bluefoxamazone Geplaatst: 10 mei 2011 Auteur Geplaatst: 10 mei 2011 hey mannen, bedankt voor het meedenken! er bestaat toch zoiets als pvc flexibel met een trekdraad in? Waarom zou dat niet kunnen? Deze flexible zal zeker bescherming bieden tegen de weersinvloeden. Ik ga met de kabel omhoog langs een boom en heb dan zo'n 70m staaldraad gespannen waarlangs ik de flexibel en kabel zal binden. De huidige kabel (en was heus geen "GAMMEL" kwaliteit maar wél wit, was helemaal broos geworden. Als ik een stukje kabel die geplooid was terug rechtmaak dan breekt de buitenmantel gewoon in stukken. Maw nagenoeg alle weekmaker is uit de pvc verdwenen. Zwarte kabel bevat een percentje carbon black die ervoor bekend staat om een hogere UV bestendigheid te geven aan de kunststof. Binnen een paar weken" operatie koka" ik laat wel eens weten wat er met het signaal gebeurde. Bay de wee, heeft er iemand ervaring met de SPAUN actieve versterker: http://www.tele-satelliet.com/TELE-satellite-1003/ned/spaun.pdf greetz,
grunnsat Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Het is Spaun, dus over de kwaliteit hoef je niet in te zitten. Het probleem is alleen dat je zo'n versterker bij de schotel moet plaatsen, niet aan het eind van de kabel.
Big fellow Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Versterkers zijn "tricky" apparaten. Je kan ze vrij eenvoudig oversturen, en dan gaat je signaal kwaliteit alleen maar naar beneden. Wat mij tegenvalt in het artikel van tele-satellite is dat ze signaal niveau meten zonder zich te bekommeren over de signaal kwaliteit. Ze schrijven alleen "Het doet ons genoegen te kunnen melden dat er bijna geen verschil in signaalkwaliteit te zien was tussen de ingang en de uitgang." Dat is natuurlijk een uitspraak die je moet onderbouwen met meetgegevens. En die ontbreken dus. Ook vergeten ze te vermelden welke LNB is gebruikt aan de ingang. Want ze gebruikten een "echte wereld" (slechte vertaling trouwens!) signaal... Het is zeer belangrijk om te weten wat het niveau was van het ingangs signaal... Het kan namelijk goed wezen dat bij "hun" LNB alles prima werkt, maar bij jouw LNB het minder goed werkt. Niet iedere LNB heeft hetzelfde uitgangs signaal niveau. Dus nogmaals; Zonder goede meetapparatuur is het zeer lastig om een versterker juist te installeren. Je zal veel meer hebben aan een goede LNB met een hoge conversie versterking.... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
SimonLeBon Geplaatst: 11 mei 2011 Geplaatst: 11 mei 2011 Versterker is idd tricky, de versterker zou alleen de kabelverliezen moeten compenseren. Maar elke versterker heeft ook een eigen ruisgetal waar zwakste zenders (deels) in kunnen verdrinken. Aan het eind een verzwakker aanbrengen kan helpen om het oversturen van de ontvanger te beperken. Maar de KOKA799 (of Belden H125) is een goede kabel die een lage demping heeft op de hogere frequenties. Wanneer je basis goed is (schotel, LNC en kabel) heb je geen versterker nodig. Bij kabel met een hogere dempingsfactor zou een versterker wel nut kunnen hebben, maar een goede ruisarme versterker denk ik net zo duur of zelfs duurder dan 100m KOKA. Voor de zwakke zenders kun je beter een grotere schotel (of gregorian) nemen dan versterken wat er niet is. De gewone flexibele PVC buis (die ook voor elektra wordt gebruikt) geeft op wat langere lengtes meer weerstand bij het trekken dan 'vaste' pijp 5/8 of 3/4 (+wat sokken ingesmeerd met siliconenkit).
unique Geplaatst: 11 mei 2011 Geplaatst: 11 mei 2011 koop alstublieft goede kabel ipv een versterker. Dat is anders hetzelfde als gas bijgeven als je voet half op de rem staat!
Gerard 76 Geplaatst: 11 mei 2011 Geplaatst: 11 mei 2011 Als je nog leesvoer zoekt... http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1182187/De_beginners_FAQ#Post1182187
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen