongeveer in dezelfde stand en krijgt de tank dezelfde vulhoogte. En dan km / ltr = verbruik. Ik heb geen display met deze info.

Ik rij nu een Nissan, en merk al verschil bij "normaal rijden" (lees cruise control op 130 = 125 echte km) en "rustig rijden" = cruise control op 110. Dat scheelt ongeveer 8-10% in mijn verbruik...

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reset steeds de boordcomputer en de dagteller bij elke tankbeurt.

Ik weet dat de boordcomputer een beetje optimistisch is, dus af en toe reken ik het zelf uit met gereden km / hoeveelheid liters.

 

De boorcomputer zegt ongeveer : 5.3 tot 5.8 liter/100 km

Werkelijkheid bij berekening: 5.7 tot 6.2 liter/100 km

 

Ik tank gemiddeld om de 1100 km ongeveer 60-65 liter. (diesel)

Met een VOLVO V70 - D5 en rij ongeveer 40000 per jaar.

Ik ben hiermee redelijk tevreden.

 

 

Met de cruise control op 80 zie ik: 3.3 - 3.5 liter/100 km

Met 100: 3.9 - 4.1 liter/100 km

Met 120: 5.5 - 6.0 liter/100 km.

 

Daarboven stijgt het gewoon dramatisch tot wel 9 liter/100 km met 180 km op de CC (veel in Dld)

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn auto geeft de boordcomputer systematisch een te hoog verbruik aan. Scheelt 0,2-0,3 l/100km.

Soms geeft de boorcomputer aan dat er totaal 64 liter diesel is verbruikt terwijl ik er met pijn en moeite 59 liter in kan krijgen en dan is hij echt tot de rand gevuld. De tank heeft een inhoud van 60 liter.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gertitombo
Wie heeft er ervaring met een Cyclone in de auto? Ze zeggen dat je hiermee zuiniger rijd omdat de verdeling benzine en lucht beter wordt.

Ik heb er interesse in, tenzij het niets uitmaakt natuurlijk.


De testen die ik gelezen heb hebben allemaal dezelfde conclusie, het werkt niet.
Hier is een test: Test Tornado/Cyclone

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satmenneke
Heeft iemand wel eens verschil gemerkt in verbruik tussen brandstof van het ene of andere merk (Shell, Esso, Total, Gulf, Tamoil, etc etc)

Ik heb eens Shell V-Power getankt (om te proberen) toen ik een heel eind moest rijden.
Heb nog nooit zo zuinig gereden. Maar voor hetzelfde was dat omdat ik een heel eind moest rijden.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een duidelijk verschil in verbruik gemerkt tussen V-Power en normale diesel bij mijn laatste paar auto's.

 

Toen ik nog een Golf II Diesel had merkte ik wel verschil tussen verschillende merken, die liep het zuinigste op Shell diesel, waarom weet ik nog steeds niet.

 

Ik tank nu eigenlijk waar het mij het beste uit komt. Ik heb voornamelijk V-Power en dergelijke getankt in mijn huidige auto maar ik wil eens kijken wat het daadwerkelijk uitmaakt. De eerst komende 3x nog V-Power tanken en daarna een aantal keren normale diesel. Ik gok dat het geen verschil uitmaakt.

 

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...