Ga naar inhoud


In Spanje geen ontvangst ASTRA1 en 3 met Triax Flexiblok


Jürgen

Aanbevolen berichten

@duske

Een duo-lnb moet in Alicante ongeveer 19 graden schuin staan. De schuinte die CanalDigitaal op hun tekeningetje aangeeft is 10 graden en dat is voor Nederland. Dus je moet hem flink wat schuiner zetten. Dat is ook beter voor de scew-instelling van de lnb zelf want die moet in Alicante 15,6 graden linksom voor de Astra 1 zijn en 19,7 graden linksom voor de Astra 3. Maar een eerste vereiste voor een goede ontvangst van de Astra 3 is, dat de kop van de Astra 3 in de klem zit.

 

@alleyoop

We dalen natuurlijk wel iets af maar ik zal er wat dieper op in gaan:

Het is niet alleen zo dat de hoek van de twee satellieten groter wordt naar mate je meer naar het zuiden gaat. Ook of je je ver westelijk of oostelijk in Europa bevindt heeft invloed op de hoek tussen de twee satellieten. Je kunt dit allemaal precies nakijken op de site http://www.dishpointer.com/

Toets een plaats in en bekijk de Azimuth (true) bij zowel de Astra 1 als de Astra 3. dan zal je zien dat de openingshoek in Europa nogal wat varieert.

 

Dan is er een afspraak onder de schotelfabrikanten van offsetschotels, dat het brandpunt van de schotel een factor 0,65 is van de schoteldiameter. Je kunt dus bij elke schoteldiameter uitrekenen hoe ver het brandpunt van de schotel af ligt. Met dit gegeven en de onderlinge hoek van de twee satellieten, kun je m.b.v. de tangens de afstand van de twee lnb’s uitrekenen.

Als je dit weet, dan schrik je je rot hoe ver een lnb uit het brandpunt staat als je een verkeerde duo-lnb neemt, bijv een CanalDigitaal-lnb op een 80cm schotel en dit terwijl je regelmatig leest dat die ook wel op een 80cm schotel te gebruiken is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat is wel zo, maar als je de Astra 3 in de klem zet, heb je met een 64 cm schotel meer signaal dan met een 54 cm schotel. De signalen van de Astra 1 die op de vrijhangende lnb vallen, knallen er zo hard doorheen, dat een kleine positieafwijking van de Astra 1 lnb nog steeds zeker zoveel signaal geven als de Astra 3, waarschijnlijk zelfs meer. En ik vind dat om de HD-zenders op de Astra 3 goed te kunnen ontvangen, je toch zeker niet voor een 54 cm schotel moet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Nadat ik de 2 Alps LNB's had aangesloten en alles nog eens volgens de gegeven adviezen had ingesteld is het uiteindelijk gelukt om beide satellieten in beeld te krijgen.
Nog geen optimale signaalsterkte / kwaliteit maar ik denk ook niet dat dit met deze constructie te bereiken is.


Toch nog even een opmerking over de gebruikte LNB's.
Zoals ik al schreef kon ik met de 2 Alps LNB.s wel beide satellieten ontvangen maar met een lage signaalkwaliteit en dat m.n. op de ASTRA3.
Omdat ik van nature eigenwijs ben wilde ik toch nog eens willen weten wat het resultaat is als ik de Alps LNB voor ASTRA3 vervang door de Inverto Black Ultra Single LNB.
Uiteraard zonder ook maar iets aan de schotel, de Skew of de Flexiblok te verstellen.
...en het toen verkregen resultaat was toch wel verrassend, had ik met de Alps LNB op ASTRA3 eerst een signaalsterkte / kwaliteit van 78% / 65%, met de Inverto Black Ultra Single LNB haal ik 91% / 80%.

Dus de Inverto Black Ultra Single LNB presteert onder deze omstandigheden toch wel beduidend beter dan de Alps LNB.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Dus de Inverto Black Ultra Single LNB presteert onder deze omstandigheden toch wel beduidend beter dan de Alps LNB.

Ik meende dat de gebruikte techniek in de Alps ook anders is. Anders kon deze lnb ook niet zo smal worden.

En zo zie je maar weer eens: de oplossing van het ene probleem (breedte) kan weer ten koste gaan van iets anders.
Maar toch maar mooi dat we dit soort keuzes kunnen maken om een multifeed zo veel mogelijk naar onze hand te zetten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een probleem met een 80cm schotel in Zuid Zweden. Ned 1, 2 en 3 85% snr en perfekt beeld, maar op Rtl5 het ik maar

64% en af en toe blokjes/slecht beeld (heel irritant). Wat kan ik doen? Ik heb een Dreambox met Canal Digitaal abo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Dat er een flink verschil in die twee lnb’s zou zitten dat wist ik wel, maar dat het verschil zo groot zou zijn (van 65% naar 80% kwaliteit) had ik niet verwacht. Ik ben in ieder geval blij dat je deze test gedaan hebt en die even gepubliceerd hebt.

Over de exacte functie van de feedhorn van een lnb, lees je maar weinig. Veel mensen denken dat het een soort trechter is die de niet geheel gebundelde signalen opvangt en naar de antenne brengt. Het is echter totaal anders. Het zijn allemaal labyrint-ringen waarin de signalen die niet geheel in het centrum ontvangen worden, dood geslagen worden. Op deze manier worden bijvangst signalen van belendende satellieten in de kiem gesmoord. En dat is dus niet mogelijk met de ALPS, want die hebben niet zo’n labyrint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
@duske
Je schrijft: ik woon in Alicante en heb ook problemen om een goede ontvangst te krijgen op astra 1 en 3.
Wat heb je voor problemen met je 80cm schotel? Komen bepaalde zenders niet of niet goed door?


Hoi Satkijker,

Mijnprobleem is dat ik overdag redelijk beeld met op de atsra 1 70 tot 80 % en op de astra 3 45 tot 50 % signaal heb met een 80 cm schotel 'S Avonds valt deze terug naar 40 % op de astra 3 en soms wel lager Dat dit bij slecht weer voorkomt kan ik mij vorrstellen maar ik kan dit nu niet verbeteren Oke misschien doe ik iets fout Op de schotel van 80 cm gebruik ik uiteraard een lnb voor de 80 cm schotel Stel deze af zoals omschreven bij de LNB. Moet dat misschien anders Heb het wel geprobeerd maar tit nu toe geen succes

Duske

GELUKKIG ZIJN ER NOG SAT-VRIENDEN DIE JE WILLEN HELPEN ..

Als je het weet is het gemakkelijk.

Beter 2 keer vragen dan 1 keer fout doen.

Dreambox600 800Hd strong 8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste AlanG

Heb je het over de SD-zenders die van de Astra 1 komen of over de HD-zenders die van de Astra 3 komen?

Ontvang je alleen de Astra 1 of ook de Astra 3 en zoja beide, welk merk duo-lnb heb je er op zitten en welke lnb zit in de klem van de schotelarm?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste duske

Ik kom regelmatig op een camping die nog 130km zuidelijker ligt. Er staan daar veel Nederlanders permanent en die hebben ook problemen met de ontvangst van de Astra 3. Ik kan daar wel wat over vertellen.

De meeste schotels die in Spanje verkocht worden zijn van die merkloze dingen en die presteren toch niet zo goed als bijvoorbeeld een Triax omdat ze minder goed parabolisch zijn. Ze zijn wel erg goedkoop want voor 30 euro koop je al zo’n 80cm ding. Nu moet ik je zeggen dat ik met die 80cm schotel alleen maar problemen heb bij transponder 12109 Hor. van de Astra 3 dus bij de zenders History-HD, Eurosport-HD en Travel Chanel-HD en dat heeft een heel andere reden. Op de satelliet Badr 4 op 26 graden oost zit namelijk een transponder met precies dezelfde frequentie en die stoort op vernoemde HD-zenders omdat de signaalsterkte van de Badr 4 aan de costa’s sterker is dan van de Astra 3. Dit gebeurt meestal bij schitterend weer door interferentie. Ik heb bij sommige mensen op die vernoemde camping die naar die zenders kijken de 80cm schotel vervangen door een 100cm schotel en dan ben je van het probleem af.

De signaal/kwaliteit die je noemt is wel erg laag voor de Astra 3. Voor alle andere zenders behalve dan die 3 vernoemde HD-zenders heb ik op die camping geen enkel probleem.

Je schrijft: Stel deze af zoals omschreven bij de LNB. Welke beschrijving bedoel je? Geef eens aan welk merk die lnb is. Ik neem aan een duo-lnb. Welke zit in de klem, de Astra 1 of de Astra 3?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AlanG
Ik heb een probleem met een 80cm schotel in Zuid Zweden.


Beste AlanG,
Deze topic gaat over ontvangst in Spanje.
Zou het niet raadzaam zijn om voor Zweden een nieuwe topic te openen want iets over Zweden vindt je later nooit meer terug.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
Beste Jürgen
Dat er een flink verschil in die twee lnb’s zou zitten dat wist ik wel, maar dat het verschil zo groot zou zijn (van 65% naar 80% kwaliteit) had ik niet verwacht.


Morgen gaan we de oostkust opzoeken net boven Valencia.
Daar zal ik dezelfde sessie nog eens uitvoeren en het verschil in percentages tussen de LNB's vermelden.
Daar zal ik de LNB's waarschijnlijk iets minder moeten kantelen en dan is het nog maar de vraag of het dan ook nog zoveel scheelt.

Overigens ook nog even toevoegen dat als ik de Inverto Black Ultra Single LNB hier onder Madrid alleen gebruik en op ASTRA3 uitricht dan heb ik een signalsterkte / kwaliteit van 92% / 90% en dat is een prima waarde.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...